Kommunen.dk
MENU

Så meget betaler hver kommune for at være medlem af KL

I år koster det sammenlagt kommunerne omkring 217 mio. kr. at være medlem af KL. Derudover kommer udgifter til konferencer, kurser og konsulenter. Ordentlig indflydelse er dyr, siger forsker.

Så meget betaler hver kommune for at være medlem af KL

I år koster det sammenlagt kommunerne omkring 217 mio. kr. at være medlem af KL. Derudover kommer udgifter til konferencer, kurser og konsulenter. Ordentlig indflydelse er dyr, siger forsker.
KL foreslår at hæve kommunernes kontingent fra 2022. Samtidig skal det blive billigere at deltage i de store konferencer og topmøder. På billedet holder KLs formand Jacob Bundsgaard (S) tale til Kommunaløkonomisk Forum i Aalborg i januar sidste år.
KL foreslår at hæve kommunernes kontingent fra 2022. Samtidig skal det blive billigere at deltage i de store konferencer og topmøder. På billedet holder KL's formand Jacob Bundsgaard (S) tale til Kommunaløkonomisk Forum i Aalborg i januar sidste år.
Foto: Henning Bagger, Ritzau Scanpix

Det koster knaster at drive en af Danmarks mest magtfulde interesseorganisationer. Nærmere bestemt omkring 441 mio. kr. om året, fremgår det af KL’s regnskab for 2020. Millionerne bliver tjent på konsulenter, kurser og konferencer, og næsten halvdelen kommer ind via kommunernes medlemskontingent.

Alle kommuner er medlemmer af KL, og sidste år betalte de tilsammen 212 mio. kr. i kontingent. I år vil kommunerne komme til at betale omkring 217 mio. kr., viser Kommunen.dk’s beregninger.

Det er i gennemsnit ca. 2,2 mio. kr. pr. kommune, og nederst i denne artikel kan du se, hvad hver enkel kommune betaler.

Pengene er generelt godt givet ud, mener Peter Munk Christiansen, der er professor og institutleder på Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet og har forsket i offentlig forvaltning og interesseorganisationer.

- Det er umuligt at sige, om KL burde være ti mio. kr. dyrere eller billigere at finansiere. For hvad koster indflydelse? Når man er oppe i den liga, som KL er i, er du helt oppe i det gode selskab, og det er dyrt, hvis man virkelig vil være med. Det kræver en økonomi, der sikrer et embedsværk, der kan tale med centraladministrationen, siger Peter Munk Christiansen.

  Du kunne beregne det på 1.000 forskellige måder, men jeg tror, der er en bred forståelse af, at det er ok, at man betaler pr. borger. Og jeg kan sådan set godt forstå, at man landede på den model, for den er nem at forklare.

Det er svært at sammenligne KL med andre organisationer, men i det private er det tætteste, man kommer, Dansk Industri, som også kræver et stort medlemskontingent af større virksomheder.

- De to organisationer er dyre, for de skal virkelig levere på alle mulige leder og kanter.

Valuta for pengene

KL’s kontingent bliver blandt andet udregnet på baggrund af befolkningsfordelingen pr. 1. januar hvert år. Derfor topper København listen med 23,6 mio. kr. om året, mens Læsø betaler mindst med 65.000 kr.

De fleste kommuner betaler mellem én og tre mio. kr.

- Det er lidt sjovt at se forskellen på Københavns Kommune og Læsø. For borgerne på Læsø får noget mere value for money end borgerne i København, siger Peter Munk Christiansen.

Han forklarer, at de små kommuner får mest for pengene, for de får del i de kollektive goder, KL skaffer til alle kommuner, uden at betale helt så meget. Til gengæld har de mindre kommuner ofte mindre indflydelse på KL’s beslutninger.

  Indflydelsen pr. krone, kommunerne betaler til KL, er faldet. KL har ikke den samme politiske tyngde som for år tilbage.

Generelt synes Peter Munk Christiansen dog, at KL fordeler kontingentet på en fair måde.

- Du kunne beregne det på 1.000 forskellige måder, men jeg tror, der er en bred forståelse af, at det er ok, at man betaler pr. borger. Og jeg kan sådan set godt forstå, at man landede på den model, for den er nem at forklare.

- Alternativt kunne man have et startgebyr og så bagefter betale pr. borger eller i forhold til skatteudskrivningsgrundlag. Afhængig af startgebyret kunne det blive en meget dyr model for de små kommuner, som jo ikke har den økonomiske råstyrke.

I princippet behøver kommuner ikke være medlem af KL. De kan melde sig ud med et års varsel, og bagefter står de selv for at forhandle økonomiaftale med Finansministeriet og alskens andre ting, som KL normalt tager sig af. Den daværende Farum Kommune er den eneste, der har meldt sig ud, og kommunrn kom hurtigt tilbage. For det skaber stort set kun ulemper, fortæller Peter Munk Christiansen.

Har kommunerne et valg i forhold til at være medlem af KL?

- Man har ikke noget reelt valg. Det vil være meget besværligt, hvis man skulle til at have det. Det ville være ustyrligt for staten, og jeg tror, at hvis man som lille kommune stillede sig udenfor, så kunne man virkelig komme rigtigt galt afsted. Så i den virkelige verden er der ikke noget reelt valg, siger han.

KL mistede indflydelse

Oprindelig var Frederiksberg og Københavns kommuner ikke med i KL. Det kom de først i 2007 i forbindelse med reformen.

- Man kan så sige, at det var måske de kommuner, der nemmest kunne stå udenfor, hvis det var. For de har noget råstyrke selv, og så havde de jo også en opgavemæssig særstatus. Men hverken den tidligere Farum Kommune eller Læsø Kommune ville komme særligt godt afsted med det, siger Peter Munk Christiansen

Han fortæller, at KL’s indflydelse er skrumpet gennem årene. Det skyldes blandt andet centralisering og vedtagelsen af budgetloven.

- Indflydelsen pr. krone, kommunerne betaler til KL, er faldet. KL har ikke den samme politiske tyngde som for år tilbage. Det er der nok ikke så meget at gøre ved. For det er sådan, det er, siger Peter Munk Christiansen.

Opdatering: På delegeretmøde 18. marts stemte KL's medlemmer for at hæve kommunernes kontingent. Ca. 55 pct stemte for, mens ca. 45 pct. stemte imod og fem pct. stemte blankt.

Kommuners kontingent til KL i 2021

KL fastlægger kontingents størrelse på delegeretmødet på Kommunalpolitisk Topmøde. Prisens størrelse afhænger blandt andet af pris- og lønudvikling i kommunerne og regnes derefter ud efter befolkningsfordelingen i kommunerne.

I 2021 bliver det udregnet som 3.865,73 kr. pr. 100 indbyggere.

KL betegner “indbyggere” som indbyggertallet pr. 1. januar 2014 fordelt i forhold til befolkningsfordelingen pr. 1. januar 2021.

I alt bliver det 217.533.712 kr. i medlemskontingenter i 2021 ifølge Kommunen.dk’s beregninger.

Forventet årligt kontingent i 2021 sorteret efter, hvem der betaler mest:

København: 23.768.988 kr.

Aarhus: 13.139.494 kr.

Aalborg: 8.175.591 kr.

Odense: 7.654.930 kr.

Vejle: 4.357.792 kr.

Esbjerg: 4.305.160 kr.

Frederiksberg: 3.861.827 kr.

Randers: 3.657.444 kr.

Viborg: 3.601.161 kr.

Silkeborg: 3.556.798 kr.

Kolding: 3.470.120 kr.

Horsens: 3.435.404 kr.

Herning: 3.323.994 kr.

Roskilde: 3.310.994 kr.

Næstved: 3.098.379 kr.

Slagelse: 2.947.187 kr.

Gentofte: 2.776.886 kr.

Sønderborg: 2.750.104 kr.

Holbæk: 2.678.661 kr.

Gladsaxe: 2.577.606 kr.

Hjørring: 2.389.686 kr.

Skanderborg: 2.361.191 kr.

Helsingør: 2.346.664 kr.

Køge: 2.289.860 kr.

Guldborgsund: 2.247.136 kr.

Frederikshavn: 2.199.122 kr.

Holstebro: 2.185.079 kr.

Svendborg: 2.182.323 kr.

Aabenraa: 2.180.014 kr.

Rudersdal: 2.124.066 kr.

Lyngby-Taarbæk: 2.108.794 kr.

Ringkøbing-Skjern: 2.092.703 kr.

Haderslev: 2.062.680 kr.

Hvidovre: 1.990.977 kr.

Høje-Taastrup: 1.926.835 kr.

Faaborg-Midtfyn: 1.925.121 kr.

Hillerød:1.919.348 kr.

Fredericia: 1.909.924 kr.

Greve: 1.881.578 kr.

Varde: 1.848.575 kr.

Ballerup: 1.836.730 kr.

Kalundborg: 1.806.075 kr.

Favrskov: 1.802.126 kr.

Hedensted: 1.742.230 kr.

Frederikssund: 1.692.541 kr.

Skive: 1.692.019 kr.

Vordingborg: 1.686.171 kr.

Egedal: 1.627.616 kr.

Syddjurs: 1.607.949 kr.

Thisted: 1.607.651 kr.

Vejen: 1.593.869 kr.

Tårnby: 1.589.399 kr.

Mariagerfjord: 1.547.159 kr.

Ikast-Brande: 1.544.813 kr.

Rødovre: 1.531.403 kr.

Furesø: 1.527.231 kr.

Fredensborg: 1.527.120 kr.

Gribskov: 1.526.114 kr.

Assens: 1.522.240 kr.

Lolland: 1.510.022 kr.

Bornholm Regionskommune: 1.477.281 kr.

Middelfart: 1.457.018 kr.

Jammerbugt: 1.421.967 kr.

Tønder: 1.380.062 kr.

Norddjurs: 1.376.076 kr.

Faxe: 1.367.509 kr.

Vesthimmerlands: 1.354.435 kr.

Brønderslev: 1.347.544 kr.

Brøndby: 1.312.344 kr.

Ringsted: 1.298.003 kr.

Odsherred: 1.226.337 kr.

Nyborg: 1.189.461 kr.

Halsnæs: 1.170.352 kr.

Rebild: 1.136.754 kr.

Sorø: 1.117.198 kr.

Nordfyns: 1.100.660 kr.

Herlev: 1.076.970 kr.

Lejre: 1.049.406 kr.

Albertslund: 1.019.346 kr.

Billund: 988.989 kr.

Allerød: 964.479 kr.

Hørsholm: 928.124 kr.

Kerteminde: 888.268 kr.

Solrød: 873.145 kr.

Glostrup: 870.873 kr.

Ishøj: 861.598 kr.

Stevns: 857.985 kr.

Odder: 855.936 kr.

Struer: 775.070 kr.

Morsø: 747.431 kr.

Lemvig: 730.334 kr.

Vallensbæk: 615.161 kr.

Dragør:542.675 kr.

Langeland: 460.654 kr.

Ærø: 222.002 kr.

Samsø:137.149 kr.

Fanø: 128.731 kr.

Læsø: 65.707 kr.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR