Kommunen.dk
MENU

Kommunerne har brug for eksterne hjælpere til implementering af velfærdsteknologien

Nye anbefalinger sætter retningen: Frivillige og pårørende skal hjælpe kommuner med at få velfærdsteknologien til at virke.

Kommunerne har brug for eksterne hjælpere til implementering af velfærdsteknologien

Nye anbefalinger sætter retningen: Frivillige og pårørende skal hjælpe kommuner med at få velfærdsteknologien til at virke.
Kommuner, erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og civilsamfund har set hinanden i øjnene og er blevet enige om, hvad der skal til for at få udrullet mere velfærdsteknologi. Nu er det op til ældreministeren at konvertere anbefalinger til strategi. (Arkivfoto.)
Kommuner, erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og civilsamfund har set hinanden i øjnene og er blevet enige om, hvad der skal til for at få udrullet mere velfærdsteknologi. Nu er det op til ældreministeren at konvertere anbefalinger til strategi. (Arkivfoto.)
Foto: Morten Pape/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

Den brændende platform kommer tættere og tættere på, konstaterer chefanalytiker i Vive Stinne Aaløkke Ballegaard.

Dødens gab, også kendt som den dobbelte demografiske udfordring eller slet og ret, at antallet af ældre stiger kraftigt mens antallet af erhvervsaktive falder, kalder tiltagende skingert på handling.

Derfor er det ikke et øjeblik for tidligt, at anbefalingerne fra partnerskabet for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen udkom tidligere på måneden.

Flere af anbefalingerne tager livgreb med velkendte udfordringer: 

  • At implementering kræver ledelsesfokus, uddannelse og ressourcer.
  • At kommunerne har det med at opfinde hver sin dybe tallerken.
  • At usikkerhed om juridiske spørgsmål stopper nye initiativer.


Men én ting overraskede alligevel Stinne Aaløkke Ballegaard, der er ekspert i velfærdsteknologi. 

- Hele fokuset på civilsamfundet og pårørende er relativt nyt og spændende og vigtigt at få tænkt med, siger hun.

De syv anbefalinger
  1. Velfærdsteknologi skal tage udgangspunkt i borgeren: Partnerskabet anbefaler, at borgernes perspektiver inddrages målrettet i udviklingen og anvendelsen af velfærdsteknologiske løsninger.
  2. Medarbejdere og ledere skal være med hele vejen: Partnerskabet anbefaler, at medarbejdernes kompetencer inden for velfærdsteknologi styrkes, og at deres erfaringer og viden bringes aktivt i spil i udvikling og anvendelse af velfærdsteknologiske løsninger.
  3. Civilsamfund og pårørende er hjælperyttere til velfærdsteknologisk tryghed: Partnerskabet anbefaler, at kommuner, leverandører og andre relevante aktører inddrager og går i dialog med pårørende og civilsamfundsaktører om udbredelse af velfærdsteknologi.
  4. Borgerne skal kunne se og opleve velfærdsteknologi: Partnerskabet anbefaler at gøre velfærdsteknologi tilgængelig for borgerne, så de kan afprøve dem i samarbejde med fagmedarbejdere, pårørende og civilsamfundet. 
  5. Viden skal accelerere udbredelse og skalering: Partnerskabet anbefaler, at aktørerne samarbejder om at styrke vidensgrundlaget på tværs af aktører.
  6. Investeringer skal fokuseres på modne teknologiske løsninger: Partnerskabet anbefaler, at der investeres målrettet i at udbrede og skalere teknologiske løsninger med dokumenteret effekt.
  7. Klare linjer på den juridiske spilleplade: Partnerskabet anbefaler, at der sikres tidssvarende lovregulering, og at der skabes tydelighed og ensretning omkring tolkning af regler for brug af velfærdsteknologi og data, herunder også kunstig intelligens, da det er en forudsætning for at lykkes med udbredelse af velfærdsteknologi.

Kilde: Ældreministeriet

Civilsamfund og pårørende skal i spil

Hidtil har det ikke fyldt så meget, at de kan spille en vigtig birolle i at få velfærdsteknologien derud, hvor den gør gavn. Derfor er det heller ikke noget, man ved så meget om.

Man har tænkt, at implementering mest ligger hos kommunerne i samarbejde med borgere, ledere og medarbejdere, forklarer Stinne Aaløkke Ballegaard. 

Derfor betragter hun anbefalingen om, at civilsamfund og pårørende skal være “hjælperyttere til velfærdsteknologisk tryghed” som en ny og bredere måde at tænke understøttelse på.

Vive har lavet flere undersøgelser om, hvilke omsorgsopgaver pårørende i forvejen påtager sig. I det lys er det vigtigt at finde ud af, hvordan man kan inddrage dem på en god måde og støtte dem i arbejdet, påpeger hun. 

Det samme gælder for civilsamfundet. 

- Det spændende bliver at se, hvordan man kan få det gjort på en måde, så det giver mening for pårørende og for civilsamfundet, for det er nogle andre roller, man får, siger Stinne Aaløkke Ballegaard. 

Borgerens behov i centrum

Grundlæggende mener hun, at partnerskabets anbefalinger både er vigtige og relevante. Især hæfter hun sig ved den første. 

- Det er enormt glædeligt, at partnerskabets anbefaling nummer et handler om borgerens behov – at det er der, man starter. Det er helt centralt for, at det bliver meningsfuldt, siger hun. 

Med det som udgangspunkt, bliver opgaven, hvordan man kan klæde medarbejdere og ledelse på til at møde behovene, og hvordan man som ledelse kan organisere arbejdet hensigtsmæssigt omkring dem. 

Men selvom anbefalingerne er med til at sætte en retning og pege på, hvad der er vigtigt, afgør udmøntningen, om de kommer til at gøre en forskel.

- Vi må vente og se, hvad der kommer til at ske på sigt, siger Stinne Aaløkke Ballegaard.

Partnerskabet har dog gjort sit for at gøre det så nemt som muligt at tage de næste skridt. Hver af de i alt syv anbefalinger er udstyret med bud på, hvordan de kan realiseres i praksis. 

Eksempelvis foreslås det, at kommuner, private leverandører af ældrepleje og andre relevante aktører mødes og udveksler erfaringer i strukturerede samarbejder for at styrke vidensgrundlaget på tværs.

En samlet retning

I forvejen har en række forskellige partnerskaber og netværk på tværs af kommuner, regioner, virksomheder og faglige organisationer gennem flere år arbejdet på at udvikle og udveksle viden og løsninger. F.eks. via Fremfærd, Center for Offentlig-Privat Innovation, Danish Life Science Cluster, KL og Carenet. 

Den viden, der allerede findes, og som er opsamlet i evalueringer, guides, rapporter og værktøjer, bliver altså allerede delt.  

Alligevel bidrager partnerskabet med noget nyt, mener Stinne Aaløkke Ballegaard.

- Nu er det blevet samlet og aktørerne har kigget hinanden i øjnene og er blevet enige om, at det her er det vigtige at gøre, siger hun.

Om partnerskabet

Med aftalen om ældrereformen blev der afsat 39 mio. kr. til en strategi for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen.

Til at kvalificere initiativerne i strategien blev der etableret et partnerskab med relevante aktører på området, som fik til opgave at komme med konkrete anbefalinger til, hvordan velfærdsteknologi kan udbredes og skaleres i ældreplejen. 

Partnerskabet består af repræsentanter fra:

Danish.Care, Danske Fysioterapeuter, Dansk Erhverv, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Ældreråd, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, DigiRehab, Ergoterapeutforeningen, Essity, FOA, Guldmann A/S, Health Tech Hub Copenhagen, IDA, IT-Branchen, KL, Teton.AI, Tunstall, Ældre Sagen, Aarhus Kommune, Aabenraa Kommune, Gladsaxe Kommune, Næstved Kommune, Ældreministeriet.

Kilde: Ældreministeriet

 

 

Historien kort

  • Anbefalinger fra partnerskab skal imødese stigende pres på ældreplejen med øget brug af velfærdsteknologi.
  • Partnerskabet adresserer velkendte barrierer, men fremhæver nyt fokus på civilsamfund og pårørende som medaktører.
  • Konkrete bud på, hvordan anbefalingerne kan realiseres i praksis, sætter retningen for det videre arbejde.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR