Kommunen.dk
MENU

Usund indblanding eller harmløs hjælp: Partier klar med hotline på valgnatten

Partiformænd og folketingspolitikere er klar ved telefonen til at hjælpe med at tage magten i kommunerne. Professor kalder det en lokaldemokratisk udhuling.

Usund indblanding eller harmløs hjælp: Partier klar med hotline på valgnatten

Partiformænd og folketingspolitikere er klar ved telefonen til at hjælpe med at tage magten i kommunerne. Professor kalder det en lokaldemokratisk udhuling.
Når stemmerne til kommunalvalget er talt op, er det ikke kun på rådhusene, der vil være aktivitet. På Christiansborg sidder partierne nemlig klar til at hjælp.
Når stemmerne til kommunalvalget er talt op, er det ikke kun på rådhusene, der vil være aktivitet. På Christiansborg sidder partierne nemlig klar til at hjælp.
Foto: Christian Lindgren, Ritzau Scanpix

En kniv i ryggen, et brud på en aftale, og borgmesterkæder der hænges om halsen på en ny. Når valgresultatet ligger klar, går spillet om posterne i gang, og her kan en dygtig forhandler blive afgørende. Nogle steder lever konstitueringsforhandlingerne for alvor op til ryet som “de lange knives nat”. Og det bidrager Christiansborg gerne til.

Kampen foregår lokalt, men partierne er kun et opkald væk og sidder klar til at hjælp i afgørende beslutninger og tilspidsede situation. Folketingsmedlemmer er klar med et råd eller til at tage fat i andre partier, hvis det skulle blive nødvendigt.

Efter at have været i kontakt med samtlige af Folketingets partier, på nær Socialdemokratiet der ikke er vendt tilbage, kan Kommunen.dk give et lille indblik i, hvordan partierne hjælper til med konstitueringer i kommunerne. En ekspert mener, at deres ageren er usund.

Folketingsmedlemmer hjælper til

Hjælpen til de lokale startede allerede før valgkampen. Flere partier har forberedt deres kandidater på konstitueringer og forhandlinger med oplæg, møder eller som del af et kursus.

Men den største hjælp ligger på selve valgnatten, hvor partierne har en direkte hotline til at bistå i svære forhandlinger. Flere har en gruppe siddende klar til at hjælpe centralt fra Christiansborg, deres hovedkontor eller sekretariatet. Gerne sammensat af partiformænd, folkevalgte, medarbejdere eller medlemmer med erfaring fra konstitueringer og det kommunale.

Vi sidder klar til at bistå på selve valgnatten. De ringer måske ind for at vende overvejelser om poster.

Det gælder bl.a. i Dansk Folkeparti, hvor Kristian Thulesen-Dahl, Peter Skaarup og forskellige medarbejdere sidder ved telefonen på Christiansborg som ved tidligere valg.

- Vi sidder klar til at bistå på selve valgnatten. De ringer måske ind for at vende overvejelser om poster, siger partisekretær Steen Thomsen.

Hos De Konservative sidder partiformand og tidligere Viborg-borgmester, Søren Pape Poulsen, også med. Men sådan er det ikke alle steder. Folk med kommunal baggrund vægtes dog højt som i Enhedslisten, hvor tidligere borgerrepræsentationsmedlem og nuværende folketingsmedlem, Jette Gottlieb, sidder klar.

Konstituering er afgørende

Når udvalgs- og borgmesterposter skal fordeles kommer færdighederne i forhandling og konstituering i spil. En god forhandler kan vende op og ned på det hele, og derfor ruster partierne sine kandidater, lyder det fra Robert Klemmensen, professor ved Institut for Statskundskab, SDU.

- Vi har set eksempler på, at det ikke er de største partier, der får borgmesterposten. Så konstitueringsprocessen kan være vild, hvis mandaterne fordeler sig på den rigtige måde, og der ikke er et klart flertal, siger han.

Mange overraskende og alternative konstitueringer er blevet til gennem historien, og snilde og list har banet vej til kæderne imod alle odds. Venstre og Socialdemokratiet dominerer det kommunale danmarkskort, men ifølge Robert Klemmensen har et tredje parti taget sin del af kommunerne ved at være gode forhandlere.

- Af en eller anden grund har De Konservative bokset over deres vægtklasse ved de seneste kommunalvalg. Det kan skyldes, at de er mindre låste og mere fleksible i kommunalpolitik. De er nok på mange punkter præget af tidligere statsminister Poul Schlüters (K) ord om ikke at være så konservativ, at det gør noget, siger han.

Vi har set eksempler på, at det ikke er de største partier, der får borgmesterposten. Så konstitueringsprocessen kan være vild, hvis mandaterne fordeler sig på den rigtige måde, og der ikke er et klart flertal.

Decentral styring

Udover erfarne folk sidder partierne også klar med andre værktøjer. Regneark, tidligere resultater, valgforbund og tidligere konstitueringer. I Enhedslisten har kandidaterne fået en håndbog til aftnen.

- Den beskriver, hvad man skal vide, og hvad ens rettigheder er. Det gælder fx, hvis man står uden for en konstituering, at man så ved, hvad man har ret til af poster, siger Enhedslistens kommunalpolitiske rådgiver Tormod Olsen.

Mens nogle partier samler hjælpen på Christiansborg, har andre folk siddende rundt i landet. For “ingen har et helt indgående kendskab til alle kommuner”, lyder det fra et af partierne. Hos Alternativet er hjælpen udelukkende at finde ude i landet.

- Alternativet er et basisdemokratisk parti, så der sidder ikke nogen centralt på Christiansborg til at hjælpe. Men vi har nogle ressourcepersoner med baggrund i det kommunale, der kan hjælpe eller rådgive, lyder det fra presse- og kommunikationschef Karina Willumsen.

National interessevaretagelse

Ifølge Robert Klemmensen er der ikke undersøgelser af, hvordan partierne agerer centralt i forhold til konstitueringer. 

- Der har sikkert altid centralt været en sondring med de større byer. Det er utænkeligt, at der ikke har været i forbindelse med fx København, Frederiksberg og Aarhus. Men det er især blomstret frem efter 2007, da der med større kommuner også kommer mere magt, siger han.

Den beskriver, hvad man skal vide, og hvad ens rettigheder er. Det gælder fx, hvis man står uden for en konstituering, at man så ved, hvad man har ret til af poster.

Partiernes fokus på konstitueringerne handler i høj grad om interessevaretagelse. Ikke bare at det går godt for partiet, men også at man står stærkere, når det kommer til dagsordner som børn og skoler, og når noget nyt skal implementeres.

- Implementeringer sker enten gennem regioner eller kommuner, og derfor betyder det noget, om man har venligtsindede borgmestre, når de store ting skal rulles ud, siger Robert Klemmensen.

For den øverste ledelse handler konstitueringerne dog ikke altid om politik. Nogle kommuner har en helt særlig karakter og værdi.

- Uanset, hvordan vi vender og drejer det, så er det bedst at have magten. Men så er der også nogle kommuner, der er mere symbolsk vigtige for partierne. Som København for Socialdemokratiet, Frederiksberg for De Konservative og Herning for Venstre, siger Robert Klemmensen.

Partier i kontakt

Ligesom Alternativet, har også SF en decentral styring, og der sidder ikke nogen folketingsmedlemmer med i løbet af natten. Måske er de med på telefon på et tidspunkt, da de har viden om en bestemt kommune, men tanken er, at de ikke skal blande sig i, hvordan det præcist falder ud i kommunerne.

Det er fundamentalt usundt, for det er lokale valg, der skal afgøres lokalt. At partigrupper forsøger at lægge pres eller blande sig, det er udemokratisk og en udhuling af det lokale demokrati. Christiansborg skal holde sig væk fra kommunerne.

Den adskillelse er ikke at spore alle steder. Flere partier plejer at tage fat i hinanden på Christiansborg i løbet af natten. Hvis der er brug for lidt hjælp til at bløde situationer op eller redde nogle tråde ud.

Det er tidligere blevet skildret, hvordan DF's gruppe på Christiansborg tog fat i den socialdemokratiske under konstitueringerne i 2017. DF gik efter borgmesterposten i Guldborgsund, men Socialdemokratiet var nødvendigt for et flertal. Da de i stedet gik til Guldborgsundlisten, prøvede DF centralt at få Socialdemokratiet til at få den lokale spids på andre tanker. Det lykkedes ikke.

- Det sker, at der er kontakt partierne imellem, hvis vi kan hjælpe på valgnatten. Men det er selvfølgelig de lokale, der bestemmer, siger DF’s partisekretær, Steen Thomsen.

Ligesom DF bekræfter Venstre, De Konservative og andre partier over for Kommunen.dk, at der er dialog mellem partierne. Fælles lyder det, at der ikke er nogen forhåndsaftaler mellem partierne, og at der er respekt for de lokale forhandlere, da det er dem, der træffer beslutningerne.

Demokratisk problem

Om Socialdemokratiets top lagde pres på partifællerne i Guldborgsund i 2017, vides ikke. Og selvom partierne lægger vægt på, at de blot hjælper de lokale, ser Robert Klemmensen ikke positivt på Christiansborgs indblanding.

- Det er fundamentalt usundt, for det er lokale valg, der skal afgøres lokalt. At partigrupper forsøger at lægge pres eller blande sig, det er udemokratisk og en udhuling af det lokale demokrati. Christiansborg skal holde sig væk fra kommunerne, siger han.

Alle partier har over for Kommunen.dk villet fortælle om deres arbejde på valgnatten. Men ikke alt tales der lige åbent om, og ikke alt skal til citat. Det undrer Robert Klemmensen, hvis der udelukkende er tale om sparring og et råd.

- Hvis det ikke er andet end dialog og sparring, hvorfor lægger de så ikke ud på deres hjemmesider, hvad det er de laver? Hvorfor bidrage til et billede af, at der foregår mørke og lukkede ting? siger han.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

RELATEREDE ARTIKLER
FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR