Kommunen.dk
MENU

Regering gambler med samtilsyn: Får lunken modtagelse i KL

Ældreministeriets foreslåede tilsynsmodel på plejehjemsområdet reducerer antallet af tilsyn, men overlader meget til tilfældigheder.

Regering gambler med samtilsyn: Får lunken modtagelse i KL

Ældreministeriets foreslåede tilsynsmodel på plejehjemsområdet reducerer antallet af tilsyn, men overlader meget til tilfældigheder.
Der skal bruges mere tid på pleje og omsorg og mindre tid på tilsynbesøg. Det skal blandt andet et nyt krav om samtilsyn bidrage til. Men ministeriets foreslåede model garanterer ikke, at der reelt bliver nogen samtilsyn.(Arkivfoto.)
Der skal bruges mere tid på pleje og omsorg og mindre tid på tilsynbesøg. Det skal blandt andet et nyt krav om samtilsyn bidrage til. Men ministeriets foreslåede model garanterer ikke, at der reelt bliver nogen samtilsyn.(Arkivfoto.)
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Historien kort

  • Regeringens forslag til ny model for tilsyn på plejehjem skal reducere de årlige besøg og frigive tid til kerneopgaven.
  • Det betyder, at plejehjem i stedet for at få tjekket op på kvaliteten hvert år potentielt kun får det hvert femte.
  • Samtidig foreslås krav om samtilsyn, men om det får nogen effekt er uklart, for udtrækning til fælles tilsyn beror på tilfældigheder.

Hver gang et plejehjem får besøg af en tilsynsmyndighed, lægger det beslag på ledere og medarbejdere, der skal vise, fortælle og måske gennemgå medicin og journaler. Noget, der tager tid væk fra kerneopgaven, og som nemt kan optage det meste af en dag.

På tværs af de seks forskellige enheder, der i dag fører tilsyn med danske plejehjem, løber det i gennemsnit op i 3,1 tilsynsbesøg om året per plejeenhed.

Det skal en ny tilsynsmodel gøre op med. Seks tilsyn bliver til fem, og flere skal gennemføre tilsynsbesøg samtidigt. Det samlede forslag vil medføre en væsentlig reduktion i antallet af årlige tilsyn, vurderer projektchef i Vive Pia Kürstein Kjellberg, der stod i spidsen for evalueringen af en række prøvehandlinger med de såkaldte samtilsyn, som blev foretaget i foråret.

Det er især afskaffelsen af det årlige kommunale tilsyn efter servicelovens § 151, der boner ud. Sammen med det statslige ældretilsyn bliver det erstattet af et nyt tværkommunalt ældretilsyn, fremgår det af Ældreministeriets udkast til forslag til lov om ældretilsyn, som er sendt i høring.

- Den del vil have en forholdsvis stor impact, og så kommer effekten af samtilsyn oveni, siger Pia Kürstein Kjellberg. 

Hvor stor den bliver, er imidlertid uklart.

Uklar effekt

Formålet med at samle flere tilsyn i ét besøg er blandt andet at frigive mere tid til pleje og omsorg. Oprindeligt hed det i aftalen om en ny ældrereform, at samtilsyn som udgangspunkt skulle omfatte det nye ældretilsyn, det sundhedsfaglige tilsyn, Arbejdstilsynet, kommunernes brandsyn og Fødevarestyrelsens fødevarekontrol. 

I lovudkastet lægger Ældreministeriet op til, at samtilsyn indføres i to faser. Til at begynde med får kun de tre førstnævnte mulighed for at samkøre deres tilsynsbesøg. 

Det svarer umiddelbart til den mellemmodel, som Vive opstiller i sin evaluering. Dog med den væsentlige forskel, at Vive anbefaler, at samtilsyn bliver foretaget som et grundsyn hvert andet eller tredje år, mens ministeriet lægger op til at lade tilfældet råde. 

Ifølge forslaget gælder kravet nemlig kun “i det omfang, de enkelte tilsynsmyndigheder udtager samme plejehjem til tilsyn i det samme kalenderår.”

Det får modellen til at minde om en enarmet tyveknægt, hvor samtilsyn kun udløses, hvis flere tilsyn tilfældigvis udtrækker det samme plejehjem et givent år. 

- Med den model, de foreslår, er det svært at sige, hvad reduktionen numerisk ender med. Man vil godt kunne ramme fuldstændig udenom, siger Pia Kürstein Kjellberg.

En af de fordele, man går glip af ved at gamble med samtilsyn, er muligheden for at lave en stabil model, som gør det lettere for dem, der skal gennemføre tilsynet. Med ministeriets forslag vil tilsynene nogle gange komme tre sammen, andre gange to og i forskellige konstellationer. Hvis altså der er sammenfald.

Udløser ærgrelse i KL

I KL ser man positivt på det nye samtilsyn, men ærgrer sig samtidig over, at det ikke er mere tydeligt, hvordan loven vil leve op til ambitionerne om at spare den enkelte plejeenhed for “en masse dage med tilsyn og nogle gange forskellige meldinger på tværs af tilsyn.” 

- Det vil være et klart opmærksomhedspunkt for os, at vi rent faktisk får samlet de mange tilsyn på ældreområdet og får dem til at spille langt bedre sammen, så tiden kan bruges bedst muligt, skriver kontorchef i KL Hanne Agerbak i en mail til Kommunen.dk.

Både Vive og Ældreministeriet lægger op til, at der udover planlagte besøg desuden føres fokuserede, reaktive tilsyn de steder, hvor der er udfordringer. Men for ældretilsynets vedkommende betyder den foreslåede model, at det enkelte plejehjem kan gå fra at få tjekket op på kvaliteten minimum hvert år til potentielt kun at få den set efter hvert femte. 

Det bekymrer imidlertid ikke KL, der lægger vægt på, at tilsynet også bliver risikobaseret og reaktivt. 

- Det vil sige, at fokus bliver rettet mod de plejeenheder, hvor der vurderes at være en risiko eller en konkret bekymring for kvaliteten af helhedsplejen, skriver Hanne Agerbak og henviser til, at plejeenhederne også selv vil kunne rekvirere et tilsyn, hvis de ønsker det. 

- Plejeenhederne modtager altså tilsyn, når der vurderes at være et behov - og minimum hvert femte år. Den model er vi i KL trygge ved.

Opgør med tilsynsjunglen

Om det er tilstrækkeligt, kan Pia Kürstein Kjellberg ikke sige, men selv de bedste har godt af, at der kommer nogen forbi og ser, at alt er i orden.

- Det får lige lederne til at tænke, om de nu har tjek på det hele. Det er en god øvelse, siger hun.

Samlet set mener hun, at ministeriets forslag giver et godt udgangspunkt for at lave et system, som er bedre end det bestående. Men det kræver tid at udvikle, justere og implementere.

- Med lidt arbejdsro, tror jeg, at de kan få en mere helhedsorienteret tilsynsmodel ud af det i stedet for den tilsynsjungle, vi har nu, siger hun.

Om lovudkastet

Nyt ældretilsyn

  • Det foreslås at oprette et nyt tværkommunalt og uafhængigt ældretilsyn, der erstatter de nuværende 98 ældretilsyn i kommunerne og den eksisterende forsøgsordning med et statsligt ældretilsyn i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed.
  • Funktionen som ældretilsyn vil påhvile kommunalbestyrelsen i de kommuner, der efter aftale bliver udpeget af ældreministeren.
  • Ældretilsynet i de pågældende kommuner skal ikke kunne agere ældretilsyn over for plejehjem og hjemmeplejeenheder i egen kommune.

Krav om samtilsyn

  • Det foreslås, at tilsyn med plejehjem udføres sammen med andre relevante tilsynsmyndigheder (samtilsyn) i det tilfælde, hvor to eller flere tilsynsmyndigheder uafhængigt af hinanden udtager samme plejeenhed til tilsyn i det samme kalenderår.
  • Samtilsyn skal bidrage til at reducere tilsynstrykket og sikre et koordineret og helhedsorienteret tilsyn med plejehjem, der skal understøtte, at tilsynene af borgerne og personalet på plejehjem og i kommunerne opleves som fagligt meningsfulde og koordinerede.

Der er høringsfrist 19. september.

Kilde: Ældreministeriet

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR