Kommunen.dk
MENU

Hul i budgetter kan betyde nedlagte busruter

Færre passagerer og højere udgifter end ventet i flere trafikselskaber kan betyde, at de må nedlægge busruter.

Hul i budgetter kan betyde nedlagte busruter

Færre passagerer og højere udgifter end ventet i flere trafikselskaber kan betyde, at de må nedlægge busruter.
Det presser budgetterne i trafikselskaberne, at færre vælger at tage med bussen.
Det presser budgetterne i trafikselskaberne, at færre vælger at tage med bussen.
Foto: Henning Bagger, Ritzau Scanpix
7. aug. 2023
RITZAU

Der kan blive længere imellem busserne rundt om i landet. Overskridelser af budgetter for busdriften i flere trafikselskaber betyder nemlig, at der kan blive skåret ned på busruterne. Det skriver DR.

Ifølge DR har landets største trafikselskab, Movia, der har ruter på Sjælland, regnet skævt for over 180 mio. kr.

- En lille del af det skyldes, at priserne stadig stiger. Hovedparten skyldes, at der ikke er så mange passagerer, som vi havde forventet, og derfor heller ikke så mange billetindtægter, siger Movias ressourcedirektør, Eskil Thuesen, til DR.

Samme melding lyder fra flere selskaber. Færre passagerer giver et forventet millionunderskud, som kan ende med, at der skæres ned på ruterne.

Rammer yderområderne

Spørgsmålet er, om det så er et problem, når der ikke er passagerer nok til at holde busserne kørende.

Ja, mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet. For den kollektive trafik skal ses som et af goderne i vores velfærdssamfund.

- Det er særligt i udkantsområderne, det her slår igennem. Det er klart, at trafikselskaberne vælger at spare der, hvor der er færrest passagerer, fordi det trods alt er der, hvor der er mindst fald i billetindtægten.

- I andre sammenhænge er man meget opmærksomme på at styrke udkantsområderne. Men her går det altså den anden vej, siger han til Ritzau.

Ifølge Harry Lahrmann finansieres omkring halvdelen af den kollektive transport med billetindtægter.

- Så det er klart, at det giver problemer, når der er færre passagerer. Der skal man tage stilling til, om man vil forøge det offentlige tilskud, eller man vil reducere antallet af ruter, siger han.

Millionefterslæb i regnskaberne

Ifølge DR har både Nordjyllands Trafikselskab og Fynbus millionefterslæb i regnskabet ifølge de foreløbige skøn.

På Bornholm har trafikselskabet BAT allerede indført en række ruteomlægninger, og priserne på busture stiger fra den 1. september.

Kun hos Midttrafik, der står for buskørslen i Midtjylland, ser budgettet for 2023 bedre ud end forventet, oplyser selskabet til DR.

Trafikselskaberne er ejet af kommuner og regioner i fællesskab.

Når busbudgetterne overskrides, betyder det en ekstraregning til kommuner og regioner i fællesskab. Men her er økonomien i forvejen presset, lyder det blandt andet fra Guldborgsund Kommune.

- Vi har i forvejen problemer med at få vores busdrift til at hænge økonomisk sammen.

- Det betyder, at der selvfølgelig er kommet et administrativt forslag om at skære i busruterne, hvilket vi jo er meget kede af, siger formand for Teknik-, Klima- og Miljøudvalget i Guldborgsund Annemette Johnsen (SF).

Eksperter ser på bedre kollektiv transport

  • Transportministeriet nedsatte i starten af maj et ekspertudvalg, som skal kigge på, hvordan den kollektive transport i Danmark kan forbedres.
  • SVM-regeringen lagde med regeringsgrundlaget også op til, at der skulle gøres mere for at sikre offentlig transport i yderområder.
  • Det er forventningen, at ekspertudvalget er færdig med sit arbejde i slutningen af 2024.

Kilde: Transportministeriet.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

FRA FORSIDEN
Til toppen
GDPR