Slut med konkurrence mellem kulturhuse: Nu deles museer og teatre om gæsterne
Slut med konkurrence mellem kulturhuse: Nu deles museer og teatre om gæsterne
Budgetterne bliver strammere, mens forventninger til kulturen ude i kommunerne bliver større og større. De lokale museer får langt fra lige så stor statsstøtte som de statslige kulturinstitutioner, og det har strammet grebet om de mindre kulturinstitutioner.
Derfor stod det klart for Kolding allerede tilbage i 2014, at kulturen i kommunen skulle styrkes. Kulturforvaltningen inviterede derfor alle lederne fra byens kulturinstitutioner til et møde, hvor de sammen formede en såkaldt grundfortælling. Den skulle både skabe et fælles sprog mellem forvaltning og institutionerne, skabe samarbejde på tværs og især skabe en fælles ‘Kolding-identitet’, som alle borgere kunne spejle sig i.
Preben Nielsen, leder af Kvarterhuset i Kolding, og Kristine Karlshøj, selvstændig konsulent og tidligere kulturleder i Kolding, mener, at Koldings kulturinstitutioner har knækket koden ved at se hinanden som kollegaer i stedet for konkurrenter.
- Vi opdagede hurtigt på det første møde med kulturforvaltningen, at hvis vi skulle have de her mål i grundfortællingen til at fungere, så var relationer mellem hinanden altafgørende. Der er et naturligt hieraki blandt kulturfolk, men uanset om man er direktør for Trapholt iført slips og jakkesæt eller leder af et lille kulturhus i sydvestkvarteret iført jeans og t-shirt, så er vi nu på omgangshøjde med hinanden, siger Preben Nielsen.
Relationer tager tid
Kulturlederne mødes hver måned i et par timer for at tale og diskutere kulturen i Kolding, og hvert halve år tager lederne på ture sammen. Lige fra højskole-weekend i Aabenraa til studieture i Bruxelles og Wien. Både for at lære endnu mere om ledelse og kultur, men også for at komme endnu tættere på hinanden. For det er grunden til, at Kolding har knækket koden, mener Kristine Karlshøj.
- I starten kiggede man på hinanden og tænkte, at de andre institutioner var lidt farlige, fordi de sikkert bare ville stjæle ens gæster. Gennem turene og møderne er vi kommet under huden på hinanden, og det er blevet lettere at forstå hinanden, fortæller hun.
Det har dog også taget tre-fire år at lære hinanden at kende som kulturinstitutioner.
- Alt tager tid. Vi havde da lært hinanden at kende i løbet af et år, men vi skulle have den store mølle til at rulle, så vi blev nødt til at være 100 procent sikre på, hvor vi havde hinanden, forklarer hun.
Samtidig har udfordringen været, når folk har sagt op og nye er kommet til, da de nye skulle sættes ind i hele processen og idéen, hvilket også har taget tid, påpeger Kristine Karlshøj.
Alle parter vil med
Ifølge Kristine Karlshøj og Preben Nielsen er målet om at være hinandens ambassadører i stedet for konkurrenter opnået.
- Alle parter vil det her. Selvom Trapholt og Musikskolen i realiteten kan køre et solo-show, vil de være med til at løfte kulturen i Kolding sammen med de mindre institutioner og være deres ambassadører. De tager det faktisk ret alvorligt, og det bekræfter, at det her fungerer, forklarer Kristine Karlshøj.
I løbet af processen har Preben Nielsen, som er leder på Kvarterhuset, der ligger i et udsat boligområde, både arbejdet med de store kulturinstitutioner Trapholt og Koldinghus, og ifølge Preben Nielsen er paletten af muligheder for kulturen i Kolding blevet meget større end tidligere.
- Vi gik sammen med ‘Nikolaj for Børn’, som Kristine dengang var leder hos, hvor vi købte en teaterforestilling, som både børnene fra det belastede område havde mulighed for at se sammen med børnene inde fra byen. Det har givet os en bredere kulturpalette, hvor vi kan tilbyde langt bredere kulturtilbud for alle slags borgere, fortæller han.
Økonomi er underordnet
Rent økonomisk har der ikke været nogle specifikke rammer, og det har ikke været en primær del af formålet med at samarbejde, påpeger Kristine Karlshøj.
- Der var faktisk ikke noget økonomisk aspekt eller nogle økonomiske bagtanker i forhold til at lave det her samarbejde. Vi ville oprigtigt gerne ville lære hinanden at kende for at blive bedre kulturledere. Vi kan ikke knække koden for en bedre kultur hver for sig, men kun sammen, og derfor var det det primære fokus, forklarer hun.
Preben Nielsen og Kristine Karlshøj mener, at målet om at blive hendes ambassadører har været enormt eksperimenterende og grænseoverskridende, og begge kan godt forstå, hvis andre kulturledere sætter spørgsmålstegn ved økonomi og budgetter.
- Det har ikke været et issue på noget tidspunkt med økonomi for os. Det det handler om, er at skabe bedre kultur og gøre det sammen, og det behøver ikke at koste mere. I nogle tilfælde har vi endda sparet noget ved at gå sammen om for eksempel teaterforestillinger og udstillinger, siger Kristine Karlshøj.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.