Kommunen.dk
MENU

De forliste frikommuner: Kun to forsøg er godkendt

Regeringen droppede frikommuner, men kastede en livlinje ud til eksperimenterende kommuner. Den var dog ikke meget værd. Ud af de 20 frikommuneforsøg er 14 afvist og to delvist godkendte efter lang tids forsinkelse.

De forliste frikommuner: Kun to forsøg er godkendt

Regeringen droppede frikommuner, men kastede en livlinje ud til eksperimenterende kommuner. Den var dog ikke meget værd. Ud af de 20 frikommuneforsøg er 14 afvist og to delvist godkendte efter lang tids forsinkelse.
Få frikommuneforsøg kom igennem nåleøjet, da ordningen blev droppet og forsøgene i stedet skulle vurderes under den udvidede udfordringsret.
Få frikommuneforsøg kom igennem nåleøjet, da ordningen blev droppet og forsøgene i stedet skulle vurderes under den udvidede udfordringsret.
Foto: Thomas Borberg, Ritzau Scanpix. Manipulation: Jonas Rue

I slutningen af december droppede regeringen frikommunerne. Men flere kommuner havde allerede lagt hård arbejde i at finde på forsøg, drøfte dem politisk og skrive de komplicerede ansøgninger.

For at kommunernes slid ikke skulle være spildt, skrev Indenrigsministeriet, at forsøgene i stedet kunne godkendes under den såkaldte udvidede udfordringsret. Det fik kommunerne ikke meget ud af. En rundspørge, Kommunen.dk har foretaget, viser, at stort set ingen forsøg blev godkendt.

Sidste år sendte 16 kommuner tilsammen 20 ansøgninger for at lave frikommuneforsøg. Ud af de 20 forsøg er kun to blevet delvist godkendt. 14 forsøg er afvist, mens to stadig venter på et svar. Derudover blev to forsøg overhalet af ny lovgivning, som gør, at de kan laves uden først at skulle godkendes.

Flere kommuner er utilfredse med at få afvist deres ansøgninger. Fx Frederiksberg, hvis borgmester oplever det som en våd klud i ansigtet.

Og selv de forsøg, der blev godkendt under udfordringsretten, kom kun halvt i mål. Slagelse søgte fx. om øget frihed til at hjælpe udsatte borgere i arbejde. Forsøget havde fire dele, hvoraf kun den ene del blev godkendt.

Hvad er frikommuneforsøg?

En ordning, hvor kommuner i en forsøgsperiode bliver fritaget for love eller regler på et område for at finde ud af, om kommunen kan komme frem til enklere løsninger.

Hvis forsøget går godt, kan Folketinget lade sig inspirere og ændre lovgivningen til gavn for alle kommuner.

Forsinket igen og igen

Idéen med frikommuneforsøg er ellers god.

Ordningen fritager kommuner for udvalgte love og regler for at afprøve nye løsninger, der kan komme bureaukratisk bøvl til livs. Siden første runde med frikommuneforsøg i 2012 har det ført til flere vellykkede løsninger. Denne artikel handler om tredje runde, kaldet Frikommuneforsøg III.

Her er frikommuner næsten blevet en selvmodsigende idé. For Frikommuneforsøg III blev fanget i det komplicerede bureaukrati, den var sat i verden for at bekæmpe.

Det slog KL’s formand Jacob Bundsgaard fast, allerede inden kommunerne sendte sine ansøgninger sidste år. Dengang sagde han, at det var alt for bøvlet at få godkendt et forsøg, og at KL derfor frarådede kommunerne at søge.

Det råd fulgte kommunerne.

Hvad er udvidet udfordringsret?

En mulighed for at komme med ændringsforslag til uhensigtsmæssige statslige og lokale regler, samt søge om at fravige reglerne for selv at vise, at arbejdet kan indrettes på en smartere måde.

Ansøgninger om fritagelse fra statslige regler kan ske gennem generelle regelændringer og ved at etablere forsøg med henblik på at afprøve nye måder at gøre tingene på i den offentlige sektor.

For få ansøgninger

Da første ansøgningsfrist kom i april sidste år, tikkede seks ansøgninger ind. Væsentligt færre end ved tidligere frikommuneforsøg.

Oprindeligt skulle regeringen behandle de seks nye ansøgninger med det samme, så kommunerne vidste, om forsøgene var på vej til at blive godkendt eller afvist i løbet af sommeren. Men svarene blev forsinket, og kommunerne hørte intet.

Først kom Folketingsvalget i vejen, så en regeringsdannelse, og siden da sommerferie, lange budgetforhandlinger og finanslovsforhandlinger, som alle gjorde, at frikommuneforsøgene røg længere ned på Indenrigsministeriets to-do-liste.

Samtidig var kommunikationen til kommunerne mangelfuld. Jette Skive (DF), rådmand for sundhed og omsorg i Aarhus, sagde, at Aarhus nærmest ingen info fik om status på forsøgene, og at sagsbehandlingstiden var alt for lang.

De første fem smidt ud

Da det blev oktober, var det tid til anden ansøgningsfrist, og her kom der 14 nye ansøgninger. Men regeringen havde stadig ikke svaret på dem fra april.

Fem af de nye forsøg handlede om, at kommuner ville fritages for nationale tests i folkeskolen. Dem afviste regeringen med det samme, for Socialdemokratiet havde sin egen plan for folkeskolerne.

De resterende ansøgninger røg i bunken med de fem fra april. Nu lå der 15 ubesvarede frikommuneforsøg, og de fik lov at ligge der lidt endnu.

I efteråret spurgte Kommunen.dk Indenrigsministeriet, hvor frikommunerne stod, og om kommunerne snart fik svar.

- Det forventes, at ministeriet inden udgangen af december kan give en tilbagemelding til ansøgerkommunerne om det videre forløb, skrev ministeriet.

Tre runder med frikommuner

Frikommuneforsøg I 2012-2015:

Ni kommuner blev udpeget som frikommuner, og der lavet omkring 173 forsøg, som lappede ind over hinanden i forskellige grader, så kun 86 af dem var egentlige unikke forsøg.

Den første runde gav en lang række positive resultater, men det var svært efterfølgende at evaluere og udbrede til resten af landet på grund af den uoverskuelige mængde af små forsøg.

Frikommuneforsøg II 2016-2020:

38 kommuner lavede 79 forsøg. Her skulle kommunerne ikke længere udpeges til at blive frikommuner, men det var et krav, at de arbejdede sammen med andre kommuner i netværk.

Forsøgene slutter ved udgangen af 2020 og har allerede ført til lovændringer.

Frikommuneforsøg III 2019-2023:

Første ansøgningsrunde var 1. april 2019, hvor der kom seks ansøgninger fra fire kommuner. Anden ansøgningsrunde var  1. oktober med 14 ansøgninger.

Her kunne alle kommuner søge. Det var et krav, at forsøget dækkede mindst 60.000 indbyggere, hvilket skulle sikre, at forsøgene blev lettere at brede ud til lovgivning for hele landet.

Runden blev dog droppet af regeringen, og forsøgene skulle i stedet godkendes under udfordringsretten.

Droppet i stilhed

I slutningen af december sendte regeringen et brev ud til de 13 ansøgerkommuner. Frikommunerne skal gentænkes, stod der. Med andre ord: vi dropper frikommunerne.

Der var ingen pressemeddelelse, så resten af landets kommuner eller til den brede offentlighed kunne følge med.

Siden da er nærmest ingen forsøg kommet igennem nåleøjet i den udvidede udfordringsret.

Frikommuneforsøg III
De godkendte, de afvise og dem der stadig venter

Afventer: Aarhus. Opsigelse af lejere i ældreboliger og flytning til plejebolig i Generationernes Hus.

Afventer: Aarhus. Overdragelse af mistænkelige oplysninger fra banker til at afdække socialt snyd.

Delvist godkendt: Aarhus. Nænsom flytning af dement. 

Delvist godkendt: Slagelse. Øget frihed til at få udsatte borgere i arbejde. En fjerdedel af forsøget er godkendt.

Afvist: Helsingør. Udgifter til jobcenter fritages servicerammen.

Afvist: København. Fritagelse for energimærkning af kommunale bygninger.

Afvist: København.Fremleje til almen praksis til under markedsvilkår.

Afvist: Odense, Ærø og Nordfyns. Jobafklaringsforløb forlænges fra 2 til 3 år.

Afvist: Slagelse. Understøtte økosamfund og grønneprojekter med grøn zone lovgivning. (hovedpartern ikke imødekommet)

Afvist: Odder, Fredericia og Kolding. Fritagelse af sanktioner og krav til kontanthjælpsmodtagere. Dele af forsøget lader sig dog gøre indenfor nuværende lovgivning.

Afvist: Frederiksberg. Inddrivelsen forankres bedst lokalt.

Afvist: Frederiksberg. Krav til bæredygtigt byggeri i lokalplaner

Afvist: Frederiksberg, Odense, Randers, Herning, Nordfyns og Ærø. Bekæmp socalt bedrageri med hjælp fra pensions- og forsikringsselskaber.

Overhalet: København. Energikrav ved ændret brug af bevaringsværdige bygninger. Her er kommet generel lovgivning, som giver mulighed for forsøget.

Overhalet: Odense, Ærø og Nordfyns. Rimelighedskrav i virksomhedspraktik. Her er kommet generel lovgivning, som giver mulighed for forsøget.

Derudover fik Aarhus, Randers, Vejle, Næstved og Fredensborg afvist forsøg om fritagelse for nationale tests.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR