Kommunen.dk
MENU

Forsøgsordninger skal løfte den kollektive transport på landet

Regeringen håber med et nyt udspil at kunne styrke den offentlige transport i landdistrikterne. Men der skal følge penge med, mener Dansk Industri.

Forsøgsordninger skal løfte den kollektive transport på landet

Regeringen håber med et nyt udspil at kunne styrke den offentlige transport i landdistrikterne. Men der skal følge penge med, mener Dansk Industri.
Der kan godt være langt mellem stoppestederne nogle steder i landet. Her et busskur i Odsherred.
Der kan godt være langt mellem stoppestederne nogle steder i landet. Her et busskur i Odsherred.
Foto: Linda Kastrup Ritzau/Scanpix
18. aug. 2024
RITZAU

Alt for mange har alt for langt til kollektiv transport, og ofte er den utilstrækkelig i forhold til at dække den enkelte borgers behov.

Sådan ser virkeligheden ud for mange i landdistrikterne, herunder de 180.000 borgere, der må bevæge sig knap tre kilometer fra hjemmet eller mere for at komme til det nærmere stoppested eller station.

Det er ikke godt nok, mener regeringen, som derfor har et nyt landdistriktsudspil på vej, som blandt andet skal styrke den offentlige transport i tyndt befolkede områder.

- Vi har en kollektiv trafik visse steder i provinsen, som vi simpelthen ikke kan være bekendt, og derfor skal vi gøre noget.

- Derfor prøver vi nu med lidt økonomi i ryggen at motivere kommuner og trafikselskaber til at prøve at tænke ud af boksen og få testet nogle forskellige muligheder af, som man har haft positive erfaringer med andre steder, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Lånebusser og bus på bestilling

Det gælder for eksempel forsøg med såkaldt "bus på bestilling". Det tester man lige nu af i Haslev, hvor busserne ikke længere følger en bestemt rute, men hvor passagerer i stedet kan vælge start- og slutpunkt på rejsen blandt en række på forhånd fastlagte stoppesteder.

Så finder en algoritme ud af, hvordan busserne bedst får transporteret passagererne og lægger ruten og tidsplanen derefter. I bedste fald kører den direkte mellem de to punkter.

På samme måde har man i Sønderborg Kommune haft succes med at indkøbe landsbybusser, som alle kan låne efter behov.

Thomas Danielsen mener, at sådanne nye former for kollektiv transport er vejen frem i stedet for mere af det, vi allerede kender.

- Vi har nedsat et ekspertudvalg, der har konkluderet, at uanset om man så fordoblede det nuværende antal busser, så kommer det ikke til at gøre nogen nævneværdig forskel. Derfor mener vi, at det er bedre at supplere vores eksisterende transporttilbud med initiativer som dem her, siger han.

DI: Der skal flere penge på bordet

os Dansk Industri hilser direktør Karsten Lauritzen alle tiltag, der kan styrke den offentlige trafik velkommen.

Men han mener ikke, at regeringen kan komme uden om at smide væsentligt flere penge i den kollektive trafik, end der er lagt op til.

- Skiftende regeringer har i mange år ikke villet investere i den offentlige trafik, og derfor er det gået, som det er gået.

- Men det betyder, at vores veje sander til i trængsel, og at de fire ud af ti familier, der ikke har adgang til bil, er blevet ringere stillet, siger han.

Han mener, at man bør kigge mod Sverige, hvor Region Skåne har haft succes med at hæve den kollektive trafiks andel af rejser med motoriserede køretøjet til 31 procent,

- I Region Skåne har man sat nogle politiske mål for, hvor mange, der skal benytte det offentlige, og man har spurgt sig selv, hvordan man kan gøre det klogere og smartere.

- Og så har man frem for alt sat penge af til formålet, så man kan komme i mål.

- Derfor håber vi, at vi på den kommende finanslov vil se regeringen sætte handling bag ordene om, at den kollektive trafik er vigtig, siger Karsten Lauritzen.

Det går tilbage for den offentlige transport

Den kollektive trafik har på mange fronter udviklet sig i negativ retning de seneste årtier. Her er nogle eksempler:

  • 70 procent af alle ture i landdistrikter foregår i dag i bil.
  • 7 procent af befolkningen skal på en hverdagsmorgen bruge mere end en time med kollektiv transport for at komme til en by med mindst 10.000 indbyggere.
  • 180.000 personer skal bevæge sig mere end 2,8 kilometer til nærmeste station eller stoppested.
  • Antallet af busrejser er faldet med 30 procent fra 2015 til 2022.

Kilde: Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark, første afrapportering.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR