Kommunen.dk
MENU

Unikke tal: To ud tre lærere i 6. klasse har elever i risiko for skolevægring

Ny landsdækkende stikprøve stiller nu skarpt på skolevægring og omfanget af fravær, der skyldes sociale og psykologiske udfordringer.

Unikke tal: To ud tre lærere i 6. klasse har elever i risiko for skolevægring

Ny landsdækkende stikprøve stiller nu skarpt på skolevægring og omfanget af fravær, der skyldes sociale og psykologiske udfordringer.
I en undersøgelse svarer to ud af tre lærere i 6. klasse, at de har børn, der er i risiko for skolevægring.
I en undersøgelse svarer to ud af tre lærere i 6. klasse, at de har børn, der er i risiko for skolevægring.
Foto: DK Creative

To ud af tre lærere i 6. klasse svarer i en stikprøve, at de har elever, der er i risiko for skolevægring. En landsdækkende undersøgelse blandt folkeskolerne viser, at fem pct. af eleverne har haft fravær på grund af sociale og psykologiske udfordringer siden sommerferien. 

I gennemsnit svarer det til én elev i hver eneste 6. klasse. 

- Det er mange børn. Men jeg er ikke overrasket, siger børneforsker og ekstern lektor på Aarhus Universitet Christina Holm Poulsen, der forsker i mistrivsel og skolefravær. 

Skolevægring er de seneste år kommet tårnhøjt op på den politiske dagsorden. Men de officielle fraværsstatistikker fra Børne- og undervisningsministeriets uddannelsesstatistik skelner ikke mellem fravær, som skyldes influenza, et brækket ben eller ferie, og det fravær der handler om mistrivsel eller skolevægring. 

Stikprøven er lavet i samarbejde mellem fire medier og tegner et aktuelt billede af den del af fraværet, der har årsag i sociale eller psykologiske problemer.

De nye tal flugter ifølge Christina Holm Poulsen med den tilgængelige viden og hendes egne erfaringer som forsker i praksis.

- Det passer meget godt med, at vi allerede ved fra statistikken, at tæt på hvert femte barn har over 10 pct. skolefravær. Jeg har været i mange klasser, og der har jeg oplevet, at i næsten hver klasse er en elev, som har det særligt svært, siger hun og fortsætter:

- De børn, jeg har fulgt, har haft svært ved at være en del af klassefællesskabet. Børn, som jeg har set ofte blive forbigået og fravalgt og ignoreret. Det har været børn, som virkelig kæmper for at blive en del af det her klassefællesskab.

Omfattende problem


Antallet af folkeskoleelever med over 40 fraværsdage på et skoleår er steget fra ca. 17.000 til 24.500 på blot seks år. 

Tallene dækker fravær, der kan skyldes alt fra influenza, alvorlig sygdom, mistrivsel, pjæk og skiferier og viser derfor ikke hvor stor en del af fraværet, der reelt skyldes skolevægring.

Journalister fra de fire medier, Folkeskolen, Børn&Unge, Kommunen.dk og Kristeligt Dagblad har i fællesskab undersøgt omfanget af skolevægring.

Journalisterne har interviewet lærere på 6. årgang om omfanget af bekymrende fravær og skolevægring blandt deres elever i dette skoleår. I alt har 52 lærere på 51 tilfældigt udvalgte folkeskoler deltaget i undersøgelsen.

32 lærere svarer, at de har et eller flere børn i klassen med sociale eller psykologiske problemer, som betyder, at de nogle gange bliver hjemme fra skole. Det kan være børn med diagnoser eller som er i udredning, børn i krise på grund af skilsmisse eller dødsfald i familien, men også børn med forældre, der har svært ved at stille krav, er blandt de problematikker, som lærerne peger på.

Om billedet er det samme på samtlige af landets skoler, kan undersøgelsen ikke fastslå. Men den giver en indikation af, at der allerede i begyndelsen af skoleåret er betydelige problemer. 

Flere af lærerne, der er blevet interviewet, nævner, at fraværet på grund af skolevægring bliver højere, som skoleåret skrider frem. 

Det understøtter Børne- og undervisningsministeriets uddannelsesstatistik. I de tre seneste skoleår er det generelle fravær vokset hen over skoleåret. Det gælder i alle regioner i landet, og meget tyder således på, at tallene vil vokse i løbet af skoleåret.

Grib børnene tidligt


Forsker Thyge Tegtmejer fra VIVE understreger, at der ikke er én årsag til bekymrende skolefravær, men at problemet består af mange lag og forskellige typer udfordringer.

- Når vi kigger ned i problemet med bekymrende skolefravær, der pludselig eskalerer, og børn der får det rigtig svært ved at komme i skole, er det en god idé at se det som en form for symptom på noget bagvedliggende, som kan variere temmelig meget fra barn til barn, siger han.

Det kan være alt fra angst og social tilbagetrækning til børn, der bliver voldsomt optaget af andre sociale fællesskaber – for eksempel online – og mere og mere vælger det sociale fællesskab i skolen fra. Det kan også være børn, der ikke oplever, at de kan leve op til de faglige krav, og som ender i en strategi, hvor de håndterer det ved at melde fra på skolen.

- Så der er faktisk en lang stribe af forskellige udfordringer, som, hvis ikke de bliver adresseret i skolen, for nogle børn vil eskalere til et niveau, hvor eleven trækker sig fra skolen og slet ikke vil afsted.

Ifølge Thyge Tegtmejer peger på, at bag de mest alvorlige tilfælde er en langt større gruppe børn med vidt forskellige støttebehov, som skolerne i dag har fået sværere ved at imødekomme end tidligere.

- Det eskalerende, bekymrende fravær er toppen af isbjerget. Lige nedenunder står en lang række elever med støttebehov, som skolesystemet i dag ikke har kapacitet til at række ud til med nogle indsatser, inden problemerne eskalerer, siger han.

Ifølge Thyge Tegtmejer er mange skoler over en årrække sat under et større økonomisk pres, fordi specialområdet lægger beslag på en stadig større del af den samlede pose penge til skolerne. Der betyder færre ressourcer til almenområdet og dårligere betingelser for, at lærere og pædagoger kan reagere tidligt, mens problemerne stadig er overskuelige. Han kalder det et strukturelt problem, som ses i de fleste kommuner.

- For det er meget lettere at gribe ind, mens problemerne er i deres vorden, end når en elev helt har trukket sig helt fra skolekonteksten. Når først det sker, bliver opgaven langt mere kompleks og også mange gange dyrere, siger han.

Sådan har vi gjort

Undersøgelsen er gennemført i september og oktober 2025 som en landsdækkende stikprøve blandt lærere på 6. årgang. Journalister på tværs af fire medier har kontaktet i alt 318 tilfældigt udvalgte folkeskoler i hele landet og interviewet lærere fra 6. årgang på 51 skoler.

Undersøgelsen er baseret på lærernes vurderinger og skal ses som et aktuelt pejlemærke – ikke en statistisk repræsentativ opgørelse.

- Skolerne er udvalgt tilfældigt
- Skolerne fordeler sig geografisk over hele landet, med en lille overrepræsentation af skoler i Syddanmark og færre i region Sjælland.
- Skolerne har selv valgt, hvilken lærer der har ladet sig interviewe.
- Alle lærere er blevet stillet de samme spørgsmål over telefonen om elever med bekymrende fravær, som skyldes psykiske eller sociale udfordringer.

Vigtigt med fællesskaber


Thyge Tegtmejer peger på, at der er behov for at styrke den almenpædagogiske indsats og flytte ressourcer til skolerne, så lærere og pædagoger kan sætte noget i værk tidligt i forløbet, i stedet for at vente på lange processer i kommunen med udredning og visitation, før der sker noget

- Der er der gode, lovende resultater med at arbejde med at forebygge eskalerende fravær gennem tildeling af et forløb i en holdbaseret mellemform, hvor f.eks. en elev i en periode kan møde ind i skolen i en mindre og mere overskuelig ramme, hvor der måske er markant færre elever, og måske to fagprofessionelle, som barnet kender godt i forvejen og er tryg ved. Vores undersøgelser viser, at for nogle elever kan mellemformer være med til at skabe en ramme, hvor man i meget højere grad kan lykkes med at fastholde skolegangen for elever, også i nogle meget sårbare perioder.

Ifølge Christina Holm Poulsen er nøglen til at vende udviklingen at styrke børns deltagelse i fællesskaberne. En somme tider overset faglig opgave, hvor lærere og pædagoger somme tider ’skærmer’ børnene, i stedet for at styrke deres relationer til andre børn.

- Det, der har været vigtigt for at vende en udvikling for barnet, har netop været, når lærere og pædagoger har lykkedes med at forbinde børn med hinanden. Det er helt centralt for, at børn oplever at være en del af skolens fællesskaber, at de bliver forbundet til andre børn, og at de oplever, at de kan tage del i og bidrage til det, der foregår. Det gælder både i undervisningen, men også i de mere sociale aktiviteter i frikvartererne, siger hun.

Konsekvenser på lang sigt


For nogle børn bliver problemerne så massive, at de slet ikke kommer i skole. Det sker ifølge undersøgelsen for én pct. af børnene, som har været hjemme siden sommerferien. Det svarer til, at et barn i hver fjerde 6. klasse helt er forsvundet ud af skolens fællesskab.

Det har alvorlige konsekvenser for børnene. 

Mikael Thastum har stået i spidsen for projektet Back2School, der handlede om netop bekymrende fravær. I den forbindelse undersøgte forskerne elevernes trivsel, når de stod udenfor klassefællesskabet. 

- I forhold til angst og depression havde de det dårligere end gennemsnittet. De var ofte meget isolerede og ensomme. De havde mistet den sociale kontakt til kammeraterne. Børnene synes måske ikke, at de er noget værd, og tænker, at andre ikke interesserer sig for dem, siger han.

På lang sigt har det også konsekvenser.

- Vi kan se, at mange med højt fravær ikke gennemfører en ungdomsuddannelse. Der er også en del, som ikke kommer i beskæftigelse, siger Mikael Thastum.

Han advarer også om en ”meget stor risiko” for en række afledte konsekvenser i form af sårbarhed og et stort støttebehov langt op i ungdomslivet og ind i voksenlivet for de børn, som har været ramt af skolevægring.

-Det vil kalde på et stort behov for forskellige typer af indsatser, fordi man ikke har formået, i hvert fald for en dels vedkommende, at gribe nogle af de her udfordringer tidligere, mens tid var, siger han.

Regeringen har på finansloven afsat 30 mio. årligt til tiltag mod langvarigt bekymrende fravær.

Om samarbejdet

Journalister fra de fire medier Kommunen.dk, Folkeskolen.dk, Børn&Unge og Kristeligt Dagblad har sammen undersøgt bekymrende skolefravær i folkeskolens 6. årgang med hjælp fra Gravercentret, Danmarks Center for Undersøgende Journalistik. Samarbejdet er udsprunget af Netværk for videnbaseret journalistik, der drives af DMJX med økonomisk støtte fra TrygFonden.

TrygFonden har støttet den journalistiske undersøgelse økonomisk, men ikke haft nogen form for indblanding eller viden om projektets indhold.

 

Stikprøven viser

  • To ud af tre lærere i 6. klasse har elever med bekymrende fravær (med årsag i sociale eller psykiske udfordringer) og/eller begyndende skolevægring i klassen.
  • Fem pct. af eleverne har haft fravær på grund af psykiske eller sociale udfordringer siden skoleårets start.
  • Én pct. af eleverne har slet ikke været i skole siden sommerferien.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR