Stadsdirektøren har mandat til at tænke dramatisk nyt
Stadsdirektøren har mandat til at tænke dramatisk nyt
- Forudsætningen for, at vi består som kommune, er, at vi finder nye veje til at løse de vilde problemer. Og det er min opgave at skabe en proces og et politisk grundlag, som gør det muligt. Jeg tror ikke, Aarhus finder løsningen på alle de vilde problemer selv, men vi tager gerne ansvar for at gå foran og dele vores erfaringer, siger den nye stadsdirektør i Aarhus, Martin Østergaard.
Ledere på alle niveauer i kommunen har været med til at drøfte og identificere de vigtigste strategiske udfordringer for kommunen, og byrådet havde den første drøftelse af de vilde problemer på periodens første byrådsseminar. Processen mundede ud i syv strategiske udfordringer.
Martin Østergaard har som medlem af direktørgruppen i de sidste fire år og som stadsdirektør siden 1. juni været med hele vejen.
Vil til bunds i problemerne
Ambitionen er at inddrage borgere, videnspersoner og det omgivende samfund meget mere i arbejdet og sammen med dem se problemet og løsningerne fra nye vinkler, så kommunen kan tænke dramatisk nyt, som stadsdirektøren udtrykker det.
Han vil anbefale byrådet at sammensætte arbejdsgrupper med brede kommissorier, så alle bidragsydere får en fælles accept af problemet undervejs i arbejdet og selv er med til at definere opgaven. Og så skal der være den tid, det tager, til arbejdet.
Derudover vil stadsdirektøren ændre arbejdsgangen mellem forvaltningen og politikerne.
Om stadsdirektør i Aarhus Martin Østergaard
- Stadsdirektør i Aarhus Kommune siden 1. juni 2022
- Direktør i Magistratsafdelingen for Børn og Unge i Aarhus Kommune 2018-2022
- Direktør for skoleforvaltningen i Aalborg Kommune 2014-2016
- Børne- og ungedirektør i Hjørring Kommune 2011-2014
- Cand.mag. i historie og psykologi fra Aalborg Universitet og har taget Pædagogisk diplomuddannelse fra Skive Seminarium.
- De vilde problemer løses ikke i en sagsfremstilling, hvor det er take-it or leave-it, ja eller nej eller tre valgmuligheder. Det er så anderledes løsninger, vi skal arbejde med, at vi ikke bare kan forberede det selv i forvaltningen og fremlægge et oplæg. Vi skal have politikerne med i udviklingen, og vi skal have politisk mandat til at foreslå nogle vilde og grænseoverskridende løsninger undervejs.
Generøs ledelse
Endelig kræver de vilde problemer, at direktørgruppen og lederne tænker på tværs af fagområderne og arbejder sammen, som det skete under coronakrisen. Den ånd mener Martin Østergaard også, der er behov for, når kommunen arbejder med de vilde problemer.
- Vi får tit skyld for, at vi ikke er gode nok til det tværgående samarbejde, men det var vi under corona, og det er den arbejdsform og det udgangspunkt, jeg gerne vil have er normen i Aarhus. Det kan være, at det kræver et benspænd at få det til at ske, men jeg forestiller mig, at hver leder bruger 90 pct. af tiden på egen sektor, og så har de hver især 10 pct. af tiden, hvor de fokuserer på at bidrage til det tværgående arbejde med de vilde problemer.
Forslaget fra direktøren er ikke ment som et måltal, men som en retning for den ledelseskultur, han efterlyser i direktørgruppen og kommunens øverste ledelse for at løse de vilde problemer. Og det skal de.
- Okay, vi får måske ikke løst alle problemerne i den her valgperiode, men vi skal gøre noget anderledes og være i gang med nye handlinger og løsninger på alle områder, ellers er det ikke det rigtige hold, byrådet har sat i spidsen for opgaven, siger Martin Østergaard. :
De syv vilde problemer i Aarhus
- Bæredygtig vækst - befolkningsvækst er ikke et mål, men et vilkår for byen og en ny politisk skillelinje. Hvordan får vi væksten til at ske bæredygtigt både klimamæssigt, socialt, økonomisk m.v.?
- Rekruttering og kompetencer - hele landet har rekrutteringsudfordringer. Hvordan løser vi det, mens også det private erhvervsliv mangler hænder?
- Ulighed i sundhed - flere ældre og kronikere giver flere sundhedsopgaver i kommunen, og uligheden er stor. Det lægger et ekstremt pres på udgifterne til den kommunale hjælp og vil som en gøgeunge udsulte de andre velfærdsområder.
- Begyndende tillidskrise - i for mange situationer føler borgerne sig ikke hørt eller lyttet til. Borgerne oplever en afstand og i nogle situationer ligefrem en mistillid til kommunen.
- Integration og blandede bydele - der er fortsat udfordringer med integration generelt og i enkelte bydele. Hvordan sikrer vi en by i social balance?
- Klima og bæredygtighed - kommunen skal være CO2 neutral i 2030. Hvordan gør vi det?
- Stigende mistrivsel blandt unge - færre børn og unge trives i hele landet. Hvad skal vi gøre anderledes?
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.