Kommunen.dk
MENU

Ledige stillinger: Bløde værdier er i høj kurs hos kommunerne

Med hjælp fra IBM’s supercomputer Watson har Cphbusiness gennemgået næsten 80.000 jobopslag i kommunerne. Bløde værdier er eftertragtet, men klicheer kan blive dyrt.

Ledige stillinger: Bløde værdier er i høj kurs hos kommunerne

Med hjælp fra IBM’s supercomputer Watson har Cphbusiness gennemgået næsten 80.000 jobopslag i kommunerne. Bløde værdier er eftertragtet, men klicheer kan blive dyrt.
Kommunerne mangler 50.000 sæt hænder, hvis man skal fastholde det velfærdsniveau, som der er i dag, vurderer KL.
Kommunerne mangler 50.000 sæt hænder, hvis man skal fastholde det velfærdsniveau, som der er i dag, vurderer KL.
Foto: Mads Jensen, Ritzau Scanpix

Der er skrevet og talt meget om kommunernes udfordringer med at tiltrække nødvendig arbejdskraft i kommunerne – ikke mindst på de områder, hvor det ikke er lige til at tiltrække nye ansatte. 

Og der er nok at skrive om. Kommunerne mangler 50.000 sæt hænder, hvis man skal fastholde det velfærdsniveau, som der er i dag, vurderer KL. Det har fået kommuner til at tænke ud af boksen i deres ansættelsesproces. De sender SMS’er, forsøger at aktiverer unge, ældre og udlændinge og få deltidsansatte til at gå op i tid. 

Men hvad er det for menneskelige kvaliteter, kommunerne har brug for og søger? Det giver en analyse fra Copenhagen Business Academy (Cphbusiness) et indblik i. Således har Cphbusiness gennemgået næsten 80.000 jobopslag i perioden 2019-2022 med hjælp fra IBM's kognitive Watson-teknolog og samlet søgeord, tendenser og kompetencer på tværs af de tusindvis af jobopslag. 

- Det er en omskiftelig verden, hvor de brancher og job, vi kender, hurtigt forsvinder. Erhvervslivet efterspørger hele tiden nye færdigheder og kompetencer. For en uddannelsesinstitution som os er det derfor i endnu højere grad end før vigtigt, at vi kan kortlægge de nødvendige kompetencer, og at vi kan kortlægge dem igen og igen og gøre det hurtigt, fortæller lektor Per Gunnar Bergfors.

Rammer du skævt med jobopslaget, står du måske med nogle andre kandidater end dem, du har brug for.

Etik scorer højt

Med hjælp fra IBM’s supercomputer har Cphbusiness samlet de mange søgeord i opslagene i et sæt fælles kategorier, som dermed danner et overblik over, hvilke typer af kvaliteter, som kommunerne søger. 

- Normalt ser vi “lederskab” og “nysgerrighed” som de store kategorier, der går igen, og så sker der et markant skifte til de efterfølgende kvaliteter. I kommunernes tilfælde er det dog “etik”, der er en klar to’er. Det er en markant forskel, fortæller Per Gunnar Bergfors. 

Der kommer ikke nogen og fortæller dem, hvad der er rigtigt eller forkert, så man søger nogen, der har det rette etiske kompas

Lederskab kommer altid ud som nummer et, fordi den indeholder ord som “engageret” og “ansvarlig”, som man typisk bruger i et opslag til at beskrive forventningerne til en medarbejder, forklarer Per Gunnar Bergfors, mens kategorien etik dækker over ord som “inkluderende”, “loyal”, “respektfuld”, “ærlig” og “hjælpsom”. 

Og det giver god mening, at man søger efter “etiske”-kvaliteter til kommunerne, mener Per Gunnar Bergfors. 

- Mange af dem, der arbejder i kommunerne, skal træffe beslutninger ud fra deres etiske vurderinger. Der kommer ikke nogen og fortæller dem, hvad der er rigtigt eller forkert, så man søger nogen, der har det rette etiske kompas.  

Når man kommer højere op i systemet, og der bliver søgt efter medarbejdere i lederstillinger, kommer nye kvaliteter og kompetencer frem. Mens kategorien lederskab stadig er i front, så har kategorierne “nysgerrighed” og “mindfulness” overhalet “etik”. 

- Når du er på lederniveau, forventer man, at der et større pres, og at man ikke i samme grad kan disponere over sin dag. Der skal man kunne modstå konstant skiftende arbejdsopgaver og skiftende fokus, som man ikke selv kan kontrollere. Der er bliver behovet for at man kan hvile i sig selv større, påpeger Per Gunnar Bergfors. 

Det nye “omstillingsparat”

I Cphbusiness’ analyse dækker “mindfulness” over begreber som “nærværende”, “empatisk” og “lyttende”. Og det er kvaliteter og kompetencer, som er stormet frem siden 2019. 

- Hvis man ser på landsgennemsnittet, er mindfulness gået fra næsten ingenting til at blive tredoblet. Det er en væsentlig ændring, som peakede i forbindelse med corona, siger Per Gunnar Bergfors. 

Det er en omskiftelig verden, hvor de brancher og job, vi kender, hurtigt forsvinder

Men med en ny opmærksomhed og interesse, er der også en risiko for, at “mindfulness” kan udvikle sig til et nyt buzzword som omstillingsparathed, som både dækkede alt og intet. Det ender dermed som et begreb, som alle søger, men som kan risikere at ende som ikke meget andet end varm luft. 

- Vi har set, at mindfulness popper op ekstremt mange steder, og det betyder, at det kan tolkes på rigtig mange måder. Det er ret tydeligt særligt på lederniveau i kommunerne. Det dækker kvaliteter som “nærværende”. Vi vil selvfølgelig alle gerne have en nærværende chef, men det er jo ikke sikkert, at chefen får mulighed til at være det. Men det er noget, der bliver efterspurgt. 

Jobopslag er afgørende for rekruttering

Det er dog vigtigt, at man bruger de rette ord i et jobopslag – både i forhold til at tiltrække ansatte men også at få det rette match. For selvom det kan lyde banalt og indlysende, så er jobopslag afgørende for rekrutteringen. 

- Jobopslaget er selve ankeret i rekrutteringsprocessen. Rammer du skævt med det, står du måske med nogle andre kandidater end dem, du har brug for. Og kan i det hele taget give et ufokuseret forløb, siger Signe Jørgensen, HR-udviklingskonsulent hos fagforeningen Lederne. 

Det er derfor afgørende for hele processen, at man ikke haster jobopslaget ud, men at man får søgt de rette kvaliteter i opslaget og ikke forfalder til klicheer og buzzwords. 

- Mange sætter sig til tasterne uden at have gjort op med sig selv, præcis hvad jobbet går ud på, og hvilken profil der vil være den rette til at løfte opgaverne. Og det kan koste dyrt på den lange bane, siger Signe Jørgensen. 

Det gode jobopslag

Lederne har lavet en miniguide til, hvordan man skruer det gode jobopslag sammen, som kan samles i syv punkter: 

1. Bliv skarp på, hvilken profil du søger
Inden du skriver jobopslaget, skal det stå lysende klart for dig, hvad det er for en faglig profil, du søger. Første skridt er at analysere jobbet og de opgaver, der skal løses – herunder de resultater, som medarbejderen skal være med til at skabe.

2. Vend perspektivet
Mange jobopslag består hovedsageligt af en beskrivelse af virksomhedens krav til kandidaten – herunder de resultater, den kommende medarbejder forventes at kunne levere.

Kravene kan dog hurtigt komme til at fylde for meget. For som jobsøgende vil du frem for alt gerne vide, hvad du selv vil få ud af at arbejde i virksomheden. Med andre ord: Hvad virksomheden har at tilbyde dig. At du vender perspektivet og sætter dig i modtagerens sted, kan være afgørende for, om du finder den rigtige kandidat – ikke mindst når der som nu er høj beskæftigelse og rift om de gode medarbejdere.

3. Vær ærlig
Hvis der er noget, der kan afholde kandidater fra at søge jobbet, er det, hvis jobopslaget virker utroværdigt. Derfor er det vigtigt, at du fortæller ærligt og konkret om jobbet.

Det handler blandt andet om at undgå overophedede klicheer som at ’holde mange bolde i luften’ eller ’gode lederegenskaber’. Kom i stedet med konkrete eksempler på, hvad jobbet går ud på. Det er nemmere at forholde sig til – og øger jobopslagets troværdighed.

4. Pas på biased sprogbrug
Dit sprogbrug i jobopslaget kan have stor betydning for, hvem der søger stillingen – og ikke mindst hvem der ikke gør.

Forskning peger på, at ord som målrettet, handlekraftig og robust ofte bliver set som maskuline kvaliteter, mens ord som flittig, empatisk og omsorgsfuld som regel bliver opfattet som feminine kvaliteter.

5. Fremhæv det unikke ved virksomheden
Forskning viser, at kendskabsgraden til virksomheden har stor betydning for, hvor folk søger job. Det giver en tryghed at vide, hvad virksomheden står for, og at du kan se det attraktive ved et job i den pågældende virksomhed frem for andre steder.

6. Væk nysgerrigheden fra første linje
Med mindre du skal have besat en stilling som dampskibsfører, vil dit jobopslag formentlig være i konkurrence med en lang række andre jobtilbud inden for samme arbejdsområde. Derfor handler det om at sætte en krog i læseren fra første linje – ellers er han eller hun hurtigt videre til næste stillingsopslag.

Overskriften skal være fængende, men frem for alt præcis og søgbar. Pas på med generiske udtryk som ’blæksprutte’ eller ’proaktiv’, dels fordi de er upræcise, dels fordi det får dit jobopslag til at ligne alle de andre.

7. Få jobopslaget ud over rampen
At bruge tid på at skrive et godt jobopslag er skønne spildte kræfter, hvis det ikke når ud til den rette målgruppe. Så undersøg, hvor målgruppen færdes på nettet – ikke mindst på de sociale medier.

En mulighed er også at udlove et finder’s fee, såfremt en medarbejder kan lede dig til den rette kandidat. Det kan være en billigere vej at gå end at hyre et rekrutteringsbureau til opgaven, ligesom det vil give medarbejderne mulighed for at få indflydelse på, hvem deres nye kollega skal være.

Kilde: Lederne

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR