Forældre vil have teknologifag på skemaet
Forældre vil have teknologifag på skemaet

Snart kan folkeskoleelever blive undervist i kodning, algoritmer og digital etik og sikkerhed.
I foråret sidste år meddelte regeringen, at et nyt fag med navnet digital teknologiforståelse skal udbydes som valgfag fra skoleåret 2027/2028.
Faget skal blandt andet udvikle elevernes forståelse for kunstig intelligens samt styrke deres kritiske tænkning, når de færdes på internettet.
Men et valgfag er ikke tilstrækkeligt, mener en stor andel af forældre til folkeskoleelever.
En undersøgelse fra Dansk Magisterforening (DM) viser, at tre ud af fire forældre ønsker, at faget skal være obligatorisk.
Det er en tydelig markering fra forældrene, siger Tine Segel, der er forperson i DM Digi.
- Der er et behov fra forældrenes side, der viser, at den nuværende politiske model ikke er ambitiøs nok. Jeg tror, at det er vigtigt at lytte til forældrene og deres ønsker for børnene, siger hun.
Valgfag i udskolingen
Undersøgelsen viser samtidig, at to ud af tre forældre mener, at digitale kompetencer er nødvendige på linje med at kunne læse, skrive og regne.
Og der er ifølge Tine Segel en risiko ved kun at udbyde faget som et valgfag.
- Hvis børnene selv skal tilvælge det her fag, så vil der være en tendens til, at især drenge vælger det, fordi det måske appellerer mere til dem.
- Vi må ikke risikere, at vi i folkeskolen får skabt et A- og et B-hold i forhold til teknologiforståelse. I takt med at vi bliver mere digitaliserede, får vi alle brug for nogle basale færdigheder, siger hun.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) mener, at det er vigtigt, at elever ikke kun bliver passive forbrugere af underholdning på skærmen.
- De næste generationer skal kunne forstå og anvende digitale værktøjer. Derfor får folkeskolen også et helt nyt fag om netop digital teknologi, siger han i en skriftlig kommentar.
Digital teknologiforståelse skal dog efter planen kun udbydes som et valgfag i udskolingen.
Tesfaye siger også, at regeringen vil integrere faglighed fra teknologiforståelse i eksisterende fag som dansk og matematik.
Flere lærere skal kompetenceudvikles
Den model kan være problematisk, mener Tine Segel fra DM Digi. Fagligheden i teknologiforståelse kan risikere at blive udvandet.
- Der vil helt naturligt være nogle kompetencer, som man har mindre fokus på, siger hun.
Hun mener også, at det vil være en langt dyrere løsning.
- Hvis teknologiforståelse skal integreres i eksisterende fag, vil der være flere lærere, der skal kompetenceudvikles, og dermed bliver det dyrere, siger Tine Segel.
Beregninger fra Dansk Magisterforening, der bygger på tal fra Københavns Professionshøjskole, viser, at det vil koste 493 millioner kroner at gøre faget obligatorisk.
Regeringens model vil koste 982 millioner kroner.
Regitze Flannov, der er formand for uddannelsesudvalget i Danmarks Lærerforening, er enig i, at regeringens plan vil være dyrere.
Hun bakker også op om, at faget bliver obligatorisk.
- Vi er fuldstændig enige. Vi lever i en digitaliseret verden, og derfor bør digital teknologiforståelse være et obligatorisk fag i folkeskolen, siger hun.
Når faget skal integreres i for eksempel dansk eller matematik, vil der ifølge Regitze Flannov være forskel på undervisningen, afhængigt af om læreren interesserer sig for teknologi eller ej.
- Der er rigtig mange lærere, der ikke er rustet og ikke føler sig klar til at undervise i denne her faglighed. Så jeg er bange for, at vi lader nogle lærere i stikken ved at tro, at det sker uden den store kapacitetsopbygning, siger hun.
Regeringen har afsat 160 mio. kr. til implementering af faget i folkeskolen i perioden 2024 til 2026.
Det viser undersøgelsen
- Tre ud af fire forældre mener, at digital teknologiforståelse skal være et obligatorisk fag i folkeskolen og på ungdomsuddannelser.
- 68 pct. mener, at digitale kompetencer er nødvendige på linje med at kunne læse, skrive og regne.
- To ud af tre forældre mener, at det er skolens opgave at sikre, at børn uanset køn og baggrund får lige adgang til at opnå digital teknologiforståelse.
- Dansk Magisterforening står bag undersøgelsen og har indhentet data fra husstande med børn i alderen 0 til 17 år. 1002 har deltaget i undersøgelsen.
Kilder: Dansk Magisterforening.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.


























