Juletid er også juratid
Juletid er også juratid
Der har i årevis været stor forskel på, om kommuner giver julegaver til sine ansatte. Signalværdien har været fremført som argument både for og imod. Der er positiv signalværdi i gaverne i form af anerkendelse af medarbejdernes flid. Tilsvarende er der negativ signalværdi over for borgere, der har mistet deres arbejde, og skattebetalere, der ikke ønsker at finansiere kommunale julegaver.
Dertil kommer den skattetekniske del.
Men personalegoder kan generelt bidrage til at gøre kommunen til en attraktiv arbejdsplads og styrke muligheden for at fastholde medarbejdere samt rekruttere nye.
Kantinemad er ok
Så hvilke regler gælder egentlig for muligheden for at give personalegoder?
Der er først og fremmest ingen regel om, at man som arbejdsgiver skal give personalegoder eller julegaver, medmindre ydelserne fremgår direkte af de aftalte løn- og ansættelsesvilkår, men Ankestyrelsen har de senere år udtalt sig om muligheden.
Der er både positiv signalværdi i gaverne i form af anerkendelse af medarbejdernes flid. Tilsvarende er der negativ signalværdi over for borgere, der har mistet deres arbejde og skattebetalere, der ikke ønsker at finansiere kommunale julegaver.
I en nyere udtalelse fra 22. juni 2022 har Ankestyrelsens vurderet, at der kunne etableres en rabatordning for medarbejdere på Aarhus Universitetshospital, hvor der opnås 10 pct. rabat ved køb af mad og drikke i hospitalets kantine og cafeer. Der blev lagt vægt på, at det er et almindelig forekommende personalegode, at arbejdsgiver stiller en kantineordning til rådighed for de ansatte, som arbejdsgiver yder et økonomisk tilskud til.
Gode gaver skal give god mening
I en anden sag har Ankestyrelsen været inde på, om en arbejdsgiver kunne stille et motionscenter til rådighed for de ansatte og de ansattes familier. Ankestyrelsen vurderede, at som udgangspunkt kan et motionscenter godt stilles til rådighed for de ansatte, men ikke deres familiemedlemmer, da en sådan ordning i så fald ville begunstige personer, der ikke er ansat. Udgangspunktet afhænger dog tilsvarende af omfanget af omkostningerne forbundet med et sådant personalegode.
Den overordnede praksis synes at være en vurdering af, hvad der på arbejdsmarkedet som helhed er almindeligt at stille til rådighed. Derudover spiller det økonomiske aspekt ind i spørgsmålet, da en given ordning om personalegoder tilsvarende skal være i overensstemmelse med grundsætningen om økonomisk forsvarlighed. Som en yderligere forudsætning for at stille personalegoder til rådighed for kommunalt ansatte skal der ses på støttens størrelse og varighed, således at det ikke karambolerer med, hvad kommunens varetagelse og interesser som arbejdsgiver kan begrunde.
Låneordninger må ikke koste ekstra
Det er endvidere en forudsætning for en kommunes adgang til at stille personalegoder til rådighed for kommunens ansatte, at støttens størrelse og varighed ikke går ud over, hvad kommunens varetagelse af sin interesse som arbejdsgiver kan begrunde, herunder også at personalegoder skal imødekomme saglige kriterier.
Det er fast antaget, at telefon- og avishold, feriehuse og motionscentre kan stilles til rådighed. Det samme gælder arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring til psykologbehandling, kiropraktik m.v.
Det er fast antaget, at telefon- og avishold, feriehuse og motionscentre kan stilles til rådighed. Det samme gælder arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring til psykologbehandling, kiropraktik m.v.
Og hvis haverne hjemme hos de ansatte er groet til i buske, kan ansatte i kommunens park, skov og vejvæsen låne håndværktøj samt mindre maskiner og trailere, men ikke varevogne. Dog under forudsætning, at det ikke har økonomiske konsekvenser for kommunen.
Vederlagsfri jagtret som kommunalt personalegode er også tidligere blevet vurderet ulovlig. Her var der i strid med reglerne tilbudt kommunalt ansatte at gå på jagt på en række kommunale arealer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.