Kommuner i kø for at lette parkeringsmulighederne under coronakrisen
Kommuner i kø for at lette parkeringsmulighederne under coronakrisen
Coronakrisen giver sig udslag i mange ender af den administrative hverdag i kommunerne, og et af dem har konkret betydning for bilister i landets største byer.
Her arbejder rigtig mange hjemmefra under coronarestriktionerne, og det udfordrer bilister, som bor i bycentre, men som normalt ikke parkerer der i almindelig arbejdstid. Nu risikerer de i teorien at skulle betale for at parkere, mens de arbejder hjemme. Men her kommer kommunerne nu til hjælp.
Mest radikalt går Frederiksberg til værks. Her har man helt sløjfet parkeringsafgiften på de kommunale p-pladser, så længe coronakrisen varer.
Det sker, for at borgere, der gør en særlig indsats under coronakrisen, har bedre mulighed for at tage bilen på arbejde uden at skulle tænke over prisen for parkering. Det oplyser borgmester Simon Aggesen (K).
- Mange medarbejdere gør en særlig indsats og arbejder ekstra meget i disse uger. Det mindste, vi kan gøre, er, at give dem mulighed for at tage bilen uden at skulle betale for parkeringen, siger han.
Udover at sløjfe betalingsparkering har kommunen også skåret antallet af cityassistenter på gaden. Dem, der dog er på arbejde, skal blandt andet sikre, at biler ikke holder parkeret, hvor det er til gene for andre.
Også Odense Kommune har fjernet afgiften fra de kommunale pladser foreløbig frem til udgangen af denne uge, så den fulgte den oprindelige karantæneperiode - men ordningen kan selvsagt tænkes forlænget parallelt med regeringens forlængelse af restriktionerne.
Indehavere af p-licens kan parkere på de kommunale betalingspladser
Ikke alle er helt så generøse i tiltagene, og her spiller økonomien givetvis ind. Københavns Kommune har i modsætning til naboerne på Frederiksberg ikke ændret på p-betingelserne, og det er der foreløbigt heller ingen planer om, oplyser forvaltningen til kommunen.dk.
Københavns Kommune står for over halvdelen af kommunernes samlede p-indtægter i omegnen af en mia. kr. , som, selvom man siden sidste år har skullet aflevere 70 pct. af indtægterne til staten, fylder beløbet fortsat op på budgettet.
En lempelse af p-reglerne kræver således ja fra alle partier bag budgetforliget i 2020 - Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre, SF og Venstre. Endnu har der ikke været henvendelser til partierne med henblik på at lempe p-betingelserne, oplyser Teknik og Miljø-forvaltningen.
Region Hovedstaden har til gengæld gjort personaleparkering gratis ved Rigshospitalet for at komme sundhedspersonalet til hjælp.
Næstefter København har Aarhus de største p-indtægter blandt landets kommuner. Kommunen lemper en smule på p-restriktionerne under coronakrisen, men kun for de særligt belastede.
Hvis man bor i midtbyen og har en parkeringslicens, må man normalt ikke parkere i tidsrummet mellem klokken 9 og 17 i hverdagene, men nu har Teknik og Miljø-rådmand i Aarhus Kommune Bünyamin Simsek (V) valgt at ophæve tidsbegrænsningen.
- Vi befinder os i en meget ekstraordinær situation i Danmark, og derfor handler det om, at vi som kommune skal sætte ind alle de steder, vi kan, for at støtte op, siger rådmanden til TV2 Østjylland og forklarer, at tiltaget er ét ud af mange.
Horsen letter belastning - Svendborg begrænser smitte
I Aalborg nøjes man som i Aarhus med at lette parkeringsmulighederne for de mange hjemmearbejdede, som i forvejen har parkeringslicens i bycentrum.
'Coronakrisen har udløst stort stort pres på de tidsbegrænsede parkeringspladser med parkeringslicens, og derfor åbner Aalborg Kommune nu - midlertidigt - op for, at alle der har købt en parkeringslicens også kan anvende p-licensen på de kommunale betalingspladser, uden betaling og tidsubegrænset,' oplyser kommunen i en pressemeddelelse.
Parkeringslempelser sker ikke kun i de største byer.
Horsens Kommune har således valgt at gøre parkering gratis på alle kommunale parkeringspladser.
'Vi har taget dette skridt, fordi vi ikke vil belaste vores vagttelefon med opringninger omkring automater, der måtte være i stykker, og fordi de ansatte, der servicerer automaterne, er sendt hjem fra arbejde,' skriver kommunen på sin facebook-side.
Svendborg Kommune har ligeledes gjort al kommunal parkering gratis, men med en anden begrundelse:
'Både vores parkeringsvagt og medarbejderne hos det firma, der servicerer parkeringsautomaterne, er sendt hjem for at undgå at sprede coronavirus,' skriver kommunen.
Private p-firmaer arbejder fortsat
Mens den offentlige parkeringskontrol er lempet betragteligt, skrives der fortsat bøder hos de private p-firmaer. Det sker blandt andet i Esbjerg, hvor p-vagter fra blandt andet firmalet Apcoa kontrollerer parkerede biler, selv om p-pladserne langtfra er fuldt besatte, skriver JydskeVestkysten.
Apcoa Parking siger i en skriftlig udtalelse til avisen:
'Apcoa Parking følger til fulde myndighedernes anvisninger. Vi har nedjusteret omfanget af medarbejdere til et absolut minimum og gjort brug af regeringens hjælpepakker. Kontoransatte, der fortsat arbejder, arbejder i størst mulige omfang fra hjemmearbejdsplads. Vores p-kontrol regulerer parkering på privat ejendom. Derfor skal parkeringsregler fortsat overholdes. Vi opfordrer i den forbindelse borgere til også at holde den anviste afstand til vores medarbejdere.'
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.