Ældrelovens mål er klar, men økonomien er fortsat ukendt
Ældrelovens mål er klar, men økonomien er fortsat ukendt
Ældreminister Mette Kierkgaard (M) har i disse dage travlt. Næsten dagligt er hun på besøg i ældreplejen eller på plejecentre eller har besøg af pårørende, mens der i de seneste par uger løbende er blevet præsenteret detaljer i medierne om den kommende ældrelov.
De drypvise udpluk af den kommende reform har blandt andet omhandlet helhedspleje, faste teams, ny tilsynsmodel, selvbestemmelse for den ældre og tillid til medarbejderne.
Udspillet er generelt blevet modtaget positivt hos centrale aktører som KL, FOA, FH og Ældre Sagen.
- Vi hilser det her hjerteligt velkommen – men det er klart, at djævlen ligger i detaljen. Vi skal først se hele reformen, før vi tror på det her, siger Bjarne Hastrup fra Ældre Sagen til blandt andet Berlingske.
Ældre Sagen har tidligere kritiseret regeringen for ikke at afsætte nok penge til området og har ligeledes sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt regeringen er klar til at sætte nok penge af til, at en kommende ældre-reform kan lykkes. Sidste år måtte otte ud af ti kommuner spare på udgifterne pr. borger over 80 år.
- Vi vil selvfølgelig ikke lave en reform, der ikke er finansieret. Vi kommer til at tale om økonomien, men det venter vi med til det endelige udspil. Men selvfølgelig vil der være sammenhæng mellem kommunernes økonomi og reformen, siger Mette Kierkgaard.
Ministeren fortæller, at man vil komme til at fortælle mere om økonomien for kommunerne, når regeringen “inden længe” præsenterer den kommende ældrelov.
- Der er mange faktorer, der spiller ind i de kommunale økonomiske rammer, og vi har allerede givet kommunerne en kraftig indsprøjtning med 2030-planen med 19 mia. kr. til det demografiske træk, som både kommer til at dække børn og ældre, siger hun.
Når det handler om at reformere ældreplejen og sikre kvalitet, handler det ikke alene om økonomi, men mindst lige så meget om, hvordan man bruger pengene, og hvordan man organiserer ældreplejen.
- Vi skal væk fra at tænke i standarder, tjeklister og hyldevarer og i stedet have fokus på de ældres egne ønsker. Når vi gør det, er der en række ting, som man skal gøre mindre af, og det vil også løfte kvaliteten i ældreplejen, siger Mette Kierkgaard.
Reform skal hjælpes på vej
Et element, der er blevet lagt vægt på fra regeringens side, er brugen af mindre, faste teams. Det skal være med til at skabe større kontinuitet i ældreplejen, at den ældre møder færre nye ansigter, og at medarbejderne får større ansvar i tilrettelæggelsen af opgaver i samråd med den ældre og på tværs af fagligheder.
Mette Kierkgaard roser i den forbindelse kommunerne for mange steder at være nået langt med at indsamle erfaringer på området:
- Der er mange kommuner, som har udvist en enorm parathed til at få erfaring med de små teams, og på nogle måder kan man sige, at det er os i regeringen, som er bagud på området.
Ældreministeren gør det klart, at de faste teams vil spille en central rolle i at gennemføre flere af de centrale elementer i ældreplejen, men hun kan endnu ikke løfte sløret for, hvordan det konkret skal udmøntes, eller om det bliver et krav.
- Faste teams er en af vejene frem, og det vil blive afspejlet i ældrereformen, hvor det netop er centralt i forhold til helhedsplejen som kernepunkt. Der er flere detaljer, som kommer til at være tydelige, når vi kan præsentere mere af reformen, siger Mette Kierkgaard.
Selvom der i mange kommuner er gode erfaringer med at organisere ældreplejen i de små, faste teams, har der også nogle steder været kritik af eller modstand mod arbejdsformen.
Ældreministeren er klar over, at man ikke vil komme til at omlægge organisationen med et snuptag, men antyder, at regeringen vil være klar til at understøtte omlægningen.
- Det er ikke alle, der er lige glade for at arbejde i teams, og det bliver også vigtigt at adressere. Det kræver andre kompetencer, når man skal gå fra at skulle løse bestemte opgaver på minuttal til at udfylde en ramme sammen med et tværfagligt team og den ældre selv. Det kræver tværfaglige kompetencer, som er blevet gemt væk i styringen i dag.
- Vi kommer til at have en ret lang implementeringsfase, og vi kommer også til at komme med noget implementeringsstøtte for at sikre, at man kan oparbejde de nødvendige kompetencer til fx de tværfaglige teams, siger hun.
Ny kultur og tilsyn
Et andet centralt element i den kommende ældrelov er en ny tilsynsmodel, der skal erstatte de 98 kommunale tilsyn. Det har blandt andet været et ønske i KL, at der skulle være bedre sammenhæng mellem de mange tilsyn.
Det er desuden et ønske fra ældreministeren, at man med et nyt tilsyn kan få en mere lærende tilgang til tilsyn og mere åbenhed.
- Meningen med tilsyn er jo at sikre kvalitet, og at borgernes retssikkerhed bliver overholdt. Det er rigtigt, at vi kommer til at lave færre tilsyn, men de kommer til at have mere kvalitet og en mere lærende tilgang, så vi får en mere åben tilgang til fejl, siger ministeren.
Det er nemlig urealistisk, at man helt kan undgå fejl, når man arbejder med mennesker, mener Mette Kierkgaard. Hun håber, at man gennem den nye tilgang kan lykkes med at bremse flere fejl i opløbet, snarere end at de bliver fejet ind under gulvtæppet forud for tilsynsbesøg.
- Vi har jo set i flere sager blandt andet om forråelse, at tilsynet allerede har været på besøg uden at finde noget. Det kan være, at man sørger for, at det er de gode medarbejdere, som er på arbejde, når tilsynet kommer på varslede besøg, og at man prøver at holde fejlene skjult.
- Vi skal skabe en psykologisk tryghed til at fortælle om fejl og ikke gå og holde det skjult. Vi skal derfor fokusere på kvalitet, læring, forebyggelse og dialog og ikke se isoleret på fejl.
30. januar inviterer regeringen til stormøde i Fredericia, hvor både Mette Frederiksen, Troels Lund Poulsen (V), Lars Løkke Rasmussen (M) og ældreministeren deltager sammen med repræsentanter for hjemmeplejen. Her skal det blandt andet diskuteres, hvordan man mere konkret kan realisere den kommende reform.
OVERBLIK: Lokalplejehjem og nyt tilsyn er del af ældrelov
Regeringen har allerede delt flere tiltag i det længe varslede udspil til en ældrelov, der præsenteres snart. Den har været år undervejs, og inden for uger ventes det, at regeringens stort anlagte reform af ældreområdet præsenteres.
En lang række tiltag i ældreloven er dog allerede kendt, da regeringen løbende har præsenteret bidder af det samlede udspil. Få her et overblik over, hvad vi ved om regeringens udspil til en ny ældrelov:
Nyt tværkommunalt ældretilsyn
Regeringen vil erstatte de 98 kommunale ældretilsyn samt det statslige ældretilsyn med en ny model, hvor alle tilsyn som udgangspunkt afvikles samme dag.
I dag driver hver enkelt af de 98 kommuner deres eget tilsyn, og tilsynet skal mindst en gang om året kontrollere institutionerne i området og sikre, at ældreplejen er i orden og overholder gældende regler.
Med forslaget skal ét tværkommunalt ældretilsyn sikre, at alle tilsyn, der skal udføres på institutionerne, sker én dag om året.
Helhedspleje
Regeringen vil indføre et princip om "helhedspleje". Det betyder, at de ældre i højere grad selv skal have lov at bestemme, hvad de vil have hjælp til.
Samtidig skal statslige kvalitetsstandarder og lovkravet om at formulere værdighedspolitikker i kommunerne fjernes, så der kan flyttes medarbejdere ud i ældreplejen.
Faste teams
Medarbejderne, der kommer på hjemmebesøg, skal i højere grad være kendte ansigter. Derfor skal hjemmehjælpen som udgangspunkt gives af små faste hold.
Udvidet frit valg
Det frie valg skal udvides, så ældre får mulighed for at vælge, om det er kommunen eller det private, der skal stå for genoptræning og rehabilitering.
I dag er det sådan, at det er kommunerne, der har monopol på at tilbyde genoptræning til de ældre.
Lokalplejehjem
Regeringen vil gøre det muligt for kommuner at oprette lokalplejehjem. De vil være kommunalt ejede, men skal være lige så frisatte som private friplejehjem.
Et lokalplejehjem vil for eksempel have mulighed for at tilkøbe ekstra rengøring, hvis ledelsen ønsker det.
Positivliste for hjælpemidler
Tilgangen til, hvordan landets ældste får tildelt hjælpemidler af kommunen, skal vendes på hovedet.
Ventetid på at få visiteret eksempelvis en rollator skal nedbringes, ved at der oprettes en positivliste over basale hjælpemidler, som en ældre kan få udleveret med det samme.
Udelandsk arbejdskraft
Op mod 1000 social- og sundhedshjælpere fra tredjelande skal have nemmere ved at få job i Danmark, og der skal rekrutteres sundhedspersonale fra Indien og Filippinerne, hvis der kan laves aftale med landene om det.
Konkret betyder det, at man udvider positivlisten for faglærte med sosu-hjælpere. Listen er en liste over job inden for områder, hvor der er mangel på arbejdskraft. Sygeplejersker og sosu-assistenter står allerede på listen.
Kilder: Berlingske, Politiken, Jyllands-Posten, Avisen Danmark, Ritzau.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.