”De store skal passe på de små”
”De store skal passe på de små”
Selvom Gunvor Wibroe voksede op i et politisk og samfundsmæssigt engageret hjem med adresse i Aarhus, stod det ikke skrevet i stjernerne, at hun en dag skulle blive socialdemokratisk politiker i den konservative højborg Frederiksberg. Og da hun i begyndelsen af 2013 blev opfordret til at lade sig opstille, skulle hun da også tænke sig længe og grundigt om:
- For mig var det et stort spørgsmål: Når man skal være politiker, så er det ifølge min bedste overbevisning ikke noget, man skal gøre halvhjertet. Det handler om flid og en kæmpe helhjertet indsats i den periode, man er aktiv i politik.
Blå bog
Gunvor Wibroe
- Kommer fra Aarhus, men bor i dag på Frederiksberg.
- Gift med Mads og mor til Storm (12) og Thor (10).
- Ansat som kampagneleder ved Folkekirkens Nødhjælp.
Solidt netværk
Det blev til et helhjertet ‘ja tak’ med fokus på klimapolitik, sundhed og ikke mindst børneområdet, som Gunvor Wibroe allerede havde snuset til som aktiv forælder i kommunen.
- Jeg kunne se, at dét var områder, man kunne tage fat på helt lokalt, siger Gunvor Wibroe, der i 2013 var ansat som kampagneleder hos Folkekirkens Nødhjælp og tidligere havde arbejdet som kampagnekonsulent for Socialdemokratiet i forbindelse med folketingsvalget 2011.
”Jeg havde nul kroner at føre kampagne for. Til gengæld havde jeg et godt netværk af familie og venner.”
Begge stillinger havde rustet hende til den forestående valgkampagne, men udover erfaringen og støtte fra familie og venner var der ikke mange midler at gå til valgkamp med.
- Jeg havde nul kroner at føre kampagne for. Til gengæld havde jeg et godt netværk af familie og venner, der støttede mig, siger Gunvor Wibroe, der blandt andet fandt sit kampagneslogan gennem en samtale med sin dengang 4-årige søn Thor.
- Jeg forsøgte at forklare ham, hvad det vil sige at være socialdemokrat. At det handler om, at de store skal passe på de små. Så tænkte han sig lidt om og sagde: ‘Så skal jeg også være socialdemokrat.’
SoMe- og gadeplan
Sloganet ‘De store skal passe på de små’ blev derefter gentaget mange gange i forbindelse med valgkampen, som blev ført på flere platforme, så længe de ikke kostede penge. Det vil sige på gaden og via de sociale medier.
- Jeg lærte en masse ved at være ude blandt folk. Når folk spurgte mig om noget, jeg ikke kunne svare på, så tog jeg noter. På den måde fandt jeg ud af, hvordan en masse ting hang sammen.
Desuden trak Gunvor Wibroe på et engageret netværk. På familie og venner, der deltog i kampagnearbejdet: - Vi havde det utroligt sjovt, men arbejdede også meget hårdt. Jeg tror da bestemt, at folk kunne mærke dette engagement, fortæller hun.
[caption id="attachment_66577" align="alignright" width="350"] Gunvor Wibroe fandt på sit kampagneslogan i en samtale med sin søn. Foto: Privat[/caption]
Mærkesager indefra
Synlighed på flere platforme - en kombination af valgplakater, sociale medier og synlighed i gadebilledet – skabte grundlaget for et flot valg med 789 personlige stemmer. Kun én mindre end den noget mere kendte cykelrytter Brian Holm, der ligeledes var debutant i Frederiksbergs lokalpolitiske manege.
- Så jeg skal have fat i kraven på mine venner og bekendte, hvis der var nogle af dem, der ikke huskede at stemme i 2013, siger Gunvor Wibroe, der så småt er begyndt at forberede sig til valgkampen forud for kommunalvalget i 2017.
Hun peger på to ting som afgørende for sin flotte debut på den lokalpolitiske scene. Dels valgte hun at føre en positiv kampagne i stedet for at smide mudder efter politiske modstandere, dels ikke mindst at fokusere på mærkesager, hun virkelig tror på:
- Man skal ikke have at vide udefra, hvad man skal satse på som politiker. Det skal komme indefra, siger hun.
[caption id="attachment_66579" align="aligncenter" width="810"] Gunvor Wibroe overhalede med 789 stemmer både nummer 3, 4 og 5 på stemmesedlen.[/caption]
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.