Kommunen.dk
MENU

De vilde problemer er blevet mere presserende

Flere og flere direktioner og politikere taler om de vilde problemer, siger ledelsesrådgiver Per Møller Janniche - og det er kun begyndelsen.

De vilde problemer er blevet mere presserende

Flere og flere direktioner og politikere taler om de vilde problemer, siger ledelsesrådgiver Per Møller Janniche - og det er kun begyndelsen.
Per Møller Janniche, chefkonsulent i Komponent: Topledelsen har rigtig travlt med at drifte i hverdagen, og der kan derfor være en tendens til at handle for hurtigt, springe den grundige analyse over og skubbe opgaver ud i organisationen.
Per Møller Janniche, chefkonsulent i Komponent: Topledelsen har rigtig travlt med at drifte i hverdagen, og der kan derfor være en tendens til at handle for hurtigt, springe den grundige analyse over og skubbe opgaver ud i organisationen.
Foto: komponent

De vilde problemer i kommunerne er ikke nye, konstaterer Per Møller Janniche, som er chefkonsulent i Komponent. Men efter covid er der kommet større fokus på dem, og udfordringerne er blevet mere tydelige. 

- Topledelsen har rigtig travlt med at drifte i hverdagen, og der kan derfor være en tendens til at handle for hurtigt, springe den grundige analyse over og skubbe opgaver ud i organisationen. Det ved vi blandt andet fra en undersøgelse foretaget af Væksthus for Ledelse. De har brug for mere refleksionstid for at forstå problemerne til bunds, siger han.

Flere typer af problemer

Kommunerne har ifølge Per Møller Janniche flere typer af problemer: De lineære og de enkle, hvor de kan handle umiddelbart, fordi sammenhængen mellem problem og løsning er klar. De komplicerede problemer, som kræver mere analyse og en større proces, men som minder om noget, kommunerne har prøvet før. Og så endelig de komplekse og kaotiske problemer, som oftest omtales som de vilde problemer. 

Her kan  løsningen ikke forudses, men kræver uprøvede greb, et større samarbejde på tværs og ofte helt nye veje fx i inddragelsen af borgerne.

Rådgiveren har tre alternativer til, hvordan kommunerne kan arbejde med de vilde problemer indenfor de nuværende strukturer. 

Tre gode råd

Det første er at blive skarp på, hvad kerneopgaven er for organisationen i det hele taget, men også konkret i det problem, som organisationen står over for. Når ledelsen ved det, kan den bedre finde det rette niveau i organisationen til at arbejde med problemet.

Det andet er at udnytte de eksisterende kompetencer bedre og bruge tid på analyserne, så alle niveauer i organisationen forstår de strategiske og vilde problemer, som kommunen ønsker at arbejde med. Eksempelvis kan den tekniske serviceleder selv tage initiativer, der understøtter den grønne omstilling, uden at løsningerne er anvist oppefra.

Det tredje råd er at distribuere mere ledelse i organisationen ved at understøtte strategiske kompetencer og beføjelser. Ledelse er at skabe kurs, koordinering og commitment, og det kan medarbejdere uden formelt ansvar også bidrage til.

Og hvad så med politikerne? Ja, de skal væbne sig med tålmodighed, anbefaler ledelsesrådgiveren. 

- Politikerne skal også bruge tid på at forstå problemernes natur, og så skal de give rum til, at organisationen kan arbejde med løsningerne i længere tid uden at være udsat for et for stort handlingspres. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR