Forsker: Tænk stort og se ladestandere som en investering i fremtiden
Forsker: Tænk stort og se ladestandere som en investering i fremtiden
Det er dyrt at opstille ladestandere. Men hvis kommunerne forbereder sig grundigt, bliver det en fornuftig investering.
Det vurderer seniorforsker Peter Bach Andersen fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU. Han forsker i elbiler og er bl.a. medforfatter af en analyse fra DTU og tænketanken DEA fra november om behovet for ladestandere.
- Det er vigtigt, at man fra kommunernes side ser det som en nødvendig investering på lige fod med andre investeringer i infrastruktur, fx kloakering og el. Desuden bør man fremtidssikre, så det ikke bliver så dyrt at etablere flere standere senere. Gravearbejdet er en stor del af prisen, og derfor bør man trække tomrør, når man er i gang, så man senere kan udvide antallet af ladestandere, siger han.
Han tør dog ikke vurdere, om det nye krav om én ladestander ved eksisterende bygninger med over 20 p-pladser er passende.
- Det er svært at sige, om det er nok. Jeg tror, det er en ok første tilnærmelse, siger han.
Størst behov i storbyer
Behovet afhænger i høj grad af, hvor i landet man befinder sig. Analysen viser nemlig, at 68 pct. af bilejere har parkering på egen grund og derfor kan oplade derhjemme. Og det gælder især de tyndere befolkede steder i landet, hvor flest kører i bil.
20 pct. parkerer ved deres bolig på fælles p-pladser, fx ved etageejendomme, og kun 12 pct. vil være afhængige af at lade op på offentligt tilgængelige ladestandere eller på arbejdspladsen. De bor især i de større byer.
Derfor er det især kommuner med høj befolkningstæthed, der får brug for mange ladestandere, understreger Peter Bach Andersen.
Analysen tager udgangspunkt i, at der vil være 380.000 elbiler i Danmark i 2025 og 1 million i 2030. Det vil ifølge analysen give behov for 8.150-9.350 ladepunkter i det offentlige rum i 2025 og 25.000-30.000 i 2030. Til sammenligning er der i dag 3.764.
Vurdér behovene
Forskeren opfordrer til nøje at vurdere trafikmønstre i kommunen, før man lægger sig fast på, hvor der skal opstilles ladestandere.
- Vi er ved at forberede et projekt med Frederiksberg og vil også gerne hjælpe andre kommuner med at finde og udnytte de steder, hvor bilerne naturligt befinder sig, og hvor rotationen af biler er størst, så flest muligt kan få glæde af hver ladestander. Målet er at få så få ladestandere om muligt. Det er øvelsen, siger han.
Kommunerne slipper dog ikke for at opstille de ladestandere, som kræves i bekendtgørelsen, som lige nu er i høring. Der lægges ikke i første omgang op til økonomisk kompensation til kommunerne.
- Man vil ikke hurtigt kunne tjene investeringen ind igen, for infrastrukturen skal oprettes, og det er bare dyrt. Men hvis kommunerne sørger for, at alt er forberedt, og de lader private operatører stå for driften, kan det sagtens fungere, og man vil nok kunne få nogle af pengene retur, siger Peter Bach Andersen.
Aktuelle eksempler på kommunale lade-planer
- Frederiksberg har netop vedtaget, at borgerne i 2025 højst må have 250 meter fra deres bopæl til et sted, hvor de kan oplade deres elbil. Derfor har kommunen afsat et større beløb til ladestandere, kabelrender og anden infrastruktur i budgettet.
- Roskilde er netop gået i gang med at lave en samlet plan for placering af ladestandere i hele kommunen. I dag har kommunen 15 offentligt tilgængelige opladningssteder, men ikke alle understøtter alle typer elbiler.
- København har i december igangsat et forsøg med tre timers tidsbegrænsning på 24 elbil-pladser for at sikre, at flere kan komme til at lade op.
- Kerteminde forbereder i disse uger et udviklingsprojekt med elselskabet NEF om at opsætte ladestandere. Oplægget er, at kommunen betaler tilslutningsafgift og klarer myndighedsarbejdet med p-pladserne, mens NEF skal stå for opsætning og drift af selve standerne. Der vil blive valgt en operatør med plug'n'pay-betaling, som tilgodeser udenlandske sommergæster, hvilket ifølge kommunen i første omgang udelukker selskaber som Clever og E.ON, da deres laderstandere er dyre for ikke-abonnenter.
- Viborg har for nylig opsat foreløbig en enkelt ladestander i samarbejde med firmaet Sperto, som har fast pris pr. kWh for alle brugere.
- Svendborg fik i december foræret fire ladestandere af Fonden Sydfyns Elforsyning som supplement til de fem ladestationer, kommunen har i forvejen.
- Ringkøbing-Skjern var i sommer udsat for kritik fra købestærke turister, som manglede sikkerhed for at kunne lade deres bil op, og har i december valgt at afsætte penge til ladestandere i kommunen.
- Favrskov har vedtaget et tilbud om at betale ladestander til landsbyer, boligforeninger og grundejerforeninger, der går sammen om en el-delebil fra elselskabet Aura.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.