Kunstnere skal ikke kastes ned med faldskærm i udsatte boligområder
Kunstnere skal ikke kastes ned med faldskærm i udsatte boligområder
- Når man har sunget eller danset sammen, er det svært at gå ud og slås bagefter.
Det handler ikke om vold i nattelivet, men om tryghed i de såkaldte parallelsamfund. Sådan lød argumentet fra daværende kultur- og kirkeminister Mette Bock (LA), da hun for et par år tilbage besøgte Vollsmose for at se på områdets kulturindsats.
Og det har i en årrække været en kongstanke blandt politikerne i både kommunerne og på Christiansborg – kunst og kultur skaber bedre og mere engagerede samfundsborgere og bygger bro til resten af samfundet:
- Der er rigtig meget, vi skal bryde ned, fordi vi vil ikke have parallelsamfund i Danmark. Derfor er der også ting, som vi skal bygge op. Noget af det, der er opbyggeligt, er netop kultur. Det handler om at bygge bro mellem mennesker. Både mellem de mennesker, der er i udsatte boligområder, men også imellem de udsatte boligområder og det omkringliggende samfund. Det kan kulturen, sagde Mette Bock dengang.
Derfor har politikere afsat midler til det ene kunst og kulturprojekt efter det andet i almene og udsatte områder. Slots- og Kulturstyrelsen har de seneste fire år uddelt midler fra “Pulje til kunst og kultur i udsatte boligområder”, hvor der i alt bliver afsat 20 mio. kr. henover den fireårige periode. Også Statens Kunstfond har tidligere indgået et samarbejde med Realdania og en række kommuner og boligorganisationer om at udvikle udsatte boligområder med kunst- og kulturtiltag.
Særligt i udsatte boligområder ved man utrolig lidt om, hvordan initiativerne virker, og hvordan beboerne selv oplever dem
Man kender imidlertid ikke meget til effekten af de mange kunst og kulturprojekter, lyder det fra Birgit Eriksson, professor ved Aarhus Universitets Institut for Kommunikation og Kultur.
- Der er rigtig mange kulturpolitiske initiativer i det her områder. Det gælder også kunst i landdistrikter, hvor man forsøger at involvere mennesker, som man ikke ser hver dag i teatret eller på kunstmuseet. Men særligt i udsatte boligområder ved man utrolig lidt om, hvordan initiativerne virker, og hvordan beboerne selv oplever dem, fortæller Birgit Eriksson og tilføjer:
- Det handler ikke bare om, hvorvidt det fungerer godt eller dårligt, men i det hele taget hvad kunst kan gøre derude, siger hun.
Forskellige mål og hensyn
Derfor har Birgit Eriksson i samarbejde med tre forskerkolleger fra Aalborg Universitet, SDU og IT-universitetet i København undersøgt kunst i almene og udsatte boligområder samlet i bogen Kunst i almene boligområder. Mellem udsathed, inddragelse og forandring.
- Man har en forestilling om, at kunst kan løfte de her områder, men her har vi spurgt, hvad man egentlig forestiller sig skal løftes? Er det de fysiske områder? Er det beboerne?, siger Birgit Eriksson.
Det er værd at reflektere over udfordringerne, som ikke nødvendigvis løses med et nyt kulturtilbud. Birgit Eriksson påpeger, at der er tale om flere former for udsathed i det berørte områder: Beboerne er udsatte i forhold til ulighed, da der er tale om lavindkomstområder. De er udsat for stigmatisering fra resten af samfundet, da der er rigtig mange fordomme og dårlige fortællinger i fx medierne og blandt politikerne. Og så er der eksterne indgreb mod ghettoomdannelser, hvor bygninger bliver revet ned.
Nogle gange virker det som om, at man smider en kunstner, som ikke ved noget om området, ned med en faldskærm. Beboerne kan bare stå og grine lidt af det, når kunstneren kommer dumpende ned med en fremragende idé, som bare allerede er blevet prøvet af.
Hvis man vil gøre noget godt i områderne, også med kunst, må man kende og forholde sig til disse udsatheder. Der kan fx let opstå modstand mod et kunstprojekt, hvis det bliver opstillet, hvor der er blevet revet boliger ned som en del af den påtvungne omdannelse af området.
Det er særligt tre typer af projekter, som går igen i de udsatte områder. Det ene er kunstneriske projekter, der skal bryde med den betonhårde arkitektur, der typisk præger områderne.
- Det er kulørte, bløde former, buede stier, krøllede parkanlæg, som giver en anden æstetik. De prøver at give områderne et mere indbydende og mangfoldigt udtryk, siger Birgit Eriksson.
Den anden type projekter er workshops med fx børn, som får kreative skills og kompetencer.
- Det er noget, som især forældrene i områderne sætter pris på. Selvom deres børn måske ikke klarer sig allerbedst i dansk i skolen, kan det være, at de klarer sig rigtig godt i billedkunst eller musik. Det kan betyde enormt meget for deres selvværd og muligheden for at kunne udtrykke sig gennem fx rapmusik, tegninger eller installationer, siger hun.
Den tredje type er projekter, som intervenerer i områderne som sociale rum.
- De prøver gennem forskellige former for aktiviteter og begivenheder at skabe møder og fællesskaber. De er ofte samskabte med beboerne. Men det gælder i det hele taget på tværs afde forskellige projekter, at de ofte virker bedst, hvis de inddrager beboerne og får deres signatur. For der er rigtig mange kulturelle ressourcer og kompetencer i områderne, og det er værd at huske, når vi taler om udsatte områder og borgere.
Drop faldskærmskunstnerne
I bogen gennemgår Birgit Eriksson og kollegerne en række konkrete indsatser i fire udsatte områder; Stengårdsvej i Esbjerg, Værebro Park i Gladsaxe, Gellerupparken i Aarhus og Vollsmose i Odense. Fælles for mange af projekterne er, at de kun er kortvarige, og det børkommunerne tænke over, mener Birgit Eriksson.
- Nogle gange virker det som om, at man smider en kunstner, som ikke ved noget om området, ned med en faldskærm. Beboerne kan bare stå og grine lidt af det, når kunstneren kommer dumpende ned med en fremragende idé, som bare allerede er blevet prøvet af.
Hvis der er en ting, som kommunerne bør lære af det her, så er det, at man skal prøve at bygge nogle langvarige ting op i stedet for at uddele midler hver sjette måned til kunstnere, der kommer udefra.
Derimod har de langvarige projekter ofte mere bund og bedre tag i de lokale, og det er netop det, man ønsker. Hvis kunstneren fx i forvejen bor i området eller flytter dertil for en periode, så er det meget lettere at lave borgernær kunst, fordi det er i øjenhøjde med de lokale og ikke en projekt, der dumper ned fra himlen.
- Hvis der er en ting, som kommunerne bør lære af det her, så er det, at man skal prøve at bygge nogle langvarige ting op i stedet for at uddele midler hver sjette måned til kunstnere, der kommer udefra. Der er også kunstnere, der bor i området, siger Birgit Eriksson.
Hun fremhæver fx Gelleruppuljen. Her er det et krav at have et tæt samarbejde med nogen, som bor i området, for at kunstneren kan få adgang til puljen.
- Det er vigtigt, at man har en indgang, og at man har nogen, som kender behov og interesser i området, så man ikke kommer udefra med noget, som ikke interesserer nogen, siger Birgit Eriksson.
Mellem udsathed, inddragelse og forandring
Kunst i almene boligområder - Mellem udsathed, inddragelse og forandring er skrevet af Birgit Eriksson fra Aarhus Universitet, Anne Mette Winneche Nielsen fra Aalborg Universitet, Anne Scott Sørensen fra SDU og Mia Falch Yates fra IT-universitetet i København.
I bogen gennemgår forfatterne en række konkrete indsatser i fire udsatte områder; Stengårdsvej i Esbjerg, Værebro Park i Gladsaxe, Gellerupparken i Aarhus og Vollsmose i Odense, ligesom forfatterne gennemgår de historiske grundlag for kunst- og kulturindsatser i de pågældende boligområder.
Pulje til kunst og kultur i udsatte boligområder
I 2019 præsenterede den daværende regering den første redegørelse i kampen mod parallelsamfund. Det skal kulturen være med til at bakke op om, mente regeringen, som afsatte 20 mio. kr. over årene 2019-2022 til kultur i udsatte boligområder.
Puljen ’Kultur i udsatte boligområder’ støtter projekter indenfor hele kulturområdet. Projekterne skal have fokus på deltagelse, engagement og integration i samfundet blandt beboere i udsatte boligområder og tage udgangspunkt i kulturelle aktiviteter, der bygger på værdier som demokrati, dialog og medborgerskab.
I 2022 gik midlerne til fire projekter:
"Kunst og Livschancer - identitet, selvværd og inklusion i to udsatte boligområder i Viborg"
Projektet finder sted i boligområderne Houlkærvænget og Ellekonebakken i Viborg. Boligselskabernes Fællessekretariat og Skovgaard Museet vil skabe en platform for udvikling af tre kunstneriske forløb i samarbejde med beboere og foreninger i to udsatte boligområder. Herigennem arbejder projektet med at styrke beboernes identitet, selvværd og oplevede inklusion gennem møder med kunst og kunstnere.
"BYG DET OP - Børnedemokrati på den nye pædagogisk ledede legeplads Oasen i Bispehaven"
Projektet finder sted i Bispehaven nær Hasle ved Aarhus. Projektet vil gennem arkitektur og byggeri give områdets børn og unge en demokratisk stemme i udarbejdelsen af boligområdets nye, pædagogisk ledede legeplads. Et centralt element af projektet er, at børnene bidrager til udviklingen af legepladsen og dens aktiviteter. På denne måde er de er med til at udvikle løsninger, som peger hen mod tilbud af mere blivende karakter.
"49 Åbne Døre"
Projektet finder sted omkring Stærevej i Københavns Nordvest kvarter. Projekt 49 Åbne Døre vil skabe seks permanente, historiefortællende kunstværker baseret på dyb samskabelse med områdets beboere. Projektet, der forløber synkront med en fysisk omdannelse, har til formål at skabe synergi mellem social-, bygge og kunstfaglighed. Gennem arbejdet med kunsten har projektet til formål at styrke social sammenhængskraft, stedsidentitet og skabe grobund for nye og selvkørende praksisfællesskaber, der rækker ud i det omgivende kvarter.
"Dit og Mit Køkken"
Projektet finder sted i Tingbjerg nær Brønshøj, København. Projektet har til formål at undersøge, udvikle, stimulere og synliggøre madkulturen i Tingbjergs hverdagsliv. Migration ind i Danmark har bidraget med en banebrydende forandring af dansk hverdagskultur inden for mad og ernæring, som spiller sammen med klimabevidsthed og naturforståelse. Projektet føjer en hverdagsdimension til udvikling af udsatte boligområder gennem at udvikle et beboerstyret kulinarisk laboratorium
Kilde: Slots- og Kulturstyrelsen
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.