Kommunen.dk
MENU

Bilerne vokser sig ud af p-båse og vejbaner

Bilparken bliver bredere, og det har konsekvenser for kommunernes parkeringshåndtering - personbilerne kræver mere plads på veje og p-arealer.

Bilerne vokser sig ud af p-båse og vejbaner

Bilparken bliver bredere, og det har konsekvenser for kommunernes parkeringshåndtering - personbilerne kræver mere plads på veje og p-arealer.
Hverken p-båse eller parkeringslinjer på vejene er dimensioneret, så de passer til brede biler som Tesla Model Y, der de seneste år har været et af de mest solgte personbiler i Europa.
Hverken p-båse eller parkeringslinjer på vejene er dimensioneret, så de passer til brede biler som Tesla Model Y, der de seneste år har været et af de mest solgte personbiler i Europa.
Foto: Samuel Rigelhaupt/SIPA/Ritzau Scanpix

Ikke kun mennesker vokser i taljen. Bilparken bliver bredere og bredere i takt med, at vi  vælger store el-biler og SUV’er til, og det har konsekvenser helt ud i kommunernes tekniske forvaltning.

Parkeringsbåsene bliver for smalle. Tidligere har 2,3 meter været tilstrækkelig for personbiler, men det rækker ikke længere. Trafikstyrelsen ændrede sidste år sine anbefalinger for parkeringsdimensioner, så de nu tager højde for de voksende personbiler. 

Det betyder, at det nu anbefales, at der etableres parkeringsbåse med en bredde på 2,5 m eksklusive kantlinjer. 

Pladsbehovet til manøvrering er nu præciseret, så det anbefales at manøvrearealet ved vinkelret parkering er 6,9 m eksklusive kantlinjer ved lukkede båse og 7,0 m ved åbne båse.

De anbefalede bredder af parkeringsbaner for parallelparkering af personbiler er ændret til 2,3 m inklusiv 0,3 m kantlinje. 

Det har eksempelvis praktisk betydning i Aarhus Kommune, hvor de nye anbefalinger gælder, når fremtidige p-båse skal tegnes op i både kommunalt og privat regi.

- Vi er opmærksomme på, at bilerne vokser i bredden, og at det kan give problemer for trafikanter, som har meget lidt plads mellem båsene. Men vi kommer ikke til ændre på eksisterende p-pladser, og i Aarhus er de kommunale anlæg stærkt begrænsede, fortæller mobilitetsplanlægger Steffen Nielsen, som derfor ikke mener, fænomenet før økonomiske konsekvenser for kommunen for nuværende.

Han mener heller ikke, de nye anbefalinger for parallelparkeringer får konsekvenser i kommunen,  selv om bilerne kommer til at rage længere ud på kørebanen. De kommunale veje er ikke så smalle, at 10 cm kommer til at gøre nogen forskel i denne omgang. Nogle steder er p-arealet markeret med linjer ind over fortovet for at levne tilstrækkelig plads på kørebanen.

Men det har selvsagt betydning for antallet af p-båse på et givet areal, når bredden ændres, og i Aarhus følger der forpligtelser til at etablere et givent antal p-pladser i forbindelse med nybyggeri i bycentrum. 

FDM-mærkesag i årevis

Steffen Nielsen tør dog ikke sige, om de nye retningslinjer kommer til at påvirke de store byggerier, som allerede er igang i Danmarks næststørste by. Og han gør opmærksom på, at Trafikstyrelsens nye retningslinjer fortsat er retningslinjer og ikke lovpligtige.

- Men jeg er sikker på, at man selvfølgelig kommer til at følge anbefalingerne, for ingen har interesse i at dimensionere p-båsene for små, tilføjer han.

I FDM er man godt tilfredse med Trafikstyrelsens nye anbefalinger. Bilejernes lobbyvirksomhed har i årevis presset på for bredere p-båse, og organisationen får jævnligt henvendelser fra utilfredse medlemmer, der har parkeringsproblemer.

- Vi er rigtig glade for, at behovet for bredere p-pladser nu udmøntes i virkeligheden, for problemet er ikke nyt, fortæller chefkonsulent Dennis Lange, som i valget mellem flere eller bredere p-båse foretrækker det sidste.

Grøn omstilling en del af forklaringen

Han forklarer, at den voksende bilstørrelse i Danmark paradoksalt nok hænger sammen med grøn omstilling.

- I forhold til landene syd for os har vi i den grad taget elbilerne til os, blandt andet på grund af beskatningen, og det har betydet, at der er kommet langt flere biler i SUV-størrelse på vejene. Fordi de populære elbiler har været i de større klasser, siger han.

I Danmark er Tesla Model Y den mest solgte bil de seneste år, hvor den har har overhalet Model 3 fra samme fabrikant. Den er fem cm længere, men hele 12 cm bredere og over 200 kg tungere. 

Hos Volkwagen har den populære Golf nu fået et el-drevent alternativ, ID4, som i modsætning til førstnævnte er i SUV-størrelse, og samme mønster gælder for de øvrige bilfabrikanter.

Steffen Nielsen kan først se tendensen ændre sig, når der kommer flere, små elbiler på markedet, og det har vi stadig til gode.  

Voksende bilstørrelser er selvsagt et verdensomspændende trafikalt problem.  Ifølge Transport & Environment (T&E) i Storbritannien bliver biler i gennemsnit én centimeter bredere hvert andet år, og SUV’er bliver stadig mere almindelige i bymiljøer. 

T&E’s forskning viser, at i gennemsnit er bredden af nye biler siden 2018 er vokset fra 177,8 cm til 180,3 cm. Tesla Y modellen er 192,1 cm i bredden.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR