Andre kommuner kan lære af Gentoftes svindelsag for millionbeløb
Andre kommuner kan lære af Gentoftes svindelsag for millionbeløb

Han misbrugte kommunens tillid.
Over en periode på knap et år svindlede en nu tidligere ansat sin arbejdsplads, Gentofte Kommune, for 1,8 mio. kr.
Ved siden af ansættelsen i kommunens ejendomsafdeling havde han oprettet sit eget firma.
Et firma han udnyttede til at sende falske fakturaer til kommunen og siden godkende dem gennem sin betroede adgang til kommunens økonomisystem. Sagen og tabet af over en million skattekroner har siden fået Gentofte til at skærpe den interne kontrol.
Claus Holm, der er professor i revision på Aarhus Universitet, mener, at der er flere forhold, som landets kommuner skal være opmærksomme på, hvis lignende sager skal undgås.
- Heldigvis er det sådan, at når en besvigelse har fundet sted over længere tid, så vil den blive opdaget. Her skal det (red.) ikke underkendes betydningen af, at man fortæller om, at det er lykkedes at afsløre dette og få politianmeldt forholdet – i stedet for at skjule det i forlegenhed. Dette har betydelig præventiv virkning i sig selv, siger han.
70 fiktive fakturaer
Svindlen startede omkring et år efter, at den ansatte havde oprettet eget enkeltmandsfirma. Her begyndte han at sende falske fakturaer fra firmaet til Gentofte Kommune. Fakturaer, som han selv sagsbehandlede og godkendte.
På knap et år nåede han at sende 70 falske fakturaer for i alt 1.793.637 kr., som blev overført fra kommunen til firmaets og egne konti.
Medarbejderen har siden tilstået svindel, som anklagemyndigheden har betegnet som mandatsvig af særlig grov beskaffenhed. Det viser retsmødebegæringen, som Kommunen.dk har fået udleveret gennem aktindsigt.
Svindlen og de mange udbetalinger blev først opdaget, da en kollega i forbindelse med årsregnskabet ville afstemme afdelingens udgifter.
Derfra blev et større arbejde sat i gang, hvor omkring 1.400 fakturaer, som medarbejderen har behandlet, blev gennemgået. Desuden tjekkede kommunen, om den ansatte skulle have haft andre selskaber i cvr-registret.
Claus Holm mener, at sager, hvor en ansat går sammen med en medsammensvoren, kan være svære at forhindre, da overførslerne kan ligne almindelige transaktioner.
- Dette kan også gælde, hvis en medarbejder optræder både internt som godkender og som leverandør under dække af firma med levering af relevante ydelser. Det er derfor ekstremt vigtigt i opbygningen af kontrolsystemer, at sådanne ting kan finde sted og at være opmærksom på dette i løbende kontroller.
Han forklarer desuden, at den interne kontrol fungerer bedst, hvor der er “klare funktionsadskillelser, og autorisation/godkendelse ligger separat fra sagsbehandler/betaler af fakturaer”.
Han mener, at kommunerne desuden skal være opmærksom på, hvem der holder øje med listen over godkendte leverandører.
- Revisionen vil selvfølgelig også have en både proaktiv funktion og vil skulle reagere, hvis der findes tegn på besvigelser, men her er udfordringen jo, at den, som foretager besvigelse, ofte kender de interne systemer og forretningsgange og kan udnytte denne viden til at skjule, hvad der foregår, siger han.
Lignende sager for ti år siden
Det er ikke første gang, at Gentofte Kommune har været ramt af svindel fra egne medarbejdere.
For omkring 10 år siden blev kommunen også hvirvlet ind i to svindelsager for større millionbeløb.
Her havde en administrativ medarbejder i kommunens tandpleje igennem fem år udnyttet den betroede adgang til økonomisystem og hævekort og svindlet for 4,7 mio. kr. En sag der blev afgjort ved dom i 2017 med to år og seks måneders fængsel - heraf var seks måneder ubetinget.
Den anden sag handler om en tidligere byggeleder, der som ansat godkendte falske fakturaer for anlægsopgaver.
TV2 har tidligere berettet, at fakturaerne kom fra et havefirma drevet af den daværende ansattes fætter. En sag, der blev afgjort i 2016 i Østre Landsret, hvor den daværende ansatte blev straffet for svindlen for i alt 3,8 mio. kr.
Rasmus Philip Rask, der er direktør for datavirksomheden BiQ, forklarer, at det teknisk er muligt at overvåge, om kommunernes ansatte opretter eller bliver ejere af firmaer. En service som firmaet også allerede leverer til en række kunder. Gentofte Kommune er i dag kunde hos BiQ, men har ikke screenet deres leverandører endnu, oplyser han.
Overvågningen sammen med den rette interne kontrol vil ifølge ham kunne gøre, at kommuner hurtigere opdager denne type af svindel.
- Det er et kæmpe problem, at midler, som skal bruges på drift, forsvinder ud af kommunen og over i kriminelles lommer. Lige så snart pengene er flyttet ud, så forsvinder de, eller også skal man bruge ressourcer på at få dem retur.
- Man kan sagtens opdage, at nogen opretter en virksomhed eller bliver ejere af en virksomhed, siger han og tilføjer, at det også er en god idé at implementere godkendelse fra to medarbejdere for overførsler ud af kommunen.
Styrker kontrol efter sag
Vi har spurgt Gentofte Kommune, om den interne kontrol har været tilstrækkelig. I et mailsvar skriver økonomi- og digitaliseringsdirektør Mikkel Solgaard Bojsen-Møller, at både kommunen revision vurderer, at man har haft et passende niveau i den interne kontrol.
- Det er over 10 år siden, vi senest har haft en sag som denne, så det er ikke hverdagskost, at en medarbejder misbruger kommunens tillid.
- At vi opdagede svindlen, viser jo, at kontrolsystemerne virker. Når det er sagt, benytter vi naturligvis en sag som denne til at overveje, hvad vi kan gøre bedre og anderledes. Konkret har vi øget kontrollen enkelte steder, som er forbundet med særlige risici, bl.a. ifm. anlægspuljer på ejendomsområdet, hvor der både er mange forskellige leverandører og samtidig leverancer på mange forskellige lokaliteter.
Mikkel Solgaard Bojsen-Møller pointerer, at man også deler erfaringer med andre kommuner.
- Det er jo desværre sådan, at selv de skrappeste kontrolforanstaltninger næppe kan forhindre, at mennesker begår kriminalitet. Men det skal være risikofyldt at gøre det, og derfor prioriterer vi også dialogen med andre kommuner, så vi kan lære af hinanden og dele erfaringer. Det gælder jo om at have den rette balance mellem kontrol og ressourceforbrug – og om at udnytte de nye muligheder, der opstår fx teknologisk, for at opdage svindel, skriver han.
Gentofte Kommune oplyser, at den nu tidligere medarbejder har tilstået svindlen, og at det endnu er uvist, hvor sagen kommer for byretten.
Desuden er kommunen forsikret mod svindlen, og kommunen har desuden bedt politiet rejse et erstatningskrav mod medarbejderen som en del af straffesagen.
Historien kort
- Det er vigtigt at tale højt om svindelsag, og at kommuner lykkedes med at afsløre dem. For det har en præventiv effekt i sig selv, lyder det fra professor.
- Kommuner skal være opmærksomme på de interne kontroller, og at der er klare funktionsadskillelser mellem sagsbehandlingen og godkendelsen af overførsler.
- Gentofte Kommune har efter svindlen fra den tidligere medarbejder skruet op for kontrollen på enkelte områder.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.



























