Kommunen.dk
MENU

5.000 ladestandere til elbiler skal bryde ond cirkel

Med ny strategi håber Europa-Kommissionen på for alvor at få knækket koden til en renere transport i Europa. Et af målene er 5.000 elektriske ladestandere i Danmark inden 2020

5.000 ladestandere til elbiler skal bryde ond cirkel

Med ny strategi håber Europa-Kommissionen på for alvor at få knækket koden til en renere transport i Europa. Et af målene er 5.000 elektriske ladestandere i Danmark inden 2020

Indtil nu har fokus mest været på selve brændstofferne og køretøjerne uden hensyn til brændstofdistributionen. Og indsatsen for at skabe incitamenter for udbredelsen af elbilismen har hidtil været ukoordineret og utilstrækkelig. Det vil Kommissionen nu prøve at rette op på med sin nye strategi for rene brændstoffer, der skal sikre, at der overalt i Europa bliver anlagt tankstationer for alternative brændstoffer med fælles standarder for udformning og anvendelse.

Der er ifølge kommissionen tre ting, der er med til at bremse anvendelsen af rene brændstoffer: køretøjernes høje priser, forbrugernes lave tiltro samt mangel på optankningsmuligheder: 

Der anlægges ikke tankstationer, fordi der ikke er nok køretøjer. Og køretøjerne sælges ikke til konkurrencedygtige priser, fordi efterspørgslen er for lav. Forbrugerne køber ikke køretøjerne, fordi de er dyre, og fordi der ikke findes tankstationer.

Minimum infrastruktur
For at dæmme op for den onde cirkel foreslår Kommissionen nu en pakke, som indeholder bindende mål for medlemsstaterne. De skal etablere et minimum af infrastruktur for rene brændstoffer såsom elektricitet, hydrogen og naturgas og indføre EU-standarder for det nødvendige udstyr.

For Danmarks vedkommende lægger Kommissionens strategi bl.a. op til en kraftig udbygning af ladenetværket til elbiler. Det er målet, at der i 2020 skal være 5.000 elektriske ladestandere fordelt i hele landet. Og ti procent af disse skal være offentlige ladestandere.

Tal fra 2011 afslører imidlertid, at Kommissionen her har sat et ambitiøst mål. I 2011 var der nemlig kun 280 elektriske ladestandere i Danmark, og selv om elbiloperatørerne i 2012 havde travlt med at udbygge det elektriske ladenetværk, er der stadig et stykke op til de 5.000 ladestandere.

Også hvad angår antallet af elektriske køretøjer har Kommissionen sat et ambitiøst mål for Danmark. Hele 200.000 elbiler vil den have ud på de danske veje inden 2020. Og set i lyser af, at der i hele 2012 kun rullede 500 nye elbiler ud vejene her hjemme, må det siges at være et meget ambitiøst mål fra Kommissionens side.

Ingen penge med krav
Herhjemme tvivler Dansk Elbilalliance også på, om det er realistisk, at der kommer 4.000 ladestandere til elbiler oven i de 1.000 nuværende.

For hvis Danmark skal opfylde det forslåede EU-krav om ladestandere i det offentlige rum, så vil det kræve offentlig støtte fra de danske skatteborgere. EU sender nemlig ingen penge med sammen med det nye krav.

Det vurderer chefkonsulent i Dansk Elbilalliance, Morten Brønnum, som også går i rette med de tal, som Kommissionen opererer med for Danmark.

Af Kommissionen tabel fremgår det, at der bare var 350-lade standere i det offentlige rum herhjemme i 2011. Det aktuelle tal er er ifølge Morten Brønnum omkring 1.000 ladestandere:

- Vi tror ikke, at 5.000 ladestandere i det offentlige rum vil komme af sig selv inden 2020. Men regeringen kunne for eksempel lade sig inspirere af infrastrukturmidlerne og give tilskud til eller fradrag for gravearbejdet i forbindelse med etablering af ladestandere. I byområderne kan gravearbejdet godt udgøre en meget stor og dyr del af ladestanderens pris, siger han til Ingeniøren.

tsp 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR