Kulturen skaber værdi i det midt- og vestjyske
Kulturen skaber værdi i det midt- og vestjyske

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Herning Kommune har igennem mange år haft kulturområdet som et særligt strategisk indsatsområde. Jeg blev kulturudvalgsformand i 1990 og har været det siden - kun afbrudt af perioden 1998-2001.
1990 var også året, hvor Herning Kommune begyndte med at formulere egentlige mål og visioner for, hvor vi ville hen i kulturpolitikken. At der inden for samtlige kunstneriske udtryksformer skulle skabes en fødekæde, hvor alle - fra vugge til grav - ville kunne finde passende muligheder for at deltage aktivt, eller på anden måde engagere sig.
Altså en tanke om en sammenhængende indsats i kulturlivet, hvor både kvalitet og udbud til stadighed vokser. Jeg tror selv, at 1990'erne skabte en ny kulturel selvbevidsthed i Herning, og at de fleste nu kunne se, at kulturlivet ikke alene var for en elite, men kom rigtig mange til glæde og gavn.
I disse år skabte vi blandt andet et af Danmarks første regionale spillesteder for rytmisk musik, Fermaten. Blandt musikere og andet godtfolk ofte nævnt som det bedste rytmiske spillested i Danmark. Der blev samtidig udviklet et stærkt rytmisk musikmiljø med øvemuligheder og scener for de nye bands.
Via egnsteaterloven udviklede vi for eksempel også Team Teatret – nu Herning Ny Teater - voldsomt i samme periode, og der blev skabt kulturhuse og stærkere økonomi til kulturlivet generelt.
Men det er især fra 2001, vi har sat turbo på indsatsen vedrørende kulturinvesteringer. Efter valget i 2001 formulerede vi i en snæver kreds et politisk arbejdsgrundlag, hvor der for første gang for alvor blev adresseret helt konkrete indsatsområder.
For eksempel blev der udtrykt politisk opbakning til en vision om at udvikle Messecenter Herning - nu kendt som MCH - med yderligere indsatsfelter inden for kultur, idræt, koncerter og events. Ved byrådets første budgetaftale herefter blev der sat økonomi bag. Jeg tror, de fleste i dag kender effekten af denne satsning.
Strategisk indsatsområde fornyet af byrådene
Det politiske arbejdsgrundlag fra 2002 sikrede samtidig opbakning til blandt andet skabelsen af et nyt kunstmuseum med international profil - nu kendt som HEART - og en udvikling af bydelen Birk med kunstmuseer, spændende arkitektur og uddannelsesinstitutioner.
Og på andre felter, eksempelvis ny og udvidet rytmisk spillested tegnet af Kim Utzon, ny musikskole og fornyet opbakning vedrørende tiltag som for eksempel billedskole, sangskole, klassisk ensemble.
Denne kulturpolitiske sigtelinje - eller det strategiske indsatsområde - er blevet fornyet af byrådene ved hvert af de efterfølgende kommunevalg helt frem til seneste valg. Til glæde for rigtig mange og irritation for nogle få.
I 2006-07 nyorganiserede vi vores administrative struktur, således den stærkest muligt kunne understøtte, at kulturen - sammen med byplanlægning og erhverv - var frontløber for udvikling og vækst gennem dannelsen af en helt ny forvaltning. Derfor holder vi da også stadig foden på den kulturpolitiske speeder, og jeg håber – også når jeg fra nytår ikke længere er en del af byrådet – vil fortsætte denne linje.
Det lønner sig og jeg kan kun opfordre andre kommuner til at satse på kulturlivet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.