Kommunen.dk
MENU

Ny rundspørge: De fleste kommunaldirektører og borgmestre er tilfredse med KL

41 kommunaldirektører og 27 borgmestre har svaret på Kommunen.dk’s rundspørge om KL. Generelt er tilbagemeldingerne positive, men en række kritikpunkter går igen.

Ny rundspørge: De fleste kommunaldirektører og borgmestre er tilfredse med KL

41 kommunaldirektører og 27 borgmestre har svaret på Kommunen.dk’s rundspørge om KL. Generelt er tilbagemeldingerne positive, men en række kritikpunkter går igen.
KL-Huset ligger på Weidekampsgade på Amager i København. Generelt er borgmestre og kommunaldirektører glade for KLs arbejde. Særligt coronaindsatsen får pæne ord med på vejen. Der er dog også plads til forbedringer. For eksempel efterlyser Slagelses kommunaldirektør mere innovation fra KLs side.
KL-Huset ligger på Weidekampsgade på Amager i København. Generelt er borgmestre og kommunaldirektører glade for KL's arbejde. Særligt coronaindsatsen får pæne ord med på vejen. Der er dog også plads til forbedringer. For eksempel efterlyser Slagelses kommunaldirektør mere innovation fra KL's side.
Foto: Torben Klint, Ritzau Scanpix

KL holder til i et stort glashus på Amager, hvor omkring 400 ansatte varetager kommunernes interesser. Generelt gør interesseorganisationen det godt. Det viser Kommunen.dk’s rundspørge, som 41 kommunaldirektører og 27 borgmestre har besvaret.

Her tilkendegiver 20 borgmestre og 34 kommunaldirektører, at de er “tilfredse” eller “meget tilfredse” med KL i den indeværende valgperiode. Blot en enkelt borgmester og tre kommunaldirektører svarer, at de er “utilfredse”.

En af de meget tilfredse er Odders borgmester, Uffe Jensen (V). Han fremhæver formandskabet og økonomiforhandlinger som KL’s største styrker i øjeblikket.

- Jeg har stort set kun ros, for helt grundlæggende gør KL det fint. De sætter en yderst relevant kommunal dagsorden og er gode til at bygge på konsensus fra kommunerne. Jeg tænker, vi er i en tid, der maner til sammenhold. Der gør KL det godt både i forhold til formandskabet og hele deres forvaltning, siger han.

I Vesthimmerland er borgmester Per Bach Laursen (V) særligt glad for, at KL kun er et opkald væk, når tvivlen melder sig. Særligt når man har spørgsmål til økonomisk forvaltning.

- Vi har jo ikke verdens største administration. Så hvis vi har nogle spørgsmål, hvor vi har brug for KL, så er det min oplevelse, at vi hurtigt er på bølgelængde. Det er typisk spørgsmål i forhold til noget lovgivning og måske noget juridisk, siger Per Bach Laursen.

  Kurser og konferencer er alt for dyre - det er sjældent, at betalingen står mål med indholdet, og det bliver efterhånden flere steder omtalt som en pengemaskine.

Savner indflydelse

Men mens tilfredsheden generelt er stor, kan der være plads til forbedring, når det kommer til KL’s demokrati og beslutningsprocesser. 14 borgmestre og 14 kommunaldirektører svarer, at deres kommune har lille eller meget lille indflydelse i KL.

Per Bach Laursen er dog ikke decideret utilfreds med, at Vesthimmerland ikke har meget at sige i KL. I stedet søger han andre steder hen, når det kommer til udvikling i landdistrikter, færgefart og motorveje.

- KL er god til at varetage helhedens interesser. Og så kan vi borgmestre og kommuner have forskellige interesser, for der er forskel mellem Nordsjælland og det nordlige Jylland. Man søger at få varetaget sine interesser, der hvor det kan lade sig gøre, siger han.

Corona-mails

Hos kommunaldirektørerne høster KL’s hjælp under coronakrisen ros. Blandt andet fra Vardes kommunaldirektør Mogens Pedersen.

- Coronaindsatsen med daglige briefinger til alle kommuner, og hvor KL har taget kontakt og forhandlinger med staten, har været fremragende og en kæmpehjælp for os i administrationen. Men også i det daglige har vi stor glæde af KL både internt i samarbejdet mellem kommunerne og i den måde, man varetager vores interesser i forhold til staten. Dygtigt og professionelt, siger Mogens Pedersen.

Han har været kommunaldirektør siden 2014 og har ikke meget at udsætte på KL.

- Det er altid let at finde håret i suppen - beskæftigelsesområdet er et område, hvor vi får brug for en målrettet indsats fremover - men jeg synes faktisk, at KL gør et godt stykke arbejde, siger han.

  KL er stadig en meget lukket organisation på trods af løfter om det modsatte. De store kommuners borgmestre, som sidder i bestyrelsen, regerer henover hovedet på landets kommuner.

Bagefter på innovation

Mogens Pedersens opfattelse står i kontrast til kollegaen Frank Andersen i Slagelses. Han er en af de få kommunaldirektører, som bestemt ikke er tilfreds med udviklingen i KL, som han finder alt for sendrægtig og stillestående i forhold til kommunernes behov.

 

- Groft sagt er KL aldrig kommet over overgangen fra 270 til 98 kommuner. Laveste fællesnævner fylder alt for meget, og vi har brug for langt mere udvikling, siger Frank Andersen og fortsætter:

- KL burde stå i spidsen for nytænkning og innovation. Uligheden har eksempelvis aldrig været større indenfor skoleområdet, hvor flere og flere falder ud, området råber på reformer, men snarere end at turde udfordre vanetænkning er KL med til at holde fast i systemer, som forhindrer forandringer, siger han.

I modsætning til mange kolleger ser Slagelses kommunaldirektør ikke detailstyring som et plus hos KL. Tværtimod.

- Jeg taler hverken på vegne af store eller små kommuner, for mange klarer udviklingsarbejdet selv eller sammen med andre. Men det er ærgerligt, at det foregår udenom KL, som kunne være drivkraften for alle, siger Frank Andersen, der inden han kom til Slagelse i 2018, bestred en tilsvarende position i Frederiksberg Kommune.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR