Kommunen.dk
MENU

Tre nye øer kommer på ministers taxiliste

Det vækker glæde i lokalsamfund, at indbyggerne på yderligere tre øer kan udbyde taxikørsel. Den frie kørsel kan komme spisesteder og turister til gavn.

Tre nye øer kommer på ministers taxiliste

Det vækker glæde i lokalsamfund, at indbyggerne på yderligere tre øer kan udbyde taxikørsel. Den frie kørsel kan komme spisesteder og turister til gavn.
Mange danske øer er afhængige af færgeoverfart. Når færgen kommer til en af de mindre øer med eksempelvis turister, kan flere af øernes beboere nu tjene en skilling på at køre dem rundt i egen bil - helt lovligt. (Arkivfoto).
Mange danske øer er afhængige af færgeoverfart. Når færgen kommer til en af de mindre øer med eksempelvis turister, kan flere af øernes beboere nu tjene en skilling på at køre dem rundt i egen bil - helt lovligt. (Arkivfoto).
Foto: Søren Breiting/Ritzau Scanpix
3. jan 2025
RITZAU

Stig Colbjørn Nielsen starter 2025 i godt humør.

Han er såkaldt ø-repræsentant for Agersø, en lille ø i Slagelse Kommune mellem Storebælt og Smålandsfarvandet. Og hans ø er en af de danske småøer, der nu er blevet undtaget taxiloven.

Det betyder, at enhver beboer kan sætte et skilt op på havnen og tilbyde kørsel mod betaling uden at skulle installere sædeføler og taxameter i bilen, sådan som taxiloven ellers normalt tilsiger som krav.

- Jeg har lige fra begyndelsen støttet initiativet ud fra, at nogle af øerne er så små, at der ikke er basis for, at nogen kan leve af at drive taxaforretning.

- For eksempelvis har vi en kro med hotel her på øen, og så kan de selv hente deres gæster lovligt uden at træde nogen over tæerne. Det er tanken bag det, siger Stig Colbjørn Nielsen.

I alt tre nye øer er kommet på listen fra årsskiftet. Foruden Agersø er det Avernakø og Lyø. Sammenlagt har de tre øer under 500 indbyggere, og det er altså derfor, at der ikke er basis for at etablere reel vognmandsvirksomhed.

På Lyø er ø-repræsentant Hanne Windeleffs reaktion kort og godt, at det nu bliver lovligt, hvad beboerne egentlig har gjort i forvejen.

Men hun håber også, at lovliggørelsen af kørslen kommer byens café og spisested til gode med mere kørsel frem og tilbage.

Hun har særligt blikket rettet mod turisterne.

- Der er en kilometer fra havnen og op til byen. Så det er op ad bakke at komme op til byen. Sommetider står der nogle ældre mennesker dernede, som er på udflugt, og som synes, at det er lidt uoverstigeligt at komme op. De er måske ikke interesserede i at leje vores cykler dernede.

- Så kan man jo give dem et lift og få lov at tage betaling for det, uden at man gør noget ulovligt, siger Hanne Windeleff.

Transportminister Thomas Danielsen (V) har indtryk af, at ordningen er blevet taget godt imod på småøerne.

- Muligheden for at blive undtaget taxiloven er blevet taget godt imod i mange øsamfund, og jeg er sikker på, at flere kommer til i det nye år. Målet er at sikre mest mulig mobilitet.

- Nu sætter vi endnu flere øer fri fra lovgivning til at indrette de lokale transporttilbud, de ønsker. Det glæder mig naturligvis, udtaler transportministeren i en pressemeddelelse.

Stig Colbjørn Nielsen vil dog ikke overdrive betydningen. Det er ikke sådan, at beboerne kan bruge ordningen til at tjene millioner af kroner.

Men det kan bruges, når folk skal fragtes til og fra kroen eller lægen, eller hvis en lille flok turister skal have en køretur.

- Det er de her småting, hverken mere eller mindre, siger han.

Mens Agersø altså er beliggende i Slagelse Kommune, ligger Lyø og Avernakø i Faaborg-Midtfyn Kommune i Det Sydfynske Øhav.

I alt 11 øer er nu undtaget fra taxiloven. Bågø, Endelave, Hjarnø, Orø, Fur, Nekselø, Omø og Sejerø er de otte øvrige øer på listen.

Kommuner kan søge om at blive undtaget på ikke bro- eller landfaste øer, der er mindre end Bornholm.

Ordningen trådte i kraft 1. januar 2024, og de første øer blev undtaget i juli.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR