Varde-Venstre fandt sin spids med dagligstuemøder
Varde-Venstre fandt sin spids med dagligstuemøder
Præsentationsmøder i forsamlingshuse og paneldebatter i skoleaulaer plejer at være den måde, aspiranter i store partier møder partimedlemmerne på, når de forsøger at blive spidskandidat. Men i Venstre i Varde, der i januar skulle finde en afløser til borgmester Erik Buhl som spids, valgte man at gå en helt ny vej, da corona-restriktionerne forhindrede de fysiske møder.
- Det var det muliges kunst, forklarer Lotte Højmark Tang, der er formand for Venstre i Varde Kommune, og som var med til at fostre ideen bag projektet: At præsentere de fem aspiranter, der bejlede til posten som spidskandidat, i hver sin livestream med professionel vært og producer.
- Jeg var meget spændt, for vores medlemsskare er i overvejende grad 60+. Alle bekymringer er mere end gjort til skamme. Alle præsentationer blev fulgt af mellem 70 og 150 samtidige seere. Altså et betydeligt større antal unikke seere, idet det må forventes, at kun en mindre del af seerne så med hele vejen.
Alle bekymringer er mere end gjort til skamme. Alle præsentationer blev fulgt af mellem 70 og 150 samtidige seere.
Konceptet var, at de fem politikere, den aften det var deres tur, fik besøg i privaten af et helt hold, der afviklede livestreamingen, og de fem kunne sælge deres holdninger og personlighed. En journalist styrede halvanden times udspørgen af kandidaten, som så blev sendt som en video på Venstres Facebook-side og siden delt blandt medlemmer og andre følgere.
- Der var mellem 15 og 40 spørgsmål i kommentarspor og mail undervejs i de fem præsentationer. En enkelt præsentation varede dog kun en time, da der ikke var så mange spørgsmål, og kandidaten ikke havde så lange svar, forklarer formanden.
Næsten 400 nye medlemmer
De fem dagligstuemøder blev afviklet, 4., 6., 11., 13. og 14. januar, og efter hver enkelt seance blev videoerne løbende lagt på YouTube. Fremgangsmåden med at bruge sociale medier ser ud til at være blevet grebet af aspiranterne, hvor Connie Høj som en af de fem supplerede med en personlig kandidat-video på et minut. Og gruppeformand Line Berner fik sine støtter til at sende selfies i thump-up-positur, som hun kunne sprede ud på sin Facebook-profil, hvor hun spurgte “Hvem synes, Line skal være borgmester?”.
Og det spørgsmål er ikke helt ved siden af, for Venstre har med 13 ud af 25 pladser i byrådet det absolutte flertal og har haft borgmesterposten siden kommunesammenlægningen.
Det hører med til historien, at man helt frem til 18. januar kunne melde sig ind i Venstre og dermed få indflydelse på valget 25. januar. En mulighed, flere hundrede benyttede sig af, oplyser Lotte Højmark Tang. Venstre i Varde havde 818 medlemmer ved årsskiftet og knap 1.200 medlemmer ved fristens udløb.
Indmeldelserne kunne i øvrigt foregå både via telefon og sms.
Partiforeningen, der hører til de større i Venstre, købte firmaet WestStream til at producere streaming og journalist Massimo Grillo som moderator. Og internt i partiforeningen betragtes forløbet som så stor en succes, at de overvejer at gøre det på denne måde fremadrettet.
Sådan gik valget:
Mads Sørensen vandt afstemningen, der foregik i fire omgange, efter at først Connie Høj, Tina Agergaard Hansen og Peter Foldager blev skilt ud. I den afgørende runde var der 425 stemmer til Mads Sørensen mod 361 til Lise Berner og en del blanke stemmer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.