Fleksibilitet i samarbejdet er nøglen til succes på ældreområdet
Fleksibilitet i samarbejdet er nøglen til succes på ældreområdet
Dette er et debatindlæg og udtrykker alene skribentens holdninger.
Har du selv et debatindlæg inden for Kommunen.dk’s interesseområder, kan du sende det til debatognavnekommunen.dk
Ældreplejen er en kompleks og udfordrende opgave i det offentlige. I en tid hvor ældrebefolkningen vokser, og kravene til ældreplejen ændrer sig, er det vigtigere end nogensinde at sikre et godt samarbejde mellem offentlige og ikke-offentlige leverandører.
Det har den nye regering allerede lagt kimen til i sit regeringsgrundlag, hvor samarbejdet mellem den offentlige og ikke-offentlige sektor skal styrkes med en større ligestilling og konkurrence mellem leverandører. På den måde kan vi få det meste ud af de begrænsede ressourcer i samfundet. Her er det afgørende, at samarbejdet mellem kommunen og de ikke-offentlige leverandører er effektivt.
En nøglefaktor for at skabe effektivitet er fleksibilitet. Et eksempel på denne fleksibilitet er, at det skal være muligt for den ikke-offentlige leverandør at tilpasse sig borgerens konstant skiftende behov for pleje. Det må kunne gøres uden først at skulle have det godkendt hos en visitation, det må i stedet kunne afgøres på efterbevilling. Det skal altså være muligt for den ikke-offentlige leverandør at justere leverancen - hvis behovet skulle opstå - med garanti for den offentlige part om, at den indgåede aftale bliver leveret. Det er et fleksibelt samarbejde.
Tillid er den vigtigste ingrediens
Det er vigtigt at understrege, at offentlige og ikke-offentlige leverandører arbejder med samme mål: at skabe god velfærd for borgerne. Men de har forskellige metoder til at opnå dette mål: offentlige leverandører har ofte større ressourcer og et bredere organisatorisk netværk, mens ikke-offentlige leverandører har specialiserede kompetencer og unikke løsninger. Derfor kan et samarbejde mellem disse parter være et stærkt supplement til den offentlige opgaveløsning og skabe en mere specialiseret og divers ældrepleje til gavn for borgeren.
Derfor er det vigtigt, at begge parter er villige til at tilpasse sig ændringer i kravene og forventningerne i ældreplejen, da dette kan ændre sig over tid. Med dette afsæt er det nødvendigt for parterne at drøfte, hvordan de vil samarbejde, inden aftalen underskrives, og sikre, at kontrakten er fleksible nok til at kunne tilpasse sig ændringer. For at opnå dette i samarbejdet er det centralt, at kommunen og de ikke-offentlige leverandører har en god forståelse og respekt for hinandens kompetencer, ansvarsområder, logikker og udgangspunkt.
Tillid er den vigtigste ingrediens i et effektivt samarbejde. En tæt og intim kommunikation er nødvendig for at skabe og vedligeholde tillid mellem parterne. Her er det igen vigtigt at gentage, at begge parter arbejder for det samme mål: at levere den bedste velfærd til borgerne. For uden tillid vil samarbejdet og fleksibiliteten være svært at opretholde. Det vil føre til et ineffektivt samarbejde og skade borgernes velfærd. Derfor er det bydende nødvendigt, at fleksibilitet og tillid cementeres som pejlemærker for fremtidens samarbejde og kontrakter på ældreområdet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.