Grøn omstilling boostes med data
Grøn omstilling boostes med data
Siden regeringen i 2019 nedsatte 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet, har der været fokus på, hvad virksomhederne kan bidrage med i den grønne omstilling. Der er sektorer med betydelig CO2-udledning, men samtidig udviser erhvervslivet stor handle- og innovationskraft til at skabe nye klimaløsninger. Klimapartnerskabernes anbefalinger er - til dels - ved at blive omsat i lovgivning og sektorkøreplaner.
Nu er det kommunernes tur. Vi har i Dansk Erhverv opfordret til, at grøn omstilling ved hjælp af bl.a. digitale teknologier skal gøres til en del af regeringens og KL's økonomiaftaler. I aftalen for 2022 blev det til en hensigtserklæring om, at forsyningsdata skal gøres tilgængelige for at understøtte aktiv energistyring og en fælleskommunal nøgletalsmodel. Det er godt, men vi opfordrer fortsat til, at forsyningsdata også gøres tilgængelige for virksomheder, der arbejder med energieffektivisering.
Vi får dog i Dansk Erhverv ofte henvendelser fra medlemmer, der undrer sig over, at der ikke systematisk bliver stillet grønne krav i forbindelse med konkrete udbud. Virksomhederne er klar til grønne offentlige udbud.
Der er ingen grund til at vente længere. Løsningerne er i vid udstrækning klar, og der er allerede gjort et godt stykke arbejde for at samle erfaringerne hos Energistyrelsen og organisationer som KL, Gate21 og Dansk Standard.
Grønt databaseret byggeri
Energistyrelsen har i en ny casesamling dokumenteret betydelige energibesparelser med ”databaseret energiledelse” i den kommunale byggemasse. Viborg Kommune og Aarhus Kommune har f.eks. opnået besparelser på hhv. 7,5 pct. og 8 pct. i energiforbruget ved at installere målere, der giver mulighed for at følge energiforbruget time for time og tilpasse det for at undgå spild. Tilbagebetalingstiden på investeringerne er et halvt år.
Tilsvarende har KL en fin oversigt over igangsatte Smart City-projekter under navnet Smarter Denmark. Her er der inspiration at finde til alt fra intelligente skraldespande, digitale affaldsordninger, sensorbaseret overvågning af vandstanden i vandløb til energirenovering af offentlige bygninger i de såkaldte ESCO-samarbejder mellem offentlige og private aktører. Tilsvarende eksempler findes hos Gate21.
Med offentlige indkøb for 355 mia. kr. om året er der virkelig grundlag for at rykke på den grønne omstilling
For de mere teknisk interesserede er Dansk Standards spritnye guide til bæredygtig, digital omstilling i Danmark det helt rigtige sted. Den giver konkrete værktøjer til, hvordan bl.a. kommuner og virksomheder bør indrette og organisere sig omkring digitalisering og data.
Vi havde gerne set, at økonomiaftalen tog afsæt i disse erfaringer og opstillede fælles mål for implementering af løsningerne. Men vi må nu håbe på initiativ og handlekraft i den enkelte kommune.
Kæmpe potentiale for grønne indkøb
Med offentlige indkøb for 355 mia. kr. om året er der virkelig grundlag for at rykke på den grønne omstilling. Her kan kommunerne også spille en afgørende rolle ved at stille grønne krav i forbindelse med indkøb. Det er relevant i forbindelse med alt fra indkøb af vinduespolering og kørsel til kommunes it- og cloud-løsninger.
Tilsvarende har KL en fin oversigt over igangsatte Smart City-projekter under navnet Smarter Denmark. Her er der inspiration at finde til alt fra intelligente skraldespande, digitale affaldsordninger, sensorbaseret overvågning af vandstanden i vandløb til energirenovering af offentlige bygninger …
Regeringen har i 2020 præsenteret en strategi for grønne offentlige indkøb og en revision af udbudsloven er i proces. Vi får dog i Dansk Erhverv ofte henvendelser fra medlemmer, der undrer sig over, at der ikke systematisk bliver stillet grønne krav i forbindelse med konkrete udbud. Virksomhederne er klar til grønne offentlige udbud.
Herfra skal opfordringen lyde til at komme i gang med de grønne tiltag – hvis det ikke allerede er sket. Det kunne godt blive et emne til kommunalvalget 16. november.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.