Kommunen.dk
MENU

Storbyer skærper kampen mod luftforurening

På tværs af Europa er der indført forbud mod ældre biler i en lang række byer. Og flere forbudszoner er på vej. Det skal begrænse livsfarlig luftforurening.

Storbyer skærper kampen mod luftforurening

På tværs af Europa er der indført forbud mod ældre biler i en lang række byer. Og flere forbudszoner er på vej. Det skal begrænse livsfarlig luftforurening.
Spanien indfører fra næste år lavemissionszoner i alle byer med over 50.000 indbyggere. Det vil bringe antallet af lavemissionzoner op på 149. Til sammenligning er der i dag fire zoner i Danmark.
Spanien indfører fra næste år lavemissionszoner i alle byer med over 50.000 indbyggere. Det vil bringe antallet af lavemissionzoner op på 149. Til sammenligning er der i dag fire zoner i Danmark.
Foto: Pau Barrena, Ritzau Scanpix
20. jul 2022
RITZAU

Hvis sommeren står på bilferie, og turen går forbi en eller flere af Europas større byer, er det en god idé at tjekke, om familiens bil er velkommen. For det er ingen selvfølge.

Flere og flere europæiske byer indfører nemlig forbud mod ældre benzin- og dieselbiler i udvalgte områder - de såkaldte lavemissionszoner.

Antallet af lavemissionszoner i EU-landene, Storbritannien og Norge er de seneste tre år steget fra 228 til 320. Det svarer til en stigning på 40 pct. Det viser en analyse lavet af Clean Cities, der er en sammenslutning af europæiske miljøorganisationer.

Italien er det land i Europa med flest byområder, hvor det enten er forbudt eller koster en afgift at køre i en ældre benzin- eller dieselbil. Her er der foreløbig 172 lavemissionszoner.

Ny lovgivning i Frankrig og Spanien 

Formålet med zonerne er at begrænse luftforureningen, som ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) er skyld i mere end 300.000 for tidlige dødsfald hvert år i EU. Ud over at være en trussel mod menneskers helbred medvirker luftforurening fra biler og andre køretøjer til at fremme klimaforandringerne. Så forbud mod ældre benzin- og dieselbiler er også en gevinst for klimaet.

Ifølge kampagnechef Barbara Stoll fra Clean Cities er det de store turistdestinationer i Europa, som er gået forrest i arbejdet med at begrænse trafik med især ældre benzin- og dieselbiler.

- Det bliver sværere og sværere at køre på ferie i en forurenende bil, konstaterer hun i en skriftlig kommentar.

Flere europæiske lande har indført nationale love, som enten tvinger eller opfordrer de lokale bystyrer til at indføre lavemissionszoner.

Sidste år blev det vedtaget ved lov i Frankrig, at Paris, Lyon, Marseille, Toulouse, Nice og andre byer med over 150.000 indbyggere skal indføre zoner, hvor ældre biler, lastbiler og motorcykler ikke må køre. Længere mod syd, hos naboerne i Spanien, gælder det samme senest fra næste år for alle byer med helt ned til 50.000 indbyggere. Det vil betyde, at antallet af lavemissionszoner stiger fra tre til hele 149 byer med zoner. 

Ud over at der er kommet markant flere lavemissionszoner de senere år, er eksisterende zoner enten blevet udvidet geografisk eller reglerne for, hvilke køretøjer der er tilladt, er blevet skærpet. Det gælder blandt andet i London, Bruxelles og Paris.

Kun en del af løsningen

Foreløbig er der fire lavemissionszoner i Danmark. Den ene dækker København og Frederiksberg, hvor dieselkøretøjer skal have monteret partikelfiltre for at få lov at køre på vejene. Zonen blev indført tilbage i 2008. København rangerer i øvrigt på en fjerdeplads på Clean Cities liste i forhold til byernes 'lavemissionsmobilitiet' efter Oslo, Amsterdam og Helsinki. 

I Rådet for Grøn Omstilling peger seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen på, at lavemissionszonerne har flere fordele. Først og fremmest gavner de luften i de områder, hvor de indføres ved at sænke koncentrationen af udstødningspartikler- og gasser.

- Men bilerne, som er godkendt til lavemissionszonerne, kører jo også andre steder. Derfor giver det også en effekt udenfor, siger Kåre Press-Kristensen.

I Danmark dør der årligt cirka 4.250 mennesker på grund af luftforurening. Lavemissionszoner vil kunne nedbringe antallet, men vil langtfra være nok. For eksempel udleder de 16.000 brændeovne, som findes i København, flere partikler end vejtrafikken tilsammen.

Trafikzoner med begrænset luftforurening

Tallene angiver antallet af nuværende lavemissionszoner i udvalgte lande, hvor der enten er forbud mod eller restriktioner for benzin- og dieselbiler af en vis alder. Tallene i parentes angiver det planlagte antal lavemissionzoner i 2025.

* Danmark: 4 (4).

* Norge: 3 (3).

* Sverige: 8 (8).

* Finland: 1 (1).

* Storbritannien: 17 (18).

* Holland: 14 (14).

* Belgien: 3 (4).

* Tyskland: 78 (78).

* Frankrig 8 (42).

* Spanien 3 (149).

* Portugal: 1 (1).

* Italien 172 (172).

* Grækenland: 1 (1).

* Bulgarien: 0 (3).

* Østrig 6 (6).

* Tjekkiet: 1 (1).

* Polen: 0 (2).

Kilde: Clean Cities.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR