Kolde hænder holder velfærden varm
Kolde hænder holder velfærden varm
LEDENDE LÆGESEKRETÆR OG BESTYRELSESMEDLEM VED HHV.
AALBORG UNIVERSITETSHOSPITAL OG HK KOMMUNALS CHEFGRUPPE
SEKRETARIATSCHEF OG FORMAND I HHV.
RINGKØBING-SKJERN KOMMUNE OG HK KOMMUNALS CHEFGRUPPE
”Spar på administrationen og frigør penge til velfærden” er et slogan, nogle lokalpolitikere gik til valg på i november. Men at spare på de administrative medarbejdere er at skyde sig selv i foden. For velfærdens fundament er netop administrationen, som skaber sammenhæng og er med til at give andre faggrupper tid til deres arbejde.
Hvert fjerde år får vi som kommunalt og regionalt ansatte chefer og ledere nye arbejdsgivere. Nyvalgte politikere, som brænder for at sætte netop deres fingeraftryk på velfærden og de offentlige serviceydelser med henblik på at bringe Danmark i den retning, de mener, er den rigtige.
Det skete igen i november, og landets nyvalgte regions- og byråd er efterhånden kommet på plads. Herfra skal lyde et stort tillykke. Vi glæder os til samarbejdet.
Administration skaber værdi
Med til skiftet hører desværre også en melding, vi har hørt mange gange over årene fra nyudnævnte borgmestre og regionsrådsformænd: Nu skal der spares på den overflødige administration. Skattekronerne skal bruges på det, vi alle sammen har brug for: Den borgernære velfærd. De varme hænder.
En af frontløberne med det budskab er den nyudnævnte regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V), som allerede har bebudet besparelser på administrative ledere og medarbejdere.
Tilsyneladende bygger det på en forestilling om administrationen som en funktion og en gruppe af ansatte, der ikke bidrager til noget af værdi for borgere eller samfund. Snarere tværtimod. Et sort hul, som pengene sejler ned i nyttesløst og uden fornuft.
Stemmen i røret er administrativ
Men lad os kaste et blik på, hvem de administrative medarbejdere egentlig er, og hvad de laver:
Lægesekretæren, som er den første stemme, du møder i telefonen, når du ringer til hospitalet for fx at ændre din tid til kontrol. Hun (m/k) sørger for, at din sygejournal er korrekt, opdateret og tilgængelig i det elektroniske system, så læger og sygeplejersker kan give dig den rigtige behandling.
Jobkonsulenten, som hjælper sygemeldte og ledige tilbage i arbejde.
Sagsbehandleren, som hjælper borgere i udsatte positioner med at komme videre i tilværelsen.
Medarbejderen, som tager imod dig, når du møder i Borgerservice for at få hjælp til ydelser, pas og andre nødvendigheder. Og som tager telefonen og guider dig igennem den digitale selvbetjeningsløsning, som kan være svær at finde rundt i.
Controlleren, som holder hånd i hanke med, at de skattekroner, vi alle sammen betaler til kommunen, faktisk bliver brugt til det, de er afsat til.
For ikke at tale om alle de opgaver, som er med til at klæde politikere på til at kunne udøve deres opgave: Politisk ledelse. Her taler vi om arbejdet med at forberede og fremstille de politiske dagsordner på alle fag- og stabsområder. Klargøre og bidrage til borgerhøringer ud fra de politiske dagsordener. Vejlede jer, når I har brug for det. Og ikke mindst føre de politiske beslutninger videre i systemet.
I de senere år har bl.a. pædagoger, lærere, læger og mange andre fået tilført bunker af administrativt arbejde og dokumentationskrav, som går ud over deres tid til børnene og patienterne. Forestil dig bare, hvis sygeplejerskerne også skulle lave lægesekretærernes arbejde …
Alle disse administrative funktioner er altså befolket med rigtige mennesker. De såkaldt kolde hænder sidder på varme arme hos medarbejdere, som hver dag møder på arbejde for at gøre deres bedste i velfærdens tjeneste. De er velfærdens usynlige fundament. Det ved vi som chefer og ledere, for vi arbejder tæt sammen med dem hver eneste dag.
Dårlig administration koster dyrt
De administrative medarbejdere er også med til at sikre, at andre faggrupper både får koordineret og får tid til deres kerneopgave, fordi de ikke skal bruge kræfter på de administrative opgaver. I de senere år har bl.a. pædagoger, lærere, læger og mange andre fået tilført bunker af administrativt arbejde og dokumentationskrav, som går ud over deres tid til børnene og patienterne. Forestil dig bare, hvis sygeplejerskerne også skulle lave lægesekretærernes arbejde ...
Derudover ved vi, at fx udbetaling af løn, bogholderi, it og dokumentation løses bedst og mest effektivt af dem, der er professionelle, erfarne og uddannet til det. Og vi har set alt for mange eksempler på, hvor dyrt ineffektiv eller manglende administration kan være. SKAT er kongeeksemplet, hvor man sagtens kunne undvære en hob af sagsbehandlere … og nu sidder samfundet tilbage med en gigantisk regning for både momssvindel og manglende skatteinddrivelse. Var det sket, hvis der havde været dygtige administrative medarbejdere, der kunne holde styr på tingene? Næppe.
HKere har direkte borgerkontakt
Så parolen ”spar på administrationen og frigør penge til velfærd” bunder i mangel på indsigt i, hvordan velfærdssamfundet hænger sammen. Og givetvis også på manglende viden om, hvem de administrative medarbejdere er. Det er nok de færreste, som ved, at 80 procent af HK’ernes arbejde består i direkte borgerkontakt – selv om de opføres som ”administration” på konto 6 i de offentlige budgetter.
Og hvem tror I, kære politikere, hjælper jer med at forberede jer på tusindvis af siders lovstof? Nej, det er ikke rengøringen. Administrationen sikrer, at I kan koncentrere jer om det, I er valgt til: At udvikle og debattere visioner og planer for fremtidens velfærd.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.