Frederiksberg har knækket den ulovlige graffiti
Frederiksberg har knækket den ulovlige graffiti
Ulovlig graffiti er en kort fornøjelse på Frederiksberg. Spraymaler du dit navn på en mur, går der sjældent mere end et døgn, før kommunen får det fjernet.
- Det er ikke sjovt at lave tags og graffiti, når man kun kan se det i 24 timer. Det inspirerer heller ikke andre til at gå over og lave tags, hvis der ikke i forvejen er andet graffiti, siger borgmester Simon Aggesen (K).
Og indsatsen virker tilsyneladende, for Frederiksberg har nedbragt mængden af ulovlig graffiti gennem flere år. Fra 2018 til 2019 faldt mængden af tags næsten 11 pct. - ifølge en årlig måling kommunen selv foretager.
Succesen kommer på baggrund af en stringent holdning til ‘the broken window theory’. Teorien handler om, at når en rude er smadret i et hus, har folk nemmere ved at smadre rude nummer to. For så er skaden jo allerede sket. Sådan er det også med ulovlig graffiti.
Vi kender hvert et gadehjørne i vores by. Vores vej og park-medarbejdere kommer rundt dagligt og registrerer, når der opstår ny graffiti, så vi lynhurtigt får gjort noget ved det.
Hvis én først har spraymalet på en mur, virker det mindre grænseoverskridende at male som nummer to eller tre. Ved at fjerne det første graffiti hurtigt, mindsker kommunen sandsynligheden for, at der kommer mere.
- Ligesom man er opmærksom på ikke at smide sin pakke cigaretter eller øldåse på en gade, hvor der intet andet ligger. For så bryder du det rene gadebillede. Hvis der er pænt og ordentligt, inspirerer vi til at tage hensyn til bymiljøet, siger Simon Aggesen.
Koster dyrt
Andre kommuner arbejder også ud fra teorien, men på Frederiksberg har man valgt at afsætte en anseelig mængde penge til projektet.
Sidste år afsatte Frederiksberg 1,8 mio. kr. til afrensning og bekæmpelse af graffiti, og i år budgetterer man med det samme. Til sammenligning brugte Aarhus Kommune omkring 1,7 mio. kr. i 2019 og Odense omkring 700.000 kr.
- Vi vil have en smuk og ordentlig by. Det koster nogle ressourcer, siger Simon Aggesen og uddyber, at han oplever bred opbakning i byrådet til at fortsætte kampen mod ulovlig graffiti.
Sådan faldt mængden af graffiti
Frederiksberg måler årligt mængden af ulovlige tags, throw-ups (større graffiti), plakater og klistermærker. Det sker på seks udvalgte ruter hver af én kilometers strækning.
Den seneste måling er fra 2019. Her faldt antallet af tags fra 1.202 tags i 2018 til 1.071 sidste år. I samme periode var der en stigning fra 50 til 52 throw-ups (større graffit).
Det samlede antal tags, throw-ups, plakater og klistermærker faldt ca. fem pct.
Kommunen har målt graffiti 14 gange. På grafikken nedenfor ses resultaterne. Siden første måling er der næsten sket en halvering i antallet af tags.
Nærmest konstant fald
Frederiksberg har en fordel i at være geografisk lille kommune med relativ lav kriminalitet og høj gennemsnitsindkomst.
- Vi kender hvert et gadehjørne i vores by. Vores vej og park-medarbejdere kommer rundt dagligt og registrerer, når der opstår ny graffiti, så vi lynhurtigt får gjort noget ved det. Så kommer vores private leverandører ud og fjerner det, siger borgmesteren.
For at presse ekstra på, skriver kommunen breve til private boligejer, hvis der er graffiti på privatejede mure. Her opfordrer man ejerne til at fjerne graffitien.
Vi vil have en smuk og ordentlig by. Det koster nogle ressourcer.
Samtidig kontakter kommunen ejere af ting i bybilledet som elskabe og læskure. Sidste år endte det i en konflikt med elselskaber Radius Elnet, hvor kommunen gav virksomheden, der er ejet af Ørsted, påbud mod at fjerne graffiti fra deres kabelskabe.
Ingen kvalitet
Det er en del af at være ‘ordentlig’ og ‘pæn’, som er de ord, Simon Aggesen bruger igen og igen, når han fortæller om kommunens indsats.
- Jeg ser ingen kvalitet i, at der står navnetags og andet på bygninger og byinventar. Jeg ser en kvalitet i en ren og pæn by, og at vi som kommune gør os umage for, at man oplever en ordentlig by, når man træder ud af sin hoveddør på Frederiksberg.
Han fortæller, at nultolerancen for graffiti er blevet en indgroet del af bykommunen.
- Jeg tror, at graffitimiljøet ligesom har accepteret, at på Frederiksberg bliver tingene fjernet. Det er ikke italesat, men vi oplever ingen modreaktion på, at vi får ryddet op og gjort rent. Tværtimod oplever vi, at graffitien i store dele af byen stille og roligt forsvinder.
Frederiksbergs model mod ulovlig graffiti
Frederiksberg Kommune vil så vidt muligt være graffiti-fri.
Budget for 2019 til afrensning af graffiti (inkl. lønninger) var 1,864 mio. kr. og 1,866 mio. kr. i 2020.
Frederiksberg arbejder fra ‘the broken window theory’ hvad angår graffiti, plakater, klistermærker og affald.
Der er afsat midler til afrensning af graffiti og klistermærker på kommunens eget byudstyr og kommunens bygninger. Opgaven varetages løbende med den daglige drift og ellers efter anmeldelse.
Afrensning af graffiti på kommunens bygninger er udliciteret, og afrensning skal som udgangspunkt ske senest 24 timer efter anmeldelse fra kommunens side.
Herudover føres der tilsyn med graffiti på udstyr tilhørende ledningsejere i form af forsyningsskabe, banebroer, buslæskærme, hvor ejeren kontaktes med henblik på fjernelse af graffiti, når det registreres.
Endelig kontakter kommunen ved brev ejere af ejendomme, hvor der er registreret graffiti eller klistermærker med opfordring til fjernelse, og i nogle tilfælde med krav, hvor der er lokalplan, der bestemmer det.
Kommunen antigraffitibehandler broer og elementer i byrum, så graffitien ikke går ind i murværket, og så det er nemmere at afrense.
Kommunen planter grønt ved udsatte mure og bygninger som forebyggelse og fører også jævnligt kampagner, ligesom der er et tæt samarbejde med ssp og politi.
Kilde: Frederiksberg Kommune
Kommunen.dk sætter fokus på kommuners indsats mod graffiti i en artikelserie over de kommende uger. Dette er den første i rækken. Har du inputs og idéer, skriv da til [email protected].
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.