Kommunen.dk
MENU

Klumme/

Respekt eller humor? Myndighedernes manøvrerer i svær balancegang i kommunikationen med borgerne

En friere tone på sociale medier rummer dilemmaer for kommunerne, når de søger øjenhøjde med borgere uden at sætte troværdigheden over styr.

Klumme/

Respekt eller humor? Myndighedernes manøvrerer i svær balancegang i kommunikationen med borgerne

En friere tone på sociale medier rummer dilemmaer for kommunerne, når de søger øjenhøjde med borgere uden at sætte troværdigheden over styr.
Det meste af kommunikationen mellem kommuner og borgere foregår digitalt, og når man skal navigere i et univers af sociale medier og sprogbrug i hastig forandring, skaber det udfordringer for afsender.
Det meste af kommunikationen mellem kommuner og borgere foregår digitalt, og når man skal navigere i et univers af sociale medier og sprogbrug i hastig forandring, skaber det udfordringer for afsender.
Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
8. sep. 2024
Henrik Græsdal
HENRIK GRÆSDAL
PARTNER OG ADVOKAT
ELMANN ADVOKATPARTNERSELSKAB 
Email

Henrik Græsdal er leder af afdelingen for offentlig ret hos Elmann Advokatpartnerselskab. Han har tidligere været ansat i bl.a. KL og Indenrigsministeriet.

 

Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk

En del af myndighedsarbejdet er at være oplysende og vejledende for borgerne. Med et samfund og kommunikationsformer under konstant udvikling ændrer formen for dette sig naturligt over tid, ligesom myndighedernes budskaber i dag kæmper om opmærksomheden mod hurtige og sjove videoer, farvestrålende billeder og sensationsnyheder. 

Samtidig forsøger flere myndigheder at leve op til at være, hvor borgerne er, hvilket ganske ofte er på mere uformelle kanaler såsom sociale medier, i gadebilledet, på tv og andet. 

Det medfører nye dilemmaer som jeg vil opfordre til, at man som myndighed overvejer.

For hvordan kan og skal en myndighed kommunikere sine budskaber og interagere med borgerne? Må den eksempelvis anvende humor og sende ”emojis”? Kan valget af kommunikationslinje og nye kommunikationsformer påvirke borgernes retssyn? Og hvor mange ressourcer skal overhovedet bruges på kommunikation kontra kerneopgaver? 

Hverken myndigheders sprog og kommunikation eller prioritering af ressourcer og økonomisk forsvarlighed er nye temaer. 

God forvaltningsskiks normer og principper regulerer nemlig, hvordan myndighederne bør opføre sig i forhold til borgerne. Det betyder, at myndigheder bl.a. skal optræde venligt og hensynsfuldt og på en måde, der styrker tilliden til den offentlige forvaltning. Således var det eksempelvis i strid med god forvaltningsskik, da en kommune brugte uhøfligt og nedladende sprogbrug over for en borger i FOB 2011-21-1.

Respekt og saglighed

I sagen var der tale om 1-1 kommunikation med en borger, men sprogbrug kan også tænkes at skabe udfordringer i den mere generelle kommunikation. 

Et eksempel er Sikkerhedsstyrelsens kampagne ”Red en idiot”. I denne kampagne anvendes humor for at påpege risiciene ved fyrværkeri og som opfordring til sikker adfærd. Mens kampagnen uden tvivl er mindeværdig og effektiv i forhold til at tiltrække opmærksomhed, rejser den dog også spørgsmål om respekt og saglighed i kommunikationen. 

Samme overvejelser gælder Region Hovedstadens oplysningskampagne om akuttelefonen 1813, der eksempelvis lød ”Det hedder Akuttelefonen, ikke ”jeg-orker-ikke-at-vente-til-min-læge-åbner-i-morgen-telefonen”, der kan kritiseres for at tale ned til borgerne. 

Også 1-1 kommunikationen har udviklet sig fra en mere formel og distanceret tone til i dag i nogle tilfælde at være ”nede på jorden” med brug af humor og virkemidler som smileys - formentlig med det formål at være mere i øjenhøjde med borgerne. Til illustration bruger Skattestyrelsen og Politiet ofte humoristiske kampagner og kommunikerer (ligesom i øvrigt mange kommuner) med borgere i kommentarspor på sociale medier.  

Skaber tvivl om intentionen

Intentionen er god, men spørgsmålet er, om formen også over tid kan påvirke myndighedens fremstilling udadtil negativt. Jeg mener i hvert fald, at det er værd at overveje, om stilen kan føre til den opfattelse, at myndigheden end ikke tager sin egen autoritet alvorligt eller ser ned på borgerne og dermed kan påvirke borgernes syn, som gerne skulle være, at myndigheder er både seriøse og respektfulde. 

Det kan naturligvis også have den modsatte positive effekt og gøre myndighederne mere tilgængelige for måske navnlig yngre borgere. Enhver myndighed bør således overveje sit eget standpunkt i valget af kommunikationsstrategi. 

Og så er der økonomien. Sundhedsstyrelsen brugte under coronakrisen millionbeløb på ekstern kommunikationsrådgivning (journalisten.dk) og annoncering (dr.dk). Jeg hverken kan eller skal her vurdere, om det er for meget eller for lidt, men i en tid, hvor mange borgere udviser frustration over ressourceknaphed i kerneopgaverne, er det nødvendigt at overveje balancen mellem effektiv kommunikation og ressourcetildeling. Det gælder for alle myndigheder. 

Mit budskab er derfor til både det politiske og administrative niveau: Stop op og giv det en tanke, hvilke signaler I sender med valg af kommunikationsform, sprog/tone og prioritering af ressourcer. Det er afgørende, at vi ikke over tid ender med at underminere borgernes tillid gennem velmenende sjov og ”i øjenhøjde” kommunikation, og samtidig at alle målgrupper omfavnes bedst muligt.  

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR