Lærere skal nu finde højtbegavede elever
Lærere skal nu finde højtbegavede elever
Fakta om høj begavelse blandt børn inkluderet.
Højt begavede børn kan have vanskeligheder med indlæring og udvikling, fordi de keder sig og har brug for faglige udfordringer.
Men det kan være svært at tilgodese disse elever, hvis det ikke er tydeligt for en lærer, at en elev er højt begavet.
Derfor er det besluttet, at lærere fra dette skoleår skal screene 1.-klasses elever for høj begavelse, hvis det vurderes nødvendigt.
Et vigtigt redskab for at forebygge mistrivsel blandt de højtbegavede elever, der ofte kan virke enten besværlige eller forstyrre undervisningen.
Det siger Dea Franck, der er privatpraktiserende psykolog og en del af den ekspertgruppe, der har været med til at udforme det nye screening-redskab.
- Der har været en tendens til at tænke: Nå, men de klarer sig selv, de kan få mere af det samme, eller de kan få et tidligt frikvarter. Man har altså ikke haft fokus på at understøtte højtbegavede tilstrækkeligt.
- De er blevet misforstået rigtig meget, og det har desværre ført til, at flere af dem er gået i mistrivsel på grund af det og simpelthen bliver forsømt i deres udviklingsmæssige behov, siger hun.
Tre tjeklister med spørgsmål
Cirka 33.000 danske skoleelever er højt begavede eller har særlige forudsætninger. Det svarer til én i hver klasse i folkeskolen ifølge Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive).
Det er disse elever, det nye screeningsredskab skal bidrage til at finde. Det består af tre tjeklister med en række spørgsmål til skolens pædagogiske personale, eleven og forældrene.
Listerne er udarbejdet af en ekspertgruppe, som har haft en arbejdsgruppe med til at teste og komme med inputs.
Det er dog ikke kun vigtigt at finde ud af, om børn er højt begavede. Det er lige så vigtigt at vide, hvordan disse børn skal undervises.
Det siger Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved Via University College.
- Vi har nogle relativt velbeskrevne pædagogiske indsatser i forhold til ressourcesvage elever, men det har vi ikke på samme måde i forhold til de højtbegavede elever, og det er et problem, siger han.
Det er ikke raketvidenskab
Det behøver dog ikke kræve meget arbejde for en lærer at implementere ekstra faglige udfordringer til nogle elever, siger Dea Franck.
Men hun forstår godt, at det kan kræve ekstra inspiration i begyndelsen.
- Det er ikke raketvidenskab, der skal til, men man skal selvfølgelig vide, hvordan man griber det an.
- Når man skal stille en opgave til en højtbegavet, vil det være oplagt at gå lidt op i abstraktionsniveau, altså stille nogle krav svarende til en lidt højere kompleksitet i den pågældende opgave. Og det kan blot være små ekstra opgaver eller benspænd i allerede givne opgaver, siger hun.
Der er lavet materiale på læringsportalen Emu, hvor lærere kan søge inspiration til, hvordan de ekstra opgaver og øvelser til de højtbegavede børn kan integreres i undervisningen.
Højt abstraktionsniveau og god hukommelse
Alle elever er forskellige, og høj begavelse kommer til udtryk på forskellige måder. Sommetider kan det være vanskeligt at få øje på de enkelte kendetegn på høj begavelse.
Derfor vil der være situationer, hvor kendetegnene kan ses tydeligt, og andre situationer hvor kendetegnene ikke vil vise sig klart.
Tegn på høj begavelse hos børn kan blandt andet være, at de lærer meget hurtigt, har et højt abstraktionsniveau, en særdeles god hukommelse og et voksent sprog i en tidlig alder.
Ifølge en undersøgelse fra Vive kan der være risiko for, at elever med høj begavelse kan udvikle uhensigtsmæssige faglige eller sociale adfærdsmønstre, hvis de eksempelvis ikke mødes med tilstrækkelige faglige udfordringer.
Tegn på høj begavelse blandt børn
- Høj begavelse kommer til udtryk forskelligt fra barn til barn. Men der er flere markante træk, der er kendetegnet ved høj begavelse. Det kan være:
- Hurtig læring: Højt begavede børn lærer hurtigt og viser ofte en dyb forståelse af komplekse emner.
- Særdeles god hukommelse: De husker i små detaljer og kan ofte huske detaljer fra vuggestuealderen eller tidlig børnehave.
- Stærk retfærdighedssans: Højt begavede børn har en udpræget retfærdighedssans, både når det vedrører dem selv og andre.
- Veludviklede evner for læsning og regning: Mange har lært sig selv at læse og forstå tal før skolealderen.
- Leg med ældre børn: Der er ofte et bedre match mellem en højtbegavet og et ældre barn i lege, fordi de ældre børn er mere udviklet end det højtbegavede barns jævnaldrende.
- Stærke følelser: Hvis barnet bliver glad, bliver det ofte meget glad, ligesom barnet ikke bare bliver lidt sur, men ofte meget hidsig.
- Opfindsomhed og intens observation: Højtbegavede børn observerer ofte verden meget intenst og er ofte meget fantasifulde og opfindsomme i deres leg og tilgange.
Kilder: Dea Franck, psykolog og del af ekspertgruppe, samt Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.