Kommunen.dk
MENU

Oprejsning til djøf’erne: Komiker tager bureaukratiets vogtere i forsvar

Bureaukratiet får skylden for mere, end det har fortjent, mener komiker, der gennem tolv år har høstet grin på djøf’ernes bekostning.

Oprejsning til djøf’erne: Komiker tager bureaukratiets vogtere i forsvar

Bureaukratiet får skylden for mere, end det har fortjent, mener komiker, der gennem tolv år har høstet grin på djøf’ernes bekostning.
Hvor sjovt kan GDPR, trivselsskemaer og regneark lige være?
Ret sjovt, hvis man skal tro det skraldgrinende publikum, der en onsdag aften i maj har indløst billet til komiker Per Helge Sørensens femte show om djøf’ernes verden. Iklædt hvid skorte, jakkesæt og spidse sko hvirvler han publikum med på en tur i det kommunale Danmark, der udstiller det bedste og værste ved det danske bureaukrati og embedsmandens trang til orden.
Hvor sjovt kan GDPR, trivselsskemaer og regneark lige være? Ret sjovt, hvis man skal tro det skraldgrinende publikum, der en onsdag aften i maj har indløst billet til komiker Per Helge Sørensens femte show om djøf’ernes verden. Iklædt hvid skorte, jakkesæt og spidse sko hvirvler han publikum med på en tur i det kommunale Danmark, der udstiller det bedste og værste ved det danske bureaukrati og embedsmandens trang til orden.
Foto: Signe Lægsgaard/Ritzau Scanpix

Tonen omkring djøf’erne er blevet hårdere siden 2013, hvor komiker og tidligere embedsmand Per Helge Sørensen havde premiere på sit første Djøf med Løgn-show. 

- Måske også for hård og unuanceret, siger han.

Dengang var han ret alene om at gøre grin med djøf'erne, men siden meldte flere stemmer sig på banen, og det blev lidt af en folkesport at hade den administrative overklasse, der med ‘kolde hænder’ udfører ‘pseudoarbejde’ og laver regler og krav, som ødelægger den offentlige sektor og forhindrer ‘varme hænder’ i at gøre deres ting.

Derfor var det på tide at give dem lidt kærlighed, så det gør han i “Per Helge elsker bureaukratiet”. 

- Det her show er mindre djøf-kritisk end de første, jeg lavede. Det var min følelse, at der var brug for et show, der også ser det lidt fra den anden side, siger han dagen efter at have stået på scenen i Aarhus med sit femte og nyeste show.

Ingen dumme regler

Det samme mener showets embedsmandskarakter, en intern konsulent i en kommunal børn- og ungeforvaltning. 

I (endnu) en afbureaukratiseringsrunde skal han finde dumme, unødvendige regler, der bøvler i hverdagen, så de kan afskaffes og medarbejderne sættes fri.

Det viser sig bare, at der faktisk ikke rigtig findes nogen dumme regler, for der er typisk en god grund til, at de blev indført. 

Det betyder dog ikke, at djøf’erne bliver strøget med hårene, hvilket publikum virker ganske godt tilfredse med.

At dømme efter de indforståede nik, højlydte latterudbrud og spontane klapsalver, kender flere i publikum tilsyneladende mere end almindeligt meget til indersiden af det offentlige bureaukratiske apparat. 

Gennemsnitsalderen ligger i den tunge ende af spændet 35-65 år - et stykke over det gængse stand-up-publikums. 

Folk er ankommet i par og grupper. Der er mænd i skjorte og pull-over, jakke og skjorte, skjorte og rygsæk. Enkelte med en fadøl i hånden, flere med en vandflaske - det er jo kontordag i morgen.

Forskel på frontlinje og forvaltning

I pausen møder Kommunen.dk’s udsendte en ægte djøf’er fra en børn- og ungeforvaltning i en nabokommune. Hun er kommet for at se showet sammen med 23 jurist-, økonom- og indkøbskollegaer.   

Hun genkender dele af det billede, som hendes fiktive kollega tegner på scenen, omend det er “sat på spidsen”.

I den virkelige verden er afbureaukratiseringen i fuld gang, og det er vitterligt ikke så ligetil at sætte fagligheden fri, fortæller hun. Medarbejdere kan have brug for regler at læne sig op ad. 

Et yngre par bestående af en skolelærer og en socialrådgiver mener til gengæld ikke, at showets fremstilling af bureaukratiet er så fortegnet.

Læreren peger f.eks. på det uhensigtsmæssige i at stille krav til alle skoler om at indføre den samme indsats, når forudsætningerne for at lykkes ikke er til stede overalt, og socialrådgiveren nævner møde- og proceskrav, som nok skal stille borgere lige, men som reelt betyder, at der ikke er tid nok til dem, som har størst behov.

Riskoen værd

Forvaltnings- og frontlinjemedarbejdernes forskellige opfattelser af, hvad der er nødvendigt, illustrerer måske meget godt de nuancer, som Per Helge Sørensen taler om. 

- Dem, der er i frontlinjen hos borgerne, er nok mere kritiske over for de ‘djøf’ede’ ting som strategier, omstruktureringer og forsøg på at styre og kontrollere, end dem der selv sidder med det, siger han. 

Selv er han gennem arbejdet med showet blevet klogere på, hvorfor det er så svært at afbureaukratisere. 

Mens mange fortæller historier om at blive sat til at lave ting, der ikke giver mening, mindes han sjovt nok ikke at have hørt fra nogen, der synes, at det, de selv sætter i gang, er meningsløst. 

- De fleste føler, at det, de laver, giver mening, siger han. 

Så når man gennem 40 år har prøvet at afbureaukratisere uden at lykkes, er det måske, fordi man har grebet opgaven forkert an, foreslår han.

- Hvis man går ud og tror, at djøf’erne har lavet en masse dumme regler, fordi de er onde, får man ikke noget ud af det, for sådan er virkeligheden ikke. Hvis man skal af med nogen regler, skal man for det første være indstillet på at fjerne nogle, der faktisk er fornuftige, som sikrer kvalitet i børnehaver, siger han og nævner f.eks. sprogvurderinger og læsetræning. 

- Det er ikke, fordi det er dumt, det risikerer bare at sende et signal til medarbejderne om, at vi holder dem i en skruestik, og det gør noget dårligt for arbejdsmiljøet.

Antihelt i velfærdssamfundets tjeneste

I løbet af den ca. halvanden time, showet varer, fremstilles djøf’eren skiftevis som skurk og helt. Men hvorfor er det så nemt at gøre begge dele?

- Jeg tror, det er, fordi de fleste ting i virkeligheden har to sider, siger Per Helge Sørensen. 

- Nede på gulvet er bureaukratiet blevet en forklaring på alt det, der er dårligt. Måske skyldes det slet ikke regler, men at der har været en mistillid, som har gjort, at man ikke føler, man kan tage så meget initiativ, som man gerne vil. 

Der er en risiko for, at nogen vil bruge frisættelsen til at levere lavere kvalitet eller til ikke at passe deres arbejde, mener han, men måske er det det værd. 

- Selvom noget er testet og udviklet af forskere, kan det godt være en dum ide at rulle det ud overalt alligevel, siger han.

På trods af at der bliver smurt tykt på, fremstår djøf’eren efter en tur i Per Helge Sørensens vridemaskine alligevel mindre som den onde bureaukrat inde på rådhuset og mere som en lidt latterlig, men elskelig figur med gode intentioner.

En antihelt, der på trods af en lettere anløben karakter, i virkeligheden bare vil velfærdssamfundet det bedste.

Om showet

Komiker Per Helge Sørensens femte Djøf med løgn-show, “Per Helge Elsker Bureaukratiet”, handler om kuldsejlede ‘væk-med-bøvlet-projekter’ og kampen mod skemaerne. 

Han stiller spørgsmål som: ‘hvorfor er det så svært at afskaffe bureaukratiet?’ og ‘hvorfor ender der altid med at være flere regler, end da man startede?’, og afslører selv svaret: 

Fordi, der et eller andet sted sidder en mand, der elsker bureaukratiet.

Showet havde premiere 8. april og har sidste spilledage 13. og 14. maj i henholdsvis Aalborg og Aarhus.

 

 

Historien kort

  • Efter at have kastet sig kritisk-komisk over djøf'erne gennem snart fire valgperioder giver djøf-basker Per Helge Sørensen nu de udskældte 'kolde hænder' oprejsning.
  • Han mener, at tonen over tid er blevet lige vel hård og unuanceret, så i sit nyeste show tager han bureaukratiet under kærlig behandling.
  • Under forberedelserne er han blevet klogere på, hvorfor det egentlig er så svært at afskaffe dumme regler.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Kommunen.dks artikler internet til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Kommunen.dks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på kommunen.dk

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.

Til toppen
GDPR