Vi skal da samarbejde om elevtrivsel efter corona
Vi skal da samarbejde om elevtrivsel efter corona
Et nyt skoleår er begyndt. Et skoleår, hvor landets skoleelever forhåbentlig kan møde ind til en hverdag, som i langt højere grad minder om den, de havde før coronakrisen. En normal hverdag betyder desværre ikke, at halvandet års coronaskole ikke allerede har haft vidtrækkende konsekvenser for eleverne.
Flere undersøgelser fra både Red Barnet Ungdom, Børns Vilkår og Egmont Fonden viser, at de lange perioder med coronarestriktioner, hjemmeundervisning og den generelle usikkerhed i perioden har været en stor omvæltning for eleverne, hvor en del elevers selvtillid, trivsel og faglige udbytte af skolen er blevet påvirket negativt.
Seks ud af ti har været ensomme
Det siger sig selv, at flere måneder med hjemmeundervisning ikke kan erstatte dygtige faglærere og fysisk undervisning. Samtidig har skolen budt på afstandskrav og alverdens andre coronarestriktioner, påbud og anbefalinger i de perioder, hvor fysisk undervisning rent faktisk har været muligt.
Læringscaféerne og indsatsen Lektievenner, som Red Barnet Ungdom driver med støtte fra Egmont Fonden, er velafprøvede indsatser med dokumenteret effekt, som på grund af coronakrisen er blevet endnu mere relevante.
Ifølge en spørgeskemaundersøgelse gennemført af analyse- og konsulentfirmaet Moos-Bjerre for Red Barnet Ungdom fra marts 2021 følte hele seks ud af ti elever sig lidt eller langt mere ensomme i tiden efter, deres skole lukkede ned, mens halvdelen af eleverne havde svært ved at tage sig sammen til at lave deres lektier.
Jeg er bekymret for, at ensomheden, det faglige efterslæb og de ødelagte fællesskaber vil forfølge eleverne. Der er et stort behov for en styrket og samlet indsats for at bringe børn og unge godt tilbage i fællesskaberne til en mere almindelig skolehverdag. Særligt de børn, der i forvejen havde sociale, lærings- eller trivselsmæssige udfordringer, kan have brug for, at vi hjælper dem godt tilbage i skolen, så coronakrisen ikke ender med at blive en langvarig læringskrise.
Læringsscaféer og lektievenner står klar
Som samfund står vi over for en stor opgave med at samle op på både trivsel og læring hos eleverne. Her må alle gode kræfter gå sammen. En stor del af udfordringerne skal naturligvis løses at vores kompetente lærere, pædagoger og skoleledelser, men civilsamfundsorganisationer som Red Barnet Ungdom har også en væsentlig rolle at spille. I Red Barnet Ungdoms Læringscaféer og via indsatsen Lektievenner står dygtige frivillige klar til at understøtte børns og unges læring og trivsel landet over. Unge frivillige, der møder børnene i øjenhøjde og fungerer som rollemodeller. Frivillige, som eleverne kan spejle sig i, som kan løfte deres faglige selvtillid og være med til at lære dem at lære. Ikke som erstatning for undervisning og uddannede lærere, men i samarbejde med skolerne. I vores aktiviteter kan børn, der har et ekstra behov for at føle sig set og hørt, få et ekstra rygstød og opleve, at flere gode og engagerede mennesker støtter og hepper på dem.
Red Barnet Ungdoms læringsaktiviteter er et eksempel på, hvordan skoler, kommuner og civilsamfundet kan samarbejde, når eleverne skal tilbage på sporet efter coronakrisen. Vi er blot en af mange organisationer, som arbejder for at styrke børnenes trivsel og faglighed.
Læringscaféerne og indsatsen Lektievenner, som Red Barnet Ungdom driver med støtte fra Egmont Fonden, er velafprøvede indsatser med dokumenteret effekt, som på grund af coronakrisen er blevet endnu mere relevante. Aktiviteterne gennemføres i tæt samarbejde med lærere og socialrådgivere, så de frivillige indsatser bliver koordineret med skolernes og kommunernes øvrige indsatser for børn og unge.
Afgørende at samarbejde med kommuner
Red Barnet Ungdoms læringsaktiviteter er et eksempel på, hvordan skoler, kommuner og civilsamfundet kan samarbejde, når eleverne skal tilbage på sporet efter coronakrisen. Vi er blot en af mange organisationer, som arbejder for at styrke børnenes trivsel og faglighed.
Det seneste halvandet år har det dog ikke altid været nemt. Mange frivilligt drevne aktiviteter i kommuner og på skoler landet over har været på pause, da coronarestriktioner og forsamlingsforbud har gjort det svært at mødes.
Kommuner og skoler har haft nok at gøre med at tilpasse skoledagene til de skiftende coronaretningslinjer. Derfor er det vigtigt, at kommunerne og skolerne nu gør alt, hvad de kan for på ny at prioritere at invitere frivilligt drevne organisationer til at arrangere læringsaktiviteter og sociale tilbud, så Red Barnet Ungdom og andre organisationer kan fortsætte det vigtige arbejde for børnenes trivsel og læring. Vi skylder børn og unge at arbejde sammen og at gøre alt, hvad vi kan for at gribe og hjælpe dem i den kommende tid. Hvis tilbuddene skal hjælpe så mange elever som overhovedet muligt, har vi brug for at arbejde tæt sammen med kommunerne og skolerne om langsigtede indsatser, der skal bringe børn og unge godt tilbage til en mere almindelig hverdag efter halvandet års coronaskole.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.