Det svære tronskifte er ikke blevet lettere
Det svære tronskifte er ikke blevet lettere

Borgmesterskifter i utide er et tilbagevendende fænomen. Samtidig diskuteres det jævnligt, om en given borgmester endte med at sidde lidt for længe. Men hvad er det bedste tidspunkt at gennemføre et generationsskifte eller køre en ny borgmester i stilling? Og hvad kræver det at skulle erstatte en stærk borgmester som ny spidskandidat?
Det korte svar er, at det er svært at sige, forklarer Roger Buch, forskningslektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
- Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind. Det er derfor noget nært umuligt at sige, hvad det kræver at skulle overtage roret, efter at en stærk politiker stopper. Skal det være en kopi? Skal det være en ny type? Det er først, når de står deroppe som nummer et og bliver testet fra alle sider, at man finder ud af, om de er den rette, siger Roger Buch.
Der er ikke forsket i, hvordan den gode overgang ser ud. Eksemplerne fra den kommunale verden peger både i den ene og den anden retning, og det er derfor ikke muligt at give noget klart svar.
Roger Buch peger dog på, at det er smart at få afklaret tronfølgeordenen midt i perioden i stedet for tre måneder før valget, ligesom man helst skal undgå, at konflikter og interne intriger bryder ud i lys lue i medierne.
I en tid med nye politiske strømninger og bevægelser og et større fokus på politikernes og særligt spidskandidaternes egen person er der kommet et større pres på frontkandidaterne.
Succes som udvalgsformand, viceborgmester eller folketingspolitiker er langt fra en garanti for en stærk borgmesterkandidat, mener han.
- Du kan sagtens have været en god formand for skoler med visioner og altid klare svar parat, men nu er det hele butikken, man skal stå i spidsen for, og svare på spørgsmål om alt fra åløb til skattepolitik og sociale forhold. Det er en helt anden opgave. Og det er helt umuligt at vide på forhånd, hvem der vil klare sig godt som nummer et.
Utro vælgere svigter kronprinser
Det er derfor ikke givet på forhånd, at et tronskifte bliver en succes – også selvom man får planlagt det i god ro og orden. Det så man eksempelvis på Frederiksberg, hvor Konservative mistede borgmesterposten efter 112 års styre, efter at Simon Aggesen (K) afløste mangeårige borgmester Jørgen Glenthøj (K) i 2019.
Det hænger blandt andet sammen med, at vælgerne i mindre grad end tidligere føler sig bundet til et parti. Befolkningssammensætningen æn-drer sig, og det påvirker måden, vælgerne stemmer.
Mængden af ‘utro vælgere’ er steget de senere år. Ved det seneste folketingsvalg var mængden af vælgere, der stemte på et andet parti end ved forrige valg, på niveau med jordskredsvalget i 1973.
- Det er blevet sværere at være den, der overtager, siger Roger Buch.
Men selvom demografien spiller en mindre rolle, end hvad den har gjort tidligere, er kommunens sammensætning stadig den afgørende faktor for, hvem der kan ende med borgmesterkæden. Man kan være nok så dygtig som politiker, men hvis man stiller op for Enhedslisten i Herning Kommune, så er chancen for topposten marginal.
- Der er generelt et overdrevet fokus på spidskandidaternes personer, siger Roger Buch.
- Det er stadig i langt højere grad de demografiske og socioøkonomiske forhold samt partierne, som afgør, hvem der ender med borgmesterposten.
Tomrum efter bykonger og -dronning
Ved KV17 kunne borgmestrene i 20 af landets 98 kommuner konstatere, at de havde sikret sig et absolut flertal af mandaterne i kommunalbestyrelsen eller byrådet.
I fem af kommunerne valgte borgmesteren undervejs at stoppe undervejs i perioden: Hans Toft (K), Gentofte, Erik Nielsen (S), Rødovre, Joy Mogensen (S), Roskilde, Jacob Bjerregaard (S), Fredericia, og Lars Krarup (V), Herning, mens Jørn Pedersen (V), Kolding, ikke genopstillede. Ole Bjørstorp (S), Ishøj, stillede op for Ishøjlisten i stedet for Socialdemokratiet.
I gennemsnit fik partiet 10,8 procentpoint færre stemmer ved KV21 end ved KV17. Flere faktorer har spillet ind i dette som blandt andet oppositionens kandidater og personalesager. I seks af de syv kommuner lykkedes det partiet at fastholde borgmesterposten trods tilbagegangen.
- Ole Bjørstorp => Merete Amdisen, -13,7 procentpoint
- Hans Toft => Michael Fenger, -1,1 procentpoint
- Joy Mogensen => Tomas Breddam, -17,8 procentpoint
- Erik Nielsen => Britt Jensen, -6,4 procentpoint
- Jacob Bjerregaard => Steen Wrist, -17,0 procentpoint
- Lars Krarup => Dorte West, -5,1 procentpoint
- Jørn Pedersen => Eva Kjer Hansen, -14,6 procentpoint
Kilde: KMD
Pension afvist
I nogle tilfælde sidder et parti så tungt på en kommune, at kampen om borgmesterposten i højere grad er et internt spil. Men hvis kampen bliver grim, kan det få store konsekvenser for partierne.
- Selvom det er enkeltstående eksempler, vil man altid gerne undgå de dybe konflikter omkring formandsspørgsmålet i partiet. Hvis man prøver at gennemtvinge et borgmesterskifte imod den siddende borgmesters vilje, så kan det skabe mange problemer, fortæller Roger Buch.
Særligt i to kommuner fik interne uenigheder om den siddende borgmester konflikten til at bryde ud i lys lue ved KV21.
I både Tønder og Ishøj endte den siddende borgmester med at bryde ud af partiet med en håndfuld byrådsmedlemmer for at starte sin egen lokalliste.
I Ishøj betød det, at Socialdemokratiet mistede sit absolutte flertal og gik næsten 14 procentpoint tilbage, dog lykkedes det at fastholde borgmesterposten.
Værre gik det i Tønder, hvor Venstre gik hele 27,5 procentpoint tilbage, mens den nystiftede Tønder Listen fik 29 pct. af stemmerne. Ingen af partierne endte dog med borgmester-posten, som i stedet gik til kompromiskandidaten Jørgen Popp Petersen fra Slesvigske Parti, der ellers endte efter både Tønder Listen, Venstre og Socialdemokratiet.
Kup er blevet lettere
Omvendt er lutter idyl ikke nødvendigvis en fordel. Det må nødigt ligne en kroning af en kandidat, da det kan være med til at svække tilliden til medlemsdemokratiet, mener Roger Buch.
Men når valget af en ny spidskandidat ender hos medlemmerne, er det lidt tynde medlemsdemokrati sårbart, fortæller han.
Flere partier har eksempelvis oplevet en pludselig vækst i indmeldelser i partiet op til et kandidatvalg. Selvom Roger Buch kalder det “en gammel disciplin”, når man melder venner, familie og kolleger ind i partiet for at få støtte i sit kandidatur, er der i nogle tilfælde blevet taget utraditionelle metoder i brug.
Før KV21 tilbød lokale virksomheder i Varde helt eller delvist at betale ansatte for at melde sig ind i Venstre op til valget for at påvirke, hvem der skulle overtage posten efter Erik Buhl (V). I Ishøj oplevede Socialdemokratiet, at 33 nye indmeldelser var betalt med det samme betalingskort.
- Der er jo ikke manipulation, hvis man af egen vilje melder sig ind for at stemme på en kandidat, men at købe egne ansatte for stemmer er at gå for vidt. Det gør jo, at man kan stille spørgsmålstegn ved, om det reelt er et medlemsdemokrati, siger Roger Buch.
Det er svært at sætte den præcise grænse for, hvordan mobilisering bliver til manipulering. Sagen fra Varde havnede på topplan i partiet, og partierne er i dag mere opmærksomme på at undgå denne type af sager. Partierne er dog mere udsatte end tidligere, da de i dag har færre medlemmer end tidligere.
- Det kræver ikke nødvendigvis mange ekstra stemmer at tippe valget, og det hænger sammen med, at der generelt er færre medlemmer i partierne end tidligere, siger Roger Buch.
Mobiliseringen af støtte har altså altid fundet sted, men det er blevet mere effektfuldt, mener Roger Buch.
- Hvis man vil lave et kup, behøver man ikke at melde hundredvis af nye medlemmer ind. 20-30 nye medlemmer vil ofte være rigeligt til at kunne overtage partiet. Det lidt tynde demokrati kan være sårbart, og partierne skal være opmærksomme.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.



























