Kommunen.dk
MENU

Før din næste valgkamp som Bernie Sanders

Hvordan får man folk til at knokle som gale for sig op til en valgkamp? kommunen.dk har mødt Bernie Sanders’ tidligere kampagnerådgiver til en snak om, hvordan man mobiliserer de frivillige kræfter, man ikke vidste, der var derude.

Før din næste valgkamp som Bernie Sanders

Hvordan får man folk til at knokle som gale for sig op til en valgkamp? kommunen.dk har mødt Bernie Sanders’ tidligere kampagnerådgiver til en snak om, hvordan man mobiliserer de frivillige kræfter, man ikke vidste, der var derude.
‘Der er ingen, der gider melde sig frivilligt til noget, der er kedeligt og skræmmende,’ siger Zack Exley. Derfor er det nødvendigt at lokke med noget, som er sjovt.
‘Der er ingen, der gider melde sig frivilligt til noget, der er kedeligt og skræmmende,’ siger Zack Exley. Derfor er det nødvendigt at lokke med noget, som er sjovt.
Foto: Andreas Beck, Goodpeople

Zack Exley har skabt en karriere ved at få folk til at rejse sig imod systemet.

En slags moderne folkeforfører, hvis vigtigste værktøjer er en computer, en internetopkobling og det fysiske møde mellem mennesker. Han ved, hvordan man mobiliserer hundredtusindvis af borgere i kampen mod det etablerede samfund.

I dag bruger han sine kræfter på at kæmpe for grøn politik i hele verden, men tidligere fik han hundredtusinder op af sofaen, da han agerede chefrådgiver for Bernies Sanders’ kampagne i USA.

Og selvom der er langt fra store amerikanske vælgermøder til lokalpolitiske komsammener i partiet, kan mange af de erfaringer, Zack Exley har gjort sig i løbet af årene med græsrodsmobilisering, sagtens bruges i den kommunale valgkamp, der allerede nu så småt varmes op til:

- Der var mange, der rejste sig fra sofaerne under Bernie-kampagnen. Men det er, fordi folk virkelig gerne vil rejse sig fra sofaen, siger Zack Exley.

   Generelt kan man sige, at det 99 pct. af tiden er kedeligt og skræmmende at ændre verden. 

Men i første omgang var det faktisk svært at få folk til at stille sig under fanerne, og kampagnen havde store problemer med at rekruttere frivillige. Men så knækkkede de koden til at få folk til at engagere sig.

Fra skræmmende til let
Som det første havde de ansatte i Bernie Sanders-kampagnen lokaliseret fem millioner personer på baggrund af, hvad folk havde liket på sociale medier, og hvor de ellers havde vist interesse for de områder, som Bernie-kampagnen stod for. Hver af de fem millioner fik en mail med et link til en hjemmeside, hvor de kunne skrive sig op til at blive en del af det opsøgende arbejde i kampagnen. De skulle banke på døre og ringe til fremmede mennesker for at overtale dem til at bakke op om Bernie Sanders’ kampagne.

Men problemet var, at ingen meldte sig. For det var hverken sjovt eller nemt, siger Zack Exley i dag. Faktisk var det bare kedeligt og skræmmende.

- Du kan kun bruge internettet til sjove og lette ting. Der er ingen, der gider melde sig frivilligt til noget, der er kedeligt og skræmmende. Så i stedet trak vi folk ud af internettet og væk fra computeren. De samme fem millioner mennesker fik derfor nu en mail om, at de kunne komme med til et møde. Og det gjorde hele forskellen, siger han.

Derfor holdt kampagnen nu 1.000 rallyer rundt omkring i hele USA. Og alle, som dukkede op til sådan et møde, blev tilknyttet et team.

- Så vi brugte internettet til at lokke folk ud til noget, der var nemt og sjovt, så de fik lyst til at gøre noget kedeligt og skræmmende sammen – nemlig at ringe rundt i kampagnen og at banke på døre til folk, de ikke kendte.

Ud af de tusind møder kom 100.000 teams. Og tilsammen blev det til 81 millioner opkald til vælgerne. For i stedet for kun at være forpligtet over for kampagnen, var de frivillige nu også ansvarlige over for hinanden på teamet. Teamet, som jo bestod af mennesker, de kendte, og som de havde set i øjnene. Det battede noget.

- Generelt kan man sige, at det 99 pct. af tiden er kedeligt og skræmmende at ændre verden. Og så gør man det for missionen, og fordi den ene procent af tiden, hvor det er sjovt, der er det virkelig sjovt, siger Zack Exley.

Vind en valgkamp
Men det er ikke nok at mødes i virkeligheden. Folk skal også have noget at kæmpe for. Derfor er hans bedste råd til politikere, som vil have gang i græsrødderne, at de skal stå for noget, som kan mærkes i folks liv:

- Lige nu er det helt sikkert klimaforandringerne, der er missionen til at lede folket. Byer står jo for langt den største del af udledningen af drivhusgasser. Vi skal opgradere vores bygninger, vi skal være CO2-neutrale, og der er en interesse i det fra befolkningens side.

Men missionen kan også være et bedre børneliv, værdig behandling af ældre eller bedre sammenhæng mellem land og by. Det vigtigste er, at det er en positiv mission, som de kan spejle sig i. Som kæmper for noget, ikke imod noget.

Og så skal der skabes moment. At Bernie Sanders kampagne også havde så stor opbakning i Europa skyldes ifølge Zack Exley, at de sociale medier har skabt en helt ny bane at spille på i den politiske kamp om vælgerne.

- Med sociale medier har vi fået et globalt massemedie, som kan bruges til at skabe engagement over hele verden. I Bernie-kampagnen skabte vi moment om Bernies vision. Det er det samme, jeg kan se, der lige nu sker med Greta Thunberg, siger Zack Exley.

Den sidste læring, Zack Exley tager med fra Bernie Sanders’ kampagne, er, at der er brug for en positiv leder. Ikke én, der peger på andres fejl, men én, giver folk et håb om en bedre verden, selvom det er kedeligt og skræmmende. Hvis du kan det, kan du få masserne til at følge dig.

Hvem er Zack Exley?

Zack Exley er en amerikansk politisk og teknologisk konsulent, som blandt andet har været chefrådgiver i Bernie Sanders' kampagne, hvor Sanders gik til valg på at blive demokratisk præsidentkandidat. Han ville skabe et dansk velfærdssamfund i storskalaformat. Bernie Sanders tabte kampen til Hillary Clinton.

Zack Exley arbejder i dag i en tænketank med navnet New Concensus, der arbejder for at fremme en ny økonomisk dagsorden.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR