Kommunen.dk
MENU

Borgmester: Vi bør forlade økonomiforhandlinger, hvis ikke forbrændingsforslag tages af bordet

KL og flere borgmestre kritiserer, at regeringen vil tørre regningen af på affaldsområdet. Hvis ikke lovforslaget ændres, kan det få konsekvenser – enten for økonomiforhandlingerne eller juridiske.

Borgmester: Vi bør forlade økonomiforhandlinger, hvis ikke forbrændingsforslag tages af bordet

KL og flere borgmestre kritiserer, at regeringen vil tørre regningen af på affaldsområdet. Hvis ikke lovforslaget ændres, kan det få konsekvenser – enten for økonomiforhandlingerne eller juridiske.
Jens Ejner Christensen (V), borgmester i Vejle, kritiserer i skarpe vendinger, at Lars Aagaard (M), klima-, energi- og forsyningsminister, er klar til at lade kommunerne betale ekstraregningen for regeringens forslag om at konkurrenceudsætte affaldsforbrændingssektoren.
Jens Ejner Christensen (V), borgmester i Vejle, kritiserer i skarpe vendinger, at Lars Aagaard (M), klima-, energi- og forsyningsminister, er klar til at lade kommunerne betale ekstraregningen for regeringens forslag om at konkurrenceudsætte affaldsforbrændingssektoren.
Foto: Mette Mørk/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

Kommunerne bør ikke møde op til økonomiforhandlingerne, så længe kommunerne risikerer at ende med regningen for regeringens planer om at konkurrenceudsætte affaldsforbrændingsområdet. Så klar lyder opfordringen fra Vejles borgmester Jens Ejner Christensen (V). 

- Det giver ikke mening at skulle gå ind til økonomiforhandlingerne og forhandle en aftale på plads, når vi har en så stor ubekendt faktor for vores økonomi hængende over hovedet, siger Jens Ejner Christensen. 

Vejle-borgmesteren er efter egne ord “meget, meget vred” over udsigten til, at kommunerne kollektivt kan komme til at betale prisen for et bredt flertal i Folketingets planer om at reducere kapaciteten i affaldsforbrændingssektoren ved at konkurrenceudsætte området. 

Aftaleparterne har afsat 200 mio. kr. til at kompensere de berørte ejerkommuner, hvis affaldsforbrændingsanlæg risikerer at gå konkurs. KL vurderer dog, at det ingenlunde dækker de udgifter, kommunerne kan ende med, som snarerer er i omegnen af 4,5 mia. kr. frem mod 2035. 

Puljens mål er, at kommunerne ”ikke står tilbage med en uhensigtsmæssig stor restgæld, når et forbrændingsanlæg lukker”, men beløbet er langt fra nok, mener Jens Ejner Christensen. 

I værste fald vil det betyde, at et lukket affaldsforbrændingsanlæg i den anden ende af landet, kan koste penge i Vejles kassebeholdning – og dermed den lokale velfærd, advarer Vejle-borgmesteren. 

- Hvis man vil lave en økonomisk omfordeling mellem kommuner, som betyder, at vi skal skære i velfærd, fordi der er en lov fra staten, som skaber problemer et andet sted i landet, så lyder det så groft, at det ikke er noget, jeg finder mig i, siger borgmesteren. 

“Undergravende” forslag

Formand for KL’s klima- og miljøudvalg Birgit S. Hansen (S) har tidligere kaldt udkastet til aftalen og finansieringsmodellen heraf for “undergravende” for forholdet mellem kommunerne og regeringen. 

Jens Ejner Christensen er ligeledes stærkt kritisk overfor aftalen: 

- Det er helt nyt og fuldstændig forkert, at en ressortminister for et enkelt område kan gå ind og foreslå, at såfremt det kommer til at koste penge noget sted i landet, så vil man få samtlige kommuner i landet til at finansiere hullet. Det må simpelthen ikke ske. Det ødelægger hele vores aftale, siger han. 

Det er ikke kun klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M), som får kritik. 

- Det er forkasteligt, at man fra regeringens top accepterer, at en ressortminister kan få lov til at skrive ind i papiret, at alle kommuner skal være med til at betale, hvis noget går galt, siger Jens Ejner Christensen og tilføjer retorisk: 

- Hvad bliver det næste? Det her vil vi simpelthen ikke stå model til.

Opråb til finansminister

KL har i flere omgange forsøgt at råbe Lars Aagaard op med kommunernes bekymring for lovforslaget – ikke alene med økonomiske hensyn men også bekymringer for konsekvenser for fx varmepriserne lokalt hos borgerne, manglende klimagevinster og risiko for fremtidige investeringer i klimatiltag som CO2-fangst. 

Det har dog været som at tale for døve øre, fortæller Birgit S. Hansen, som beskriver forløbet som ekstremt frustrerende. 

KL har dog nu forsøgt at råbe finansminister Nicolai Wammen (S) og sundheds- og indenrigsminister Sophie Løhde (V) op med en henvendelse i et brev, der også er sendt til Lars Aagaard. 

“Som lovforslaget er fremsat, indeholder det en for KL uacceptabel præmis. Nemlig at en minister direkte kan anvise kommunernes kassebeholdninger som finansieringskilde for konsekvenserne af et lovforslag. Det er i strid med gældende principper, og det undergraver relationen mellem staten og kommunerne,” skriver KL-formand Martin Damm (V) og KL-direktør Kristian Vendelbo. 

“Der har altid hersket stor respekt om det samarbejde, som skiftende regeringer har haft med KL om rammerne for kommunernes økonomi,” skriver de videre. 

Jens Ejner Christensen håber ligeledes, at kommunerne snart vil blive mødt af lydhørhed: 

- Der må jo være nogen, der lytter til, at hele det kommunale bagland synes, det er noget værre noget. Jeg håber, det giver en eller anden form for genklang, siger han. 

Forbereder juridiske konsekvenser

Forholdet mellem Christiansborg og kommunerne nærmer sig tilsyneladende et kogepunkt. Fem nordsjællandske kommuner meldte sig i sidste uge klar til at stævne staten på grund af de potentielt udækkede omkostninger, de kunne ende med. 

Borgmester i Hørsholm Morten Slotved (K) mener, at der med det eksisterende lovforslag er tale om statslig ”ekspropriation”, da lovforslaget i praksis vil tvinge selskabet i konkurs. Det skriver CleantechWatch.

De nordsjællandske borgmestre bemærker ligeledes, at de 200 mio. kr., der er afsat i kompensationspuljen langt fra slår til, og man er derfor klar til at stævne staten, hvis man ikke bliver kompenseret fuldt ud. 

KL skriver i sin henvendelse til Nicolai Wammen, Lars Aagaard og Sophie Løhde, at man nu er i “proces med nærmere at overveje kommunernes juridiske muligheder”, men forventer, at regeringen “i lyset af bemærkningerne ovenfor revurderer de relevante dele af lovforslaget.”

Jens Ejner Christensen håber ikke, at det når så langt, at kommunerne skal til at stævne staten: 

- Det er dumt, hvis der opstår en situation, hvor vi skal til at fyre retssager frem og tilbage mellem kommuner og staten, siger han. 

Men han understreger dog, at lovforslaget for affaldsforbrændingsanlæggene bør have konsekvenser, som det er nu:

- Så længe det står som det gør, synes jeg ikke, vi skal møde op til økonomiforhandlingerne. Så er hele præmissen for alt det, vi forhandler om, ændret. Vi kan ikke forhandle en økonomiaftale hjem, som vi ikke kender betydningen af, hvis man efterfølgende kommer og siger, at der er andre økonomiske forhold gældende fra en anden aftale, siger Jens Ejner Christensen. 

- Vi kan ikke komme til forhandlingerne, før det er skrevet ud. Det er vi nødt til at få styr på. 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR